Zegar zerówkowicza

ZEGAR ZERÓWKOWICZA

– wprowadzenie do zapoznania dziecka ze schematem funkcjonowania zegara i poznawaniem pojęcia upływu czasu.

Projekt autorski nauczyciela klas zerowych.

 

Dla doświadczonego człowieka pojęcie upływu czasu jest dobrze rozpoznane doświadczeniem mijających lat, pór roku, godzin i minut życia. Jest oczywiste, że np.: o 6 rano wstaję do pracy, o 9 jem śniadanie. Pracę zaczynam i kończę o znanej dla mnie porze. Wiem o której wychodzę z domu, wiem o której z kim się spotkam. My dorośli to wiemy ale nie wiedzą tego dzieci, wiedzą to co widzą. A widzą, że rodzic zostawia je w przedszkolu i obiecuje, że przyjdzie po pracy. W pierwszym tygodniu pobytu dziecka w przedszkolu, grupie zelówkowej dziecko ma prawo się bać, a boi się tego czego nie rozumie. Zegar to przyrząd do mierzenia czasu by dzieci mogły sprawdzić, „dotknąć” tej tematyki i wiedzieć „kiedy mama przyjdzie”, powinny znać się na zegarze. Odczytywanie czasu – to proces, „zobaczenie jego upływu na zegarze” sprawia kłopot często nawet trzecioklasistom. I tu z pomocą przychodzi

 

„ZEGAR ZERÓWKOWICZA” – wprowadza w rzeczywistość rozpoznającą czas.

Nie jest to sensu stricte – zegar w sensie mechanizmu zegarowego. Nie jest też klepsydrą, zegarem słonecznym, wahadłowym ani zegarem elektronicznym. Człowiek już w czasach prehistorycznych potrzebował miernika czasu do określania pór, połowów, zasiewów itp. W III wieku p.n.e. pojawił się zegar słoneczny i klepsydra. Na przestrzeni XVI-XVIII wieku wykształciło się wiele rodzi i typów zegarów: wahadłowe, stołowe, kaflowe, szafkowe i inne. Współczesne zegary XXI wieku z wyświetlaczem elektronicznym nafaszerowane elektroniką wciśniętą w niemal każde urządzenie są wygodne, jednak nie widać tu upływu czasu.

 

ZEGAR ZERÓWKOWICZA to pomoc dydaktyczna z tarczą czasową ilustrującą upływ czasu pobytu dziecka w placówce. Można powiedzieć, że jest to ilustrowany zegarowy ramowy rozkład dnia zerówkowicza.

Tu dyżurny przesuwa wskazówkę na kolejną porę dnia i każde z dzieci już wie, bo widzi jednostki czasowe, które upłynęły i te które nadejdą. Dziecko zaczyna czuć się bezpiecznie w czasie, ponieważ samo rozpoznaje czas dzielący go do spotkania z mamą.

W zależności od układu zajęć w danej placówce edukacyjnej tarczę zegara nauczyciel sam rozplanowuje zgodnie z pracą danej instytucji.

ZEGAR ZERÓWKOWICZA może stać się też zegarem malucha, zegarem trzylatka lub czterolatka. Jest pomocnym elementem zajęć dydaktycznych a także całym czasem pobytu dziecka w przedszkolu. Dziecko bowiem najczęściej i to nie tylko na początku jego uczęszczania do przedszkola, żywiołowo zainteresowane jest tym ważnym wydarzeniem „kiedy przyjdzie mama”. Dzięki ZEGAROWI ZERÓWKOWICZA dziecko widzi, że jeszcze nie nadszedł czas i wie, że po objedzie, po zajęciach, po zabawie spotka się z mamą.

 

ZEGAR ZERÓWKOWICZA uczy dzieci kierunku pracy wskazówek i uczeń wie co już minęło, a co będzie. Teraz nie obce będzie dziecku pojęcie „zgodnie ze wskazówkami zegara”. Jest to „wprawka” do nauki odczytywania godziny na zwykłym zegarze, wprawka ważna, potrzebna i będąca istotnym elementem wprowadzania pojęć matematycznych.

W mojej pracy ZEGAR ZERÓWKOWICZA funkcjonuje od 3 miesięcy i cieszy się zainteresowaniem dzieci i reguluje czas zajęć następujących po sobie. Dzięki niemu dzieci, które miały problem z adaptacją w środowisku szkolnym ze względu na rozstania z rodzicami, chętnie dyżurują przy zegarze tłumacząc innym jaka pora dnia jest teraz i kiedy będzie koniec zajęć. Nawet te najbardziej płaczące chętnie uczęszczają na zajęcia.

 

Mirosława Sójka




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały:

  • “Częstochowa to mój dom”“Częstochowa to mój dom” Częstochowa 2010r. Scenariusz przedstawienia: „Częstochowa to mój dom!” Jaś Wędrowniczek: Witam z całej uprzejmości, wszystkich […]
  • Czy japońska manga wychowuje?Czy japońska manga wychowuje? Oddziaływanie mediów na dzieci i młodzież niejednokrotnie było przedmiotem zainteresowania ze strony wielu pedagogów i psychologów. Wyniki […]
  • Program logopedycznyProgram logopedyczny Program logopedyczny dla dzieci 5 i 6 letnich OPRACOWAŁA: S.MGR MAGDALENA TOKAJ Wstęp Logopedia-nauka zajmująca się […]
  • Rusza kampania społeczna „Nie ma dzieci, są ludzie”Rusza kampania społeczna „Nie ma dzieci, są ludzie” We wtorek, 20 listopada rusza kampania społeczna „Nie ma dzieci, są ludzie” podsumowująca działania podjęte dla uczczenia Roku Janusza […]
  • Dziecko jako aktor psychodramyDziecko jako aktor psychodramy Zabawy teatralne to ważny element pracy pedagogicznej przedszkola. Teatr, będący z natury rzeczy syntezą sztuk, wykorzystuje wszystkie […]
  • Baśń w życiu dziecka przedszkolnegoBaśń w życiu dziecka przedszkolnego Baśń to jeden z podstawowych gatunków epickiej literatury ludowej, „utrwala w fantastycznej formie ludowe poglądy na stosunki […]