Zabawy ruchowo-muzyczne z udziałem rodziców

Cele operacyjne:

dzieci powinny:

– wcielić się w role niedźwiadków,
– poruszać się po wyznaczonej przestrzeni,
– reagować na dźwięki pianina – zmiany w rejestrze
– wyklaskiwać rytm piosenki,
– biegać, czworakować, podskakiwać, maszerować w różnych kierunkach bez potrącania innych,
– podążać za osobą i naśladować jej ruchy,
– uzewnętrzniając ekspresję ruchową rozwijać wyobraźnię,
– improwizować ruchem słowa piosenki,
– wykonać masaż pleców przy słowach wiersza pt. ,,List do cioci”
– przezwyciężać własne zahamowania, nieśmiałość,
– odczuwać zadowolenie z własnych i wspólnych działa

Metody:

słowne: rozmowa, objaśnienie
oglądowe: obserwacja, pokaz
czynne: ćwiczeń, zadań do wykonania, samodzielnych doświadczeń

Środki dydaktyczne:

opaski na głowę dla mamy niedźwiedziowej, taty niedźwiedzia i sześciu niedźwiadków
gazeta dla każdego dziecka i rodzica
piłki średniej wielkości dla każdej pary

PRZEBIEG:

1. Wejście do sali przy akompaniamencie pianina.

2. Zabawa przy piosence pt. ,,Malowała jesień” – 3 zwrotki

podczas każdej zwrotki marsz w kole wiązanym, podczas refrenu najpierw wyklaskiwanie rytmu, potem obroty wokół własnej osi ręce na biodrach.

3. Zabawa ,,Witam wszystkich, którzy…”

– lubią zbierać liście – ukłon
– lubią kiedy świeci słońce – machanie ręką
– lubią kiedy pada deszcz – ukłon z fantazyjnym machaniem ręką
– lubią zabawy przy muzyce – machanie obiema rękami.

4. Piosenka pt. ,,Jadą, jadą misie” – 1 zwrotka

5. Zabawa ,,Wietrzyk w lesie”

Wszyscy otrzymują nacięte z jednej strony kartki papieru – płaszczyk wiatru. Podczas muzyki granej na dźwiękach wysokich płaszczyk uniesiony nad głową – improwizacja ruchowa, podczas muzyki granej na dźwiękach średnich płaszczyk trzymany z przodu, podczas muzyki granej na dźwiękach niskich wystukiwanie rytmu palcami padającego deszczu.

6. Zabawa ,,Cień”

W rytm muzyki rodzic zaczyna iść do przodu, a ,,cień” – dziecko podąża za nim, naśladując jego ruchy. Kiedy muzyka ucichnie zmiana ról – ,,cień” – dziecko staje się ,,przewodnikiem”.

7. Zabawa inscenizowana do piosenki pt. ,,Niedźwiadki – niejaki” – rodzice odpoczywają na ławkach – 3 zwrotki

Dzieci otrzymują opaski misiów – wcielają się role misiów, pozostałe śpiewając piosenkę naśladują zmartwienie.

8. Zabawa ,,Mocowanie niedźwiadków”

Dziecko siada plecami do rodzica, wykonują siad podparty, wzajemnie się siłują i przepychają.

9. Zabawa ,,Misiowe igraszki”

Rodzice przyklękają i robią tunel, pod którym dziecko – mały niedźwiadek czołga się, przechodzi na czworakach, następnie misie przeciągają się, stają na palcach. Później rodzice przewożą swojego synka lub córkę na plecach, łaskoczą ich, przytulają, głaszczą.

10. Zabawa ,,Zmęczony miś”

Dziecko – niedźwiadek odpoczywa, kładzie się na plecach, szeroko rozkłada ręce i nogi, rodzic – drugi niedźwiadek ostrożnie go obchodzi, wachluje rękoma. Następnie zmiana ról.

11. Zabawa rytmiczna przy piosence ,,Ola piłkę ma” – 1 zwrotka

12. Zabawy piłkami:

– toczenie piłki w parach
– rzucanie piłki w staniu naprzeciw siebie
– podawanie piłki z prawej, lewej strony, nad głową – siad w parach plecami do siebie.

13. Wspólny z rodzicami masaż według W Sherborne:

Jedna osoba leży na brzuchu, druga wykonuje masaż zgodnie ze słowami wiersza.

Tak piszemy list do cioci
A…B…C…kropka
A…B…C…przecinek
(lekkie uderzanie opuszkami palców)
Tutaj płynie rzeczka
(całą dłonią wzdłuż kręgosłupa)
Tu przeszła pani na szpileczkach
(palce wskazujące uciskają sztywno)
Potem przeszło stado słoni
(ugniatanie dłońmi ułożonymi w łódeczkę)
A za nimi stado koni
(stukanie pięściami)
Potem przeszła szczypaweczka
(lekkie szczypanie po bokach kręgosłupa)
Zaświeciły dwa słoneczka
(okrężny masaż łopatek)
Spadł drobniutki deszczyk
(lekkie uderzanie palcami)
Czy poczułeś dreszczyk?
(dotykanie szyi).

13.Marsz przy akompaniamencie pianina, pożegnanie i podziękowanie za wspólną zabawę.

Opracowały: Małgorzata Parnicka i Violetta Juskowiak PM nr 17 w Toruniu




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: