Zimowe zabawy ptaszków

SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA DZIECI 4, 5 – LETNICH

Prowadząca: Anna Lotka

TEMAT: Zimowe zabawy ptaszków.

CELE OGÓLNE:

  • Utrwalenie wyglądu i nazw ptaków najbardziej potrzebujących naszej pomocy Zimą (wróbel, sikorka, gil, wrona)
  • Wykorzystanie nabytych wiadomości i umiejętności do realizacji zadań

CELE OPERACYJNE: Dziecko:

  • Wskazuje na podstawie rysunków – symboli wszystkie charakterystyczne cechy związane z porą roku Zimą
  • Rozpoznaje i nazywa co najmniej jednego spośród czterech poznanych ptaków zimujących w naszym kraju podczas zabawy dramowej
  • Naśladuje sposób poruszania się zwierząt (ptaka, niedźwiedzia, zająca)
    w zabawie ruchowej „Jesteś…”

METODY wg. M. Kwiatowskiej:

– słowne – rozmowa, instrukcja do działań
– czynne – zadań stawianych dziecku
– percepcyjne – obserwacja i pokaz
– Elem. Pedagogiki zabawy (Klanza)
– Elem. dramy

FORMY PRACY:

– Grupowa
– Zespołowa
– Indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: podkłady muzyczne  do zabaw i tańca na płytach CD, materiałowa sylweta ptaszka, pudełko kartonowe, medale do zawieszenia na szyję przedstawiające charakterystyczne cechy dla każdej pory roku (motyl, tulipan, liść, grzybek, bałwan, śnieg, karmnik dla ptaków), opowiadanie „Spiżarnia ptaków” S. Szuchowej, sylwety ptaków na patyczkach: gila, sikorki, wróbla i wrony, papierowy karmnik,  woreczek materiałowy, emblematy ptaków: wróbelki, gile, sikorki, wrony, 4 duże papierowe szablony przedstawiające karmniki dla ptaków, tekst opowieści relaksacyjnej.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

  1. Zabawa integracyjna przy muzyce „Powitanka – przerywanka” (Klanza).
  2. Pojawienie się gościa – ptaszka „Edka”, który przyfrunął z paczką – niespodzianką pełną zabaw dla dzieci. Zachęcenie dzieci do wspólnej zabawy.
  3. Zabawa ruchowa ”Pomóż ptaszkowi poznać Zimę” z medalami – symbolami. Dzieci spacerują po sali w rytm muzyki. Na dywanie porozkładane są medale z symbolami charakterystycznymi dla Zimy (czapka i szalik, płatki śniegu, karmnik dla ptaków) oraz inne związane
    z pozostałymi porami roku. Nauczyciel trzy razy zatrzymuje muzykę – dzieci trzy razy wieszają na szyi po jednym medalu i spacerują dalej.
  4. Opowiadanie z wykorzystaniem sylwet ptaków na podstawie tekstu „Spiżarnia ptaków” S. Szuchowej. Rozmowa nt.: „Co to jest karmnik? Jakie ptaki przyleciały do karmnika? Dlaczego powinniśmy dokarmiać ptaki?”.
  5. Zabawa ruchowo – naśladowcza „Zamieniamy się w ptaki”. Dzieci swobodnie biegają po sali. Na hasło: „Jesteś wróbelkiem”, naśladują fruwającego ptaka. Gdy usłyszą „Jesteś niedźwiedziem”, kładą się na boku i śpią, a na słowa „Jesteś zajączkiem”, naśladują skoki zajęcy.
  6. Zabawa dramowa „Przedstaw się ptaszku”. Każde z dzieci losuje emblemat ptaszka. Zadaniem każdego z nich jest rozpoznanie i wcielenie się w rolę „Jestem… sikorką”, „Jestem… wróblem”.
  7. „Zimowy taniec ptaszków” – taniec przy muzyce „Agadu” (Klanza).
  8. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Ptaszki szukają swoich karmników”. W sali umieszczone są 4 karmniki, a przy każdym z nich siedzi jeden ptaszek: przy pierwszym – wróbelek, przy drugim – gil, przy trzecim – sikorka, przy czwartym – wrona. Dzieci – ptaszki „fruwają” swobodnie. Na przerwę w muzyce muszą znaleźć swój karmnik.
  9. Zabawa plastyczna „Karmniki dla ptaków”. Podział dzieci na grupy:

I grupa – dzieci doklejają ptaszki na papierowe sylwety karmników

II grupa – dzieci wykonują małe karmniki z dostępnych materiałów: tektura karbowana, pocięte rurki do napojów, plastelina

III grupa – dzieci lepią z plasteliny ptaszki i budują dla nich duży karmnik

(materiały jw.)

  1. Zabawa relaksacyjna przy muzyce „Zwierzę z lasu” (wg. K. W. Vopla).

Dzieci kładą się na dywanie i słuchają opowieści nauczyciela:

Wyobraź sobie, że jesteś zwierzęciem, które żyje w lesie pod wysokimi drzewami. Wspinasz się na duży głaz, który ogrzał się w promieniach słońca i jest teraz przyjemnie ciepły. Kładziesz się w małym wgłębieniu, aby przespać się w słońcu. Wszyscy twoi przyjaciele, pozostałe zwierzęta leśne, znajdują się na swoich miejscach. Ptaki kołyszą cie do snu swoimi melodiami. Wszystko wokół jest takie przyjemne i spokojne . Jesteś zupełnie odprężony i zadowolony ze swojej leśnej ojczyzny. Jakim zwierzęciem jesteś?

  1. Pożegnanie z ptaszkiem „Edkiem”. Przypomnienie dzieciom o konieczności dokarmiania ptaków.

 

Ewaluacja

– Czy podobały wam się zajęcia?
– O jakich zwierzętach mówiliśmy?

Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach.




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: