Zabawy i ćwiczenia wprowadzające w świat pisma dr I. Majchrzak

Opracowały: mgr Dorota Makowska, mgr Maria Pietruszka – Przedszkole Szkoły Podstawowej nr 19 w Częstochowie

Cele ogólne:

Zapoznanie z literą e, E, stwarzanie warunków do wykorzystania przez dziecko tkwiących w nim możliwości intelektualnych.

Cele operacyjne:

Dziecko umie przeczytać swoje imię na wizytówce i krzesełku, rozpoznaje literę e, E, potrafi wyszukać poznane litery spośród innych liter, wykonuje estetycznie pracę plastyczną, bierze czynny udział w zabawach ruchowych.

Środki dydaktyczne:

Wizytówki, lista obecności na tablicy, krzesła z podpisami, kółeczka z różnymi literami, kulki z bibuły białej i niebieskiej, podpisy do obrazków, klej, kaseta magnetofonowa, korony z kartonu, koperty z wizytówkami, koszyczek.

Przebieg zajęcia:

1. Powitanie.
2. Sprawdzenie listy obecności: na tablicy przypięte są imiona wszystkich dzieci. Na prośbę nauczycielki dzieci podchodzą po kolei do tablicy, zabierają swoją wizytówkę i wkładają do koszyka. Następnie odczytują imiona dzieci nieobecnych.
3.Zabawy z wizytówkami:
– wyszukiwanie swojej wizytówki
– prezentacja swojej wizytówki
4. Zabawy z krzesełkami:
– dzieci tańczą w rytm muzyki, kiedy muzyka umilknie, każdy szuka krzesełka podpisanego swoim imieniem.
5. Zapoznanie z literą e, E:
– rozdanie wizytówek dzieciom
– prezentacja litery pisanej i drukowanej, małej i wielkiej
– kojarzenie kształtu litery z innymi kształtami, omówienie wyglądu litery
– wyszukiwanie litery e, E w swoich imionach (wykorzystanie wizytówek)
– wybór króla, królowej wielkiej i małej litery e, E.
6. Praca przy stolikach:
– układanie imienia z liter wg wzoru – wykorzystanie kopert z wizytówkami
– wyszukiwanie litery e, E
7. Zabawa ruchowa „Mały miś”.
8. Praca plastyczna – obrazek literki:
– wyszukiwanie małej i wielkiej literki e, E spośród innych (kółeczka z literkami)
– naklejanie literek na kartkę
– ozdabianie obrazka kulkami z bibuły
– wyszukiwanie swojego imienia na przygotowanych małych wizytówkach
– naklejanie podpisu na obrazek
9. Prezentacja swoich prac – przypomnienie jaką literę dzieci poznały.
10. Pożegnanie.




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: