Scenariusz zajęć w grupie 4 – latków
„Żeby zdrowe zęby mieć trzeba tylko chcieć”
Opracowała : Sylwia Kustosz, Przedszkole Nr 33 w Lublinie.
Przebieg zajęć:
1. Nauczyciel przynosi do sali woreczek. Dzieci z zamkniętymi oczami
odgadują, co jest schowane w środku – pasta, szczotka, kubek.
2. Prezentacja wiersza z użyciem pacynek – Lwa oraz tygryska.
Sylwia Kustosz „Niesforny Tygrysek”
W dalekiej dżungli, wśród gęstych drzew
było królestwo, a królem był Lew.
Od poniedziałku aż do niedzieli
król dbał, by wszyscy zdrowe zęby mieli.
Zwierzęta króla swojego słuchały,
dwa razy dziennie zęby szczotkowały.
Kły mieszkańców dżungli były śnieżnobiałe,
o zęby tylko nie dbało tygrysiątko małe.
– Szkoda mi czasu, wolę figlować,
niż dwa razy dziennie swe zęby szczotkować.
Szczoteczka, pasta – to jakieś głupoty,
ja na to wszystko nie mam ochoty.
Król Lew go błagał – myj zęby tygrysie,
a on wciąż odpowiadał – Nie, nie chce mi się.
– A on się zapierał – ja nie chcę, nie muszę,
szczoteczki i pasty przenigdy nie ruszę.
Czy po śniadaniu, czy po kolacji,
zamiast mycia zębów, mam mnóstwo atrakcji.
Zwierzęta ręce załamywały –
Co też to wyczynia nasz tygrysek mały?
Nie skutkowały zwierząt rady,
jadł przed snem tygrysek tabliczkę czekolady,
a potem prosto – hop do łóżeczka.
Nie w głowie mu była pasta i szczoteczka.
Król Lew ostrzegał : Posłuchaj mój mały,
będą Cie w końcu ząbki bolały,
kłopot wielki będziesz miał,
jeśli o zęby nie będziesz dbał.
A tygrysek – figlarz, tylko na to czeka,
przed szczoteczką i pastą w podskokach ucieka.
Martwiły się zwierzęta wszystkie –
I co teraz będzie z naszym tygryskiem?
A tygrysek dalej nie martwi się wcale:
– Bez pasty i szczotki jest mi doskonale!
I nie wiadomo ile by to wszystko trwało,
gdyby dnia pewnego nieszczęście się nie stało.
Wstał rano Tygrysek – ajj, wrr, coś mnie boli.
Stanął więc przed lustrem, otworzył usta powoli,
wszystkie swoje kły wyszczerzył,
patrzy i oczom swym nie uwierzył!
W każdym zębie – aż mu ścierpła skóra-
W każdym jednym zębie dziura.
Krzyczy Tygrysek – Gwałtu, rety!
I do dentysty musiał pójść niestety.
I każdy z was już teraz wie,
że dbać należy o ząbki swe!
– rozmowa o treści wiersza.
4. Historyjka obrazkowa – Adam myje zęby.
Nauczyciel opowiada, jakie czynności wykonujemy po kolei myjąc zęby i pokazuje odpowiednie obrazki.
- Nalewa wodę do kubeczka.
- Odkręca pastę do zębów.
- Wyciska troszkę pasty na szczoteczkę.
- Zakręca pastę.
- Szczotkuje zęby.
- Płucze zęby wodą z kubeczka.
- Płucze szczoteczkę.
- Wylewa wodę z kubeczka.
- Wkłada do kubeczka pastę i szczoteczkę.
10. Wyciera ręce.
Następnie nakłada na rękę pacynkę – Tygryska i prosi dzieci, aby pokazały Tygryskowi, co robimy po kolei myjąc zęby.
5. Wręczenie dzieciom odznak – naklejki z pastą do zębów lub szczoteczką.
6. „Zdrowe zęby” – Fasolki – zabawy ruchowe przy piosence. Dzieci łączą się w pary – szczoteczki z pastami i tańczą w rytm piosenki.
7. Praca plastyczna – wyklejanka – ząbek.