Zajęcia badawcze dla dzieci 5-letnich “Wodne czary-mary”

Zajęcia badawcze dla dzieci 5-letnich

Wodne czary-mary

Cel główny:

Stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu rzeczywistości poprzez prowadzoną obserwację (PP I 13).

Cele szczegółowe:

IV 1/2 – obserwuję i interpretuję proste doświadczenia z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej,

IV 2/11 – dostrzegam potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego,

IV 3/VII 4 – rozwijam umiejętność zespołowego współdziałania podczas pracy,

I 3/6 – postępuję zgodnie z normami obowiązującymi w grupie,

V 1/5 – tworzę kompozycje plastyczne w oparciu o barwy podstawowe oraz pochodne.

Rodzaj dzałań: zabawa badawcza, obserwacja ukierunkowana, aktywność plastyczne połączone z obserwacją

Pomoce: poduszeczki, ławeczka, obrus, świeże i suszone liście w pudełku,2 kubki z wodą, taca, ręczniki papierowe, płyta z nagranymi odgłosami zwierząt, globus, różdżka, 4 słoiczki z cukrem, solą, mąką, kwaskiem cytrynowym ,ciepła woda z czajnika elektrycznego, tusz do zabarwienia wody, 3 szklanki, cukier, łyżeczka, woda w trzech temperaturach, karta obserwacji tygodniowej cebuli, 2 słoiczki z zabarwionym tuszem(czerwonym, niebieskim) wodą, margerytki, karton dla każdego dziecka, pojemnik z wodą na każdy słoik, farby, pędzle, spryskiwacz do wody, jeżyk-piłeczka do ewaluacji.

Przebieg zajęcia :

Dzieci siedzą usadzone w półkolu na poduszeczkach. Przed nimi stoi stoliczek (ławeczka przykryta obrusem).

1.Zagadka w pudełku.

  • -Dzieci podają propozycje tego co znajduje się w pudełku.
  • -Oglądają różne liście, opowiadają o ich wyglądzie i kolorach odgadują z jakiego drzewa spadły(są świeże dla chłopców i suche dla dziewczynek)
  • -Tworzenie drzewa z przygotowanych materiałów wg własnej kompozycji dzieci(w dwóch grupach)

2.Zagadka słowna.

Służy do mycia służy do picia, bez niej na ziemi nie byłoby życia”.

  • -Co to jest?
  • -Dlaczego bez wody nie byłoby życia na ziemi?
  • -Czy można usłyszeć wodę?

3.Zagadka słuchowa

Dzieci siedzą w kręgu podają naczynie z wodą i słuchają odgłosów przyrody z płyty.

  • Hałas często nam przeszkadza w obserwowaniu przyrody, często też boli nas głowa i źle się czujemy. Spróbujmy odpocząć dziś od hałasu i posłuchać odgłosów przyrody. Potem powiecie co usłyszeliście?

4.Rozmowa o wodzie

  • Jaka jest woda? (przezroczysta, bez zapachu, jest płynem, jest słodka czy słona)
  • Jaką wodę lubią ludzie, zwierzęta i rośliny?
  • Czy jest dużo wody na ziemi? (pokaz wody na globusie).

5.Zabawa ruchowa „Wyścigi”.

  • Wszyscy musimy oszczędzać wodę, bo jest bardzo cenna. Dlatego trzeba iść szybko, ale nie wylać ani kropli. Ustawcie się w dwóch rzędach. Na sygnał pierwsza dwójka na tacy niesie kubek pełen wody. Wygrywa ten rząd, który pierwszy skończy zadanie i nie wyleje wody z kubka.

6.Zabawa badawcza „Czary – mary”

  • Teraz zabawię się we wróżkę i będę czarować?
  • Jakie znacie czary?
  • Co to jest czarowanie?

Wniosek : Można coś wyczarować lub spowodować, że zniknie.

  • To jest moja różdżka. A tu mam 4 białe substancje, w czterech naczyniach. Zaraz sprawię, że te substancje znikną.

Nauczycielka nalewa wodę do naczynia (ciepłą wodę z czajnika).

  • Dlaczego nic się nie dzieje? Wiem, zapomniałam wypowiedzieć zaklęcie i użyć różdżki. Dzieci, możecie mi pomóc wypowiedzieć zaklęcie?

Wypowiadając zaklęcie N. wlewa ciepłą wodę do pojemników z cukrem, solą i kwaskiem cytrynowym.

  • Czy tym razem czary zadziałały?
  • Czy to co było w pojemnikach zniknęło?
  • Jaka jest teraz woda?

Nauczycielka proponuje ochotnikom degustację. Dzieci określają smak płynów (słodki, kwaśny, słony).

  • Skąd dzieci wiedziały jaki to smak, skoro w szklankach niczego nie widać po tajemniczym zniknięciu substancji?

Wniosek : W wodzie znajduje się coś czego nie widać.

7.Obserwacja doświadczenia „Zabarwianie rozpuszczanie”.

Nauczycielka nalewa do szklanki z wodą kilka kropel tuszu. Dzieci obserwują zjawisko rozpuszczania się i zabarwiania płynu.

  • Kiedy w życiu codziennym wykorzystujemy rozpuszczalność?
  • Czy cukier szybko rozpuszcza się w wodzie? Sprawdźmy to!

8.Zabawa badawcza „Szybko – wolno”.

Nauczycielka nalewa wodę o różnej temperaturze do trzech szklanek, wsypuje 1 łyżeczkę cukru i miesza. Dzieci obserwują, gdzie szybciej rozpuścił się cukier.

Wniosek: W ciepłej wodzie cukier szybciej się rozpuszcza.

9.Obserwacja ukierunkowana „Rośliny a temperatura”.

  • Czy temperatura ma wpływ na rozwój roślin?
  • Jak temperatura wpłynęła na naszą cebulę? – odwołanie się do doświadczenia z ubiegłego tygodnia i karty obserwacji (hodowla cebuli prowadzona w Sali i za oknem – mróz).

10.Zabawa badawcza „Rośliny a czysta woda”

  • Czy czystość wody ma wpływ na rośliny?
  • Co się stanie, gdy wstawimy kwiat do brudnej wody?
  • Popatrzcie, czy coś się zmieni.

Nauczycielka wstawia kwiat białej margerytki do wody z czerwonym i niebieskim tuszem.


  • Odstawimy nasze kwiaty do kącika i będziemy obserwować, a tymczase….. podejdźmy do okna.
  • Co widzimy za oknem? Jaka to pora roku?

11.Zajęcia plastyczne „Malowanie mokre na mokrym”.

Dzieci malują kartony samą wodą, a następnie używając farb akwarelowych malują to co widziały za oknem. Obserwują rozmywanie się barw i ich mieszanie się.

12.Ewaluacja

Dzieci kończą rozpoczęte przez nauczycielkę zdania :

  • Na zajęciach podobało mi się ……………………………..
  • Było dla mnie trudne ………………………………………

Opracowała : Małgorzata Bastrzyk – 2008r.
Przedszkole nr 7 w Świdniku



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: