Zajęcia badawcze dla dzieci 5-letnich
Wodne czary-mary
Cel główny:
Stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu rzeczywistości poprzez prowadzoną obserwację (PP I 13).
Cele szczegółowe:
IV 1/2 – obserwuję i interpretuję proste doświadczenia z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej,
IV 2/11 – dostrzegam potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego,
IV 3/VII 4 – rozwijam umiejętność zespołowego współdziałania podczas pracy,
I 3/6 – postępuję zgodnie z normami obowiązującymi w grupie,
V 1/5 – tworzę kompozycje plastyczne w oparciu o barwy podstawowe oraz pochodne.
Rodzaj dzałań: zabawa badawcza, obserwacja ukierunkowana, aktywność plastyczne połączone z obserwacją
Pomoce: poduszeczki, ławeczka, obrus, świeże i suszone liście w pudełku,2 kubki z wodą, taca, ręczniki papierowe, płyta z nagranymi odgłosami zwierząt, globus, różdżka, 4 słoiczki z cukrem, solą, mąką, kwaskiem cytrynowym ,ciepła woda z czajnika elektrycznego, tusz do zabarwienia wody, 3 szklanki, cukier, łyżeczka, woda w trzech temperaturach, karta obserwacji tygodniowej cebuli, 2 słoiczki z zabarwionym tuszem(czerwonym, niebieskim) wodą, margerytki, karton dla każdego dziecka, pojemnik z wodą na każdy słoik, farby, pędzle, spryskiwacz do wody, jeżyk-piłeczka do ewaluacji.
Przebieg zajęcia :
Dzieci siedzą usadzone w półkolu na poduszeczkach. Przed nimi stoi stoliczek (ławeczka przykryta obrusem).
1.Zagadka w pudełku.
- -Dzieci podają propozycje tego co znajduje się w pudełku.
- -Oglądają różne liście, opowiadają o ich wyglądzie i kolorach odgadują z jakiego drzewa spadły(są świeże dla chłopców i suche dla dziewczynek)
- -Tworzenie drzewa z przygotowanych materiałów wg własnej kompozycji dzieci(w dwóch grupach)
2.Zagadka słowna.
„Służy do mycia służy do picia, bez niej na ziemi nie byłoby życia”.
- -Co to jest?
- -Dlaczego bez wody nie byłoby życia na ziemi?
- -Czy można usłyszeć wodę?
3.Zagadka słuchowa
Dzieci siedzą w kręgu podają naczynie z wodą i słuchają odgłosów przyrody z płyty.
- Hałas często nam przeszkadza w obserwowaniu przyrody, często też boli nas głowa i źle się czujemy. Spróbujmy odpocząć dziś od hałasu i posłuchać odgłosów przyrody. Potem powiecie co usłyszeliście?
4.Rozmowa o wodzie
- Jaka jest woda? (przezroczysta, bez zapachu, jest płynem, jest słodka czy słona)
- Jaką wodę lubią ludzie, zwierzęta i rośliny?
- Czy jest dużo wody na ziemi? (pokaz wody na globusie).
5.Zabawa ruchowa „Wyścigi”.
- Wszyscy musimy oszczędzać wodę, bo jest bardzo cenna. Dlatego trzeba iść szybko, ale nie wylać ani kropli. Ustawcie się w dwóch rzędach. Na sygnał pierwsza dwójka na tacy niesie kubek pełen wody. Wygrywa ten rząd, który pierwszy skończy zadanie i nie wyleje wody z kubka.
6.Zabawa badawcza „Czary – mary”
- Teraz zabawię się we wróżkę i będę czarować?
- Jakie znacie czary?
- Co to jest czarowanie?
Wniosek : Można coś wyczarować lub spowodować, że zniknie.
- To jest moja różdżka. A tu mam 4 białe substancje, w czterech naczyniach. Zaraz sprawię, że te substancje znikną.
Nauczycielka nalewa wodę do naczynia (ciepłą wodę z czajnika).
- Dlaczego nic się nie dzieje? Wiem, zapomniałam wypowiedzieć zaklęcie i użyć różdżki. Dzieci, możecie mi pomóc wypowiedzieć zaklęcie?
Wypowiadając zaklęcie N. wlewa ciepłą wodę do pojemników z cukrem, solą i kwaskiem cytrynowym.
- Czy tym razem czary zadziałały?
- Czy to co było w pojemnikach zniknęło?
- Jaka jest teraz woda?
Nauczycielka proponuje ochotnikom degustację. Dzieci określają smak płynów (słodki, kwaśny, słony).
- Skąd dzieci wiedziały jaki to smak, skoro w szklankach niczego nie widać po tajemniczym zniknięciu substancji?
Wniosek : W wodzie znajduje się coś czego nie widać.
7.Obserwacja doświadczenia „Zabarwianie rozpuszczanie”.
Nauczycielka nalewa do szklanki z wodą kilka kropel tuszu. Dzieci obserwują zjawisko rozpuszczania się i zabarwiania płynu.
- Kiedy w życiu codziennym wykorzystujemy rozpuszczalność?
- Czy cukier szybko rozpuszcza się w wodzie? Sprawdźmy to!
8.Zabawa badawcza „Szybko – wolno”.
Nauczycielka nalewa wodę o różnej temperaturze do trzech szklanek, wsypuje 1 łyżeczkę cukru i miesza. Dzieci obserwują, gdzie szybciej rozpuścił się cukier.
Wniosek: W ciepłej wodzie cukier szybciej się rozpuszcza.
9.Obserwacja ukierunkowana „Rośliny a temperatura”.
- Czy temperatura ma wpływ na rozwój roślin?
- Jak temperatura wpłynęła na naszą cebulę? – odwołanie się do doświadczenia z ubiegłego tygodnia i karty obserwacji (hodowla cebuli prowadzona w Sali i za oknem – mróz).
10.Zabawa badawcza „Rośliny a czysta woda”
- Czy czystość wody ma wpływ na rośliny?
- Co się stanie, gdy wstawimy kwiat do brudnej wody?
- Popatrzcie, czy coś się zmieni.
Nauczycielka wstawia kwiat białej margerytki do wody z czerwonym i niebieskim tuszem.
- Odstawimy nasze kwiaty do kącika i będziemy obserwować, a tymczase….. podejdźmy do okna.
- Co widzimy za oknem? Jaka to pora roku?
11.Zajęcia plastyczne „Malowanie mokre na mokrym”.
Dzieci malują kartony samą wodą, a następnie używając farb akwarelowych malują to co widziały za oknem. Obserwują rozmywanie się barw i ich mieszanie się.
12.Ewaluacja
Dzieci kończą rozpoczęte przez nauczycielkę zdania :
- Na zajęciach podobało mi się ……………………………..
- Było dla mnie trudne ………………………………………
Opracowała : Małgorzata Bastrzyk – 2008r.
Przedszkole nr 7 w Świdniku