Cele:
Dziecko:
– zna rodzaje lasów
– potrafi dopasować owoc do liścia drzewa
– wie co daje człowiekowi las
– zna nazwy warstw lasu
– potrafi dopasować zwierzęta i rośliny do odpowiedniej warstwy lasu
– potrafi ułożyć łańcuch pokarmowy
– potrafi dopasować nazwę do odpowiedniego zwierzęcia
Przebieg:
I – część wstępna
1.Powitanie gości – przedstawicieli Nadleśnictwa w Mielcu.
2.Podział dzieci na 5 zespołów ( sarenki, wiewiórki, zajączki, sowy, żabki), wybór kapitanów- założenia opasek na głowę.
3.Zapoznanie z zasadami wykonania zadań- przydział punktów.
II – zadania konkursowe:
1.Praca a zespole – odpowiedzi na wylosowane pytania:
– Jakie znasz rodzaje lasów? (podaj dwie nazwy drzew z poszczególnych lasów)
– Dobierz owoce do liścia drzewa i podaj jego nazwę?
– Co nam daje las?
– Podaj cztery nazwy grzybów leśnych.
– Kto opiekuje się lasem i jak to robi?
2.Praca indywidualna- przyklejenie na karcie pracy nazw warstw lasu w odpowiednie miejsca oraz dopasowanie do niej odpowiednich zwierząt i roślin.
3.Praca w zespole – układanie obrazka z części, podanie jego nazwy i odpowiedź na pytanie (wybór poprzez losowanie):
-Jak nazywa się stado wilków?
-O jakiej porze borsuk jest najbardziej aktywny?
-Jak nazywa się zimowe mieszkanie niedźwiedzia?
-W jaki sposób lis zaznacza swoje terytorium?
-W jaki sposób jeż radzi sobie z wrogami?
4.Praca indywidualna – otoczenie na karcie pracy zieloną pętlą grzybów jadalnych, czerwoną grzybów trujących.
5.Praca w zespole- z podanych obrazków układanie łańcucha pokarmowego np.: lis zjada mysz→ mysz zjada ślimaka→ ślimak zjada liść.
6.Praca indywidualna – dobieranie na karcie pracy nazwy do odpowiedniego zwierzęcia.
7.Praca w zespole – każdy zespół losuje i odpowiada na 2 pytania (zakreśla literę przy prawidłowej odpowiedzi).
A. Ptak, który nie mieszka w lesie, to:
b) dzięcioł
d) bocian
f) kukułka
B. Drzewo, którego nie spotyka się w lesie to:
d) sosna
t) buk
b) kasztanowiec
A. W lesie nie powinno się krzyczeć, gdyż:
o) można sobie zedrzeć gardło
a) można wystraszyć zwierzęta leśne
n) można przestraszyć grzybiarzy
M. Zobaczyłeś w lesie małą sowę, która nie umie jeszcze latać, więc:
l) zanosisz ją do leśniczego
p) zabierasz ją ze sobą do domu
m) nie podchodzisz zbyt blisko, by nie wystraszyć rodziców sówki, którzy mogą być w pobliżu
Y. Twojej ulubionej piosenki lubisz słuchać głośno, dlatego najlepiej słuchać jej :
m) w lesie, gdyż tam nikomu się nie przeszkadza
y) w domu
k) w tramwaju
O. Po zauważeniu w lesie węża:
c) próbujesz go złapać
h) rzucasz w niego patykiem
o) pozostajesz w bezpiecznej odległości
L. Jeśli odkryje się gniazdo ptasie a jajkami, to najlepiej:
l) nie dotykać gniazda i jaj i spokojnie się oddalić
s) wyciągnąć jajka, obejrzeć je dokładnie i odłożyć na miejsce
m) zabrać jajka ze sobą, aby pokazać je innym
A. Do lasu zabrałeś napój owocowy w kartoniku, po wypiciu go powinieneś:
i) schować kartonik tak, aby go nie było widać
w) zakopać kartonik
a) zabrać kartonik z powrotem do domu
S. W lesie jest bardzo sucho, a ty zauważyłeś rozbitą butelkę, więc:
s) ostrożnie ja przysypujesz
d) zabierasz ją ze sobą i wyrzucasz na śmietnik
y) nie dotykasz butelki, bo rozbitym szkłem można się skaleczyć
Y. Na skraju leśnej drogi zauważyłeś lisa, który przed tobą nie ucieka, więc
z) podchodzisz , aby go pogłaskać
ł) przepędzasz zwierzę
y) trzymasz się od lisa z daleka, a o spotkaniu informujesz dorosłych.
Zakreślone litery nanoszone są do odpowiednich okienek hasła.
D | B | A | M | Y | O | L | A | S | Y |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
III. Podsumowanie – obliczenie punktów, ogłoszenie wyników, wręczenie odznaki
Przyjaciela Lasu przez gości panią Marię Zuch i pana Ireneusza Żelaznego.
Przygotowała i przeprowadziła
mgr Elżbieta Baracz
Przedszkole Miejskie nr 12
im. Marii Konopnickiej
w Mielcu