PROWADZĄCY ZAJĘCIE: Edyta Ruta
DATA ZAJĘCIA:03.03.2011
TEMAT ZAJĘCIA: Zabawy z powietrzem w oparciu o wiersz
ILOŚĆ DZIECI NA ZAJĘCIU:21
CELE OGÓLNE:
- zapoznanie dzieci ze sposobami praktycznego wykorzystania powietrza przez człowieka;
- poznawanie niektórych właściwości powietrza za pomocą doświadczeń
i obserwacji; - doskonalenie umiejętności pracy w zespole;
- swobodne wypowiedzi dzieci na określony temat;
CELE OPERACUJNE: (dziecko)…
- potrafi wymienić przedmioty, w których zastosowano praktyczne wykorzystanie powietrza;
- wie, że powietrze jest, ale go nie widzimy;
- wypowiada się na podany temat;
- potrafi pracować w grupie;
- potrafi bawić się przy muzyce;
- umie sprawnie poruszać się z balonikiem;
- umie liczyć liczebnikami głównymi, zna liczebniki porządkowe
w zakresie 6; - zna kolory: czerwony, zielony, żółty, niebieski.
FORMY PRACY:
- zbiorowa
- indywidualna
METODY:
- żywego słowa;
- kierowania własną działalnością dziecka;
- zadań stawianych dziecku;
- obserwacji;
- samodzielnych doświadczeń.
ŚRODKI WSPOMAGAJĄCE DZIAŁANIA:
- wiersz L.J. Kerna „Piotruś i powietrze”;
- ilustracje: balon na ciepłe powietrze, wiatrak, opona;
- flet, urodzinowa piszczałka, balon, wiatraczek, gwizdek, piłka dmuchana, koło ratunkowe;
- miski z wodą, butelki, słomki, świeczka;
- sylwety baloników w różnych kolorach do liczenia.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
- Słuchanie wiersza L. J. Kerna „Piotruś i powietrze” wypowiedzi dzieci na temat treści wiersza; wyjaśnienie słów i wyrażeń: aeroplan, tańczy jak fryga
– Kim chciał zostać Piotruś?
– Dlaczego chciał zostać powietrzem?
– W co Dobra Wróżka zamieniła Piotrusia?
– Co mu się przyśniło?
– Czy Piotruś zmienił zdanie kiedy obudził się rano?
- Zapoznanie dzieci ze sposobami praktycznego wykorzystania powietrza przez człowieka, wykorzystanie ilustracji i naturalnych eksponatów: ilustracje – balon na ciepłe powietrze, wiatrak, opona oraz: gwizdek, piłka dmuchana, koło ratunkowe, flet, piszczałka.
- Doświadczenia służące udowodnieniu, że powietrze istnieje, chociaż jest niewidoczne
Podział dzieci na grupy:
I grupa „Co jest w pustej butelce?”
Dzieci zaglądają do swoich butelek, dmuchają w nie, odwracają dnem do góry, wydają opinię na temat ich zawartości. Dzieci zanurzają butelkę w misce z wodą, przyciskają do dna i puszczają. „Dlaczego butelka wypłynęła na powierzchnię wody?” dyskusja między dziećmi. Nauczycielka jest słuchaczem, nie komentuje, nie wydaje opinii.
Kolejny raz dzieci zanurzają butelki w misce, przytrzymują je.
Z otworów butelek wydostają się bąbelki „Co to jest?” – nauczycielka słucha wypowiedzi. Dzieci wyjmują butelki i wypowiadają się na temat ich zawartości. Zabawę z butelkami można powtórzyć po wylaniu z nich wody.
II grupa dmuchanie przez rurkę do naczynia z wodą
Dzieci otrzymują rurki, których jeden koniec zanurzają w wodzie,
a w drugi dmuchają. Na powierzchnię wody wypływają pęcherzyki powietrza.
III grupa wyciskanie gąbek kąpielowych w wodzie
Dzieci biorą gąbki do mycia, wypowiadają się na temat ich kształtu, koloru i ciężaru. Nauczycielka prosi o położenie gąbek na wodzie
i obserwację ich zachowania. Dzieci zanurzają swoje gąbki w wodzie ściskając je. Skąd wzięły się bąbelki – co to jest? (powietrze)
- Wykonanie doświadczenia przez nauczycielkę „Czemu gaśnie?”
Nauczycielka stawia na stoliku dwa szklane spodki, a na nich świeczki, obydwie zapala. Kiedy płoną jasnym, różowym płomieniem, jedną z nich nakrywa szklanką. Płomień nakrytej świeczki staje się coraz mniejszy, wreszcie gaśnie – dlaczego?
- „Taniec z balonikami” – zabawa taneczna przy muzyce
z wykorzystaniem balonków. Dzieci tańczą w parach przy muzyce
z magnetofonu
– balonik między głowami
– trzymają brzuchami
– plecami
- Praca indywidualna przy stolikach. Każde dziecko otrzymuje kopertę, w której są baloniki w różnych kolorach. Dzieci przeliczają baloniki (6). Nauczycielka poleca dzieciom ułożyć baloniki w następującej kolejności (przypomnienie, że układamy od strony lewej do prawej):
pierwszy – czerwony
drugi – żółty
trzeci – niebieski
czwarty – czerwony
piąty – zielony
szósty – żółty
Nauczycielka zadaje pytania:
– w jakim kolorze jest trzeci balonik? (niebieski)
– w jakim kolorze jest drugi balonik? (żółty) itd.
– który z kolei jest balonik zielony? (piąty)
– który z kolei jest balonik czerwony? (pierwszy i czwarty)