“Zaproszenie na bal” – scenariusz zajęć dla grupy 5-latków

Nauczyciel prowadzący: Natalia Kruger

Grupa: 5-latki

Temat kompleksowy: „Tańczymy walczyka”

Temat dnia: „Zaproszenie na bal”

Cele ogólne:

   Posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunków w przestrzeni: w prawo, w lewo (kojarzenie słów z czynnością).

   Utrwalenie określeń położenia przedmiotów w przestrzeni w odniesieniu do siebie: z prawej, z lewej strony.

   Kształtowanie umiejętności postępowania wg instrukcji słownej.

   Przeliczanie w zakresie 10.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

         określa prawą i lewą stronę ciała;

        posługuje się pojęciami dotyczącymi położenia przedmiotów w odniesieniu do własnego ciała: na prawo, na lewo, naprzeciw;

         pokazuje kierunki w odniesieniu do własnego ciała;

         porusza się w przestrzeni zgodnie z poleceniem, np. idź w prawo, w lewo;

         przelicza w zakresie 10.

Metody:

       oglądowa; słowna;globalne czytanie; zadania stawiane dziecku;  zabawa ruchowa.

Formy:

         zbiorowa; zespołowa; indywidualna.

Środki dydaktyczne:

         sylweta dziewczynki; plansza z mapą;  magnesy; płyta z muzyką do „masażyku”; szarfy; dwa woreczki; szablony masek karnawałowych; pastele.

Przebieg zajęć:

  1. Nauczyciel wprowadza w temat zajęć, opowiadając przygodę Ali.

Ala pewnego dnia dostała zaproszenie na bal. Bardzo się ucieszyła. Poprosiła mamę
i razem przygotowały kostium Księżniczki (zawsze o takim marzyła). Była już gotowa do wyjścia i nagle przypomniała sobie, że nie wie, gdzie jest organizowany ten bal. Na całe szczęście na zaproszeniu miała narysowaną mapę. Pomożecie jej znaleźć drogę?

2.      Nauczyciel wiesza przygotowany arkusz z dużą mapą i sylwetę dziewczynki na początku drogi. Prosi dzieci, aby pomogły Eli dotrzeć na bal. Zwraca uwagę dzieciom, że jeśli pomylą drogę, Ela zabłądzi i nie zdąży na rozpoczęcie imprezy. Przypomina również, że prawa ręka pokazuje kierunek „na prawo”, a lewa „na lewo”.Każde dziecko, kolejno określa fragment drogi, mówiąc np.: „Ela musi zrobić 3 kroki w prawo” oraz zaznacza przebytą drogę magnesem.

3.      Masażyk w parach „Prawą i lewą ręką” – rysowanie wymyślonej przez siebie drogi na plecach kolegi lub koleżanki. Zamiana rolami.

4.       Zabawa ruchowa z piosenką „Pingwinek”

O jak przyjemnie i jak wesoło

W pingwinka bawić się, się, się…

Raz nóżka lewa, raz nóżka prawa

Do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy.

5.      Zabawa integracyjna „Po mojej prawej stronie jest wolne miejsce…”


Dzieci siedzą w kole, jedno miejsce pozostaje wolne, dziecko po jego lewej stronie mówi: „Po mojej prawej stronie jest wolne miejsce. Zapraszam na nie… (wymienia imię kolegi)”. Gdy wezwane dziecko zajmie wskazane miejsce, jednocześnie zwalnia to, na którym siedziało. Dziecko, które teraz z prawej strony ma puste miejsce, kontynuuje zabawę.

6.      „Marsz pod dyktando” – dzieci ustawiają się w rzędzie i poruszają się określoną liczbą kroków w podanym przez nauczyciela kierunku.

7.      „Maski karnawałowe”:

         dzieci stają w rzędzie, pojedynczo wchodzą do szarfy znajdującej się między dwoma woreczkami, w których znajdują się szablony masek; dziewczynki losują szablon z worka, który znajduje się na prawo; chłopcy losują szablon
z worka, który znajduje się na lewo;

każde dziecko otrzymuje dodatkowo jedną szarfę, staje w niej i wykonuje polecenia nauczyciela np. „Połóż szablon na lewo od szarfy/ na prawo od szarfy/ przed szarfą/za szarfą”;

         dzieci przenoszą się z szablonami do stolików. Tam kolorują je pastelami.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: