Scenariusz integracyjnej jednostki metodycznej ( zajęcia otwarte dla dzieci i ich rodziców )
Prowadząca: Agata Kędziora
Temat: Sprzątamy i segregujemy śmieci
Grupa: 4 i 5 – latki „Motyle” i ich rodzice
Miejsce: Przedszkole nr 15 w Gnieźnie
Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Metody: słowna, oglądowa, ćwiczeń praktycznych, odtwarzania.
Cele ogólne:
- Rodzice
– Stworzenie rodzicom poprzez udział w zajęciach otwartych możliwości śledzenia postępów własnego dziecka w zakresie osiągania sprawności umysłowych, ruchowych, plastycznych i muzycznych.
– zapoznanie rodziców ze sposobami pracy n-la z ich dziećmi oraz relacjami na drodze nauczyciel – dzieci i odwrotnie.
– uczestnictwo rodziców w zabawach wraz ze swoimi dziećmi.
- Dziecko 4 i 5 –letnie
– wypowiada się na temat lub odpowiada na pytani
– dokonuje analizy i syntezy wskazanych słów
– składa słowa z usłyszanych głosek
– układa słowa z liter umieszczonych w sali
– potrafi przyporządkować się do odpowiedniej grupy
– rozróżnia kolory
– wie, że niektóre śmieci można wykorzystać ponownie
– współzawodniczy w rzędach przy udziale rodziców
– wie, co to znaczy bieg slalomem
– sprząta w sali po zabawie
– segreguje śmieci
– wkłada je do odpowiedniego pojemnika
– współdziała z rodzicami
– śpiewa piosenki z układem tanecznym
– dziecko sprawnie posługuje się kredką, klejem
– logicznie myśli
– wykonuje zadanie na kartce
– nakleja na rolkę po papierze toaletowym pasek krepy, łączy elementy
– prezentuje pracę techniczną na forum
- Dziecko 4-letnie
– klasyfikuje przedmioty
– nakleja obrazki w odpowiednim miejscu
- Dziecko 4-letnie pracujące w szybszym tempie
– klasyfikuje przedmioty
– rysuje w pętli tyle elementów ile wskazuje liczba
- Dziecko 5 –letnie
– układa liczby od 1 do 8
– pokazuje wskazane liczby
– rysuje w pętli tyle elementów ile wskazuje liczba
- Dziecko 5 –letnie uzdolnione
– rozwiązuje plątaninę
– odwzorowuje wybrane litery
– zna znaczenie słowa recykling
Pomoce dydaktyczne
– lusterka dla każdego dziecka do zabawy logopedycznej
– gazetka tematyczna
– tabliczki z literami umieszczone na ścianie
– tekst wiersza
– sylwety pomocne w zrozumieniu wiersza
– koszyczek z kartkami do losowania
– śmieci do powtórnego użycia (butelki plastikowe i szklane, papier, nakrętki)
– magnetofon CD i płyta
– karty pracy dla każdego dziecka (praca w poziomach), koperty z obrazkami do klasyfikacji, liczmany
– tabliczki z cyframi umieszczonymi na ścianie
– „Ekologiczny wąż” praca wykonana przez n-la jako zabawka pokazowa
Przebieg zajęć
- Część wstępna:
– ćwiczenie logopedyczne (języka)- zabawa:„Sprzątamy mieszkanko”: dziecko operuje językiem w jamie ustnej, rozumie polecenia: wyczyść podłogę, umyj ściany itd.
- Część główna
– Rozmowa przy gazetce nt: „sprzątamy i segregujemy śmieci”
– analiza i synteza słów: papier, szkło, plastik
– układanie słów z liter na ścianie
– słuchanie fragmentu wiersza Teresy Fiutowskiej „Wielkie dziś sprzątanie świata”- rozmowa nt treści
– śpiewanie piosenki „Leśne ludki”
– zabawa z rodzicami w grupach
- Losowanie kartek z kolorami
- Ustawianie się przy odpowiednim kolorze
– zabawa z rodzicami „Wyścig w rzędach”
- Bieg slalomem z zakrętką na głowie
- Rzut do celu kulką z papieru
- Bieg z miotłą i zakrętką
– Sprzątanie sali po zawodach i segregowanie śmieci do odpowiednich pojemników
– Śpiewanie piosenki „Zielona trawa”
– Zabawa „Gra w zielone” – praca w poziomach
I poziom | II poziom | III poziom | IV poziom |
Wklejanie do pętli ilustracji przedstawiających narzędzia do sprzątania Liczenie elementów |
Wklejanie do pętli ilustracji
przedstawiających narzędzia do sprzątania Rysowanie w pętlach tyle elementów |
Układanie na kartce liczb od 1 do 8
Wskazywanie liczb np.: od 1 do 3 Rysowanie w pętlach tyle elementów |
Układanie na kartce liczb od 1 do 8
Wskazywanie liczb np.: Rozwiązywanie plątaninki Wpisywanie liter w odpowiednie miejsce |
– Zabawa „Licz i podskakuj” – dziecko podskakuje tyle razy, ile pokazuje liczba
– Zabawa techniczna „Ekologiczny wąż”- zabawa z udziałem rodziców
- Przygotowanie potrzebnych materiałów (w tym rolek po papierze toaletowym znalezionych w pojemniku na makulaturę)
- Omówienie planu pracy
- Twórcza pracy dzieci przy udziale rodziców
- Wystawa wspólnie wykonanej pracy i zbiorowe zdjęcie z wężem wykonanym z materiałów odpadowych
3 Część końcowa
– Utrwalenie wiadomości z zajęć
- W jaki sposób możemy wykorzystać niektóre śmieci do zabawy?
- Co to znaczy segregować śmieci?
– Podziękowanie wszystkim obecnym za udział i pożegnanie zgromadzonych.