Blok tematyczny:Życie w morzu.
Temat dnia: Mieszkańcy podwodnych krain.
Cele ogólne:
– Rozwijanie wyobraźni, fantazji.
– Poszerzanie wiedzy na temat organizmów żyjących w wodzie.
– Wdrażanie do działania zgodnie z instrukcją.
– Rozwijanie sprawności manualnych.
– Rozwijanie zdolności improwizacyjnych.
– Rozwijanie wyobraźni słuchowej.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
– Uważnie słucha wiersza czytanego przez nauczyciela.
– Potrafi wyjaśnić pojęcie „morze”.
– Potrafi wymienić nazwy wybranych ryb.
– Wykonuje pracę techniczną
– Działa zgodnie z instrukcją.
– Porusza się w rytm słuchanej muzyki.
– Ruchem ilustruje dźwięk.
– Reaguje na zmiany tempa muzyki.
– Współpracuje z grupa i nauczycielem.
– Czerpie radość z zabaw w grupie rówieśników.
Metody:
– Słowna: czytanie wiersza, rozmowa.
– Poglądowa: ilustracje, eksponaty klasowe.
– Czynna: zadań stawianych do wykonania, metoda dramy.
Formy:
– indywidualna
– grupowe
Pomoce dydaktyczne:
– wiersz Jana Brzechwy pt.: „Ryby”,
– obrazki ryb,
– akwarium,
– nagranie szumu morza,
– nagranie melodii do wykorzystania w dramie- “Akwarium”- C. Saint- Saens ,
– sylwetka ryby do wyklejania,
– odpady (zużyte płyty CD, kapsle),
– klej,
– rekwizyty z bibuły.
Przebieg zajęć:
Wstęp:
1. Zapoznanie dzieci z tematem zajęć.
2. Dzieci siadają na dywanie.
Część główna:
1. Rozmowa kierowana nt.: Co to jest „morze”?
Czy kiedyś byliście nad morzem?
Jakie jest morze?
Z czym kojarzy wam się morze?
Kto mieszka w morzu?
Słuchanie nagrania z szumem morza/
2. Rozmowa na podstawie wiersza Jana Brzechwy pt.: „Ryby” Czytanie wiersza przez nauczyciela.
Jan Brzechwa Ryby Leszcz za wąsy suma szarpie. A to śmiałość! - rzekły karpie. Karpie dobre są, lecz w sosie - Odezwały się łososie. Głupie żarty - rzekła flądra. Patrzcie, flądra jaka mądra, Skąd u flądry rozum taki? - Obruszyły się szczupaki. Cóż za dziwne obyczaje, że okoniem szczupak staje? - Mruknął sandacz. Więc sandacza Zbeształ okoń: Pan uwłacza Mnie i całej mej rodzinie, Niech pan od nas precz odpłynie! Rzekły śledzie: Ryby rzeczne Są zazwyczaj niedorzeczne. Każda woda im za słodka - Przygadała śledziom płotka. Karaś milczał. Tylko kilka Jeszcze słów rzuciła kilka, A sardynki z tej rozmowy Potraciły całkiem głowy.
Pytania:
Jakie zapamiętaliście nazwy ryb?
Jakie jeszcze znacie zwierzęta żyjące w wodzie? Oglądanie zdjęć ryb.
Obserwacja akwarium.
3. Wykonanie pracy technicznej z wykorzystaniem sylwetki ryby i odpadów. Zaproszenie dzieci do stolików.
Demonstracja przygotowanego wzoru.
Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy. Rozdanie niezbędnych przyrządów.
Przyklejanie elementów według wzoru. Prezentowanie wykonanych prac.
4. Drama „Życie w morzu” z wykorzystaniem rekwizytów z bibuły. Zaproszenie dzieci do wzięcia udziału w scence. Wejście w rolę ryb.
Ilustrowanie melodii ruchem.
Część Końcowa:
1. Podziękowanie dzieciom za pracę.
2. Wywieszenie prac na wystawie ściennej.