SCENARIUSZ ZAJĘCIA OTWARTEGO Z RODZICAMI
TEMAT: Wycieczka do Włoch
GRUPA: 4-latki
PROWADZĄCA: Joanna Chodzidło
CELE OGÓLNE
– przyswajanie podstawowych wiadomości na temat Włoch
CELE SZCZEGÓŁOWE
– używa zwrotów na powitanie i pożegnanie w języku włoskim
– poszerza zasób słownictwa (gondola, gondolier, wulkan, lawa)
– zna niektóre zabytki włoskie
– wie na czym polega erupcja wulkanu
– zna przysmaki kuchni włoskiej
– zna zapis swojego imienia
– przelicza za pomocą liczników głównych
– układa wieżę z klocków
– potrafi odwzorować układ, zapamiętuje go
– nazywa kolory
– uczestniczy we wspólnej zabawie
– potrafi złożyć łódkę z papieru
FORMY: grupowa, indywidualna
METODY PRACY: pedagogika zabawy, obserwacja i pokaz, zabawowo-naśladowcza, słowna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia Krzywej Wieży w Pizie, Wenecji, Wulkany, makieta wulkanu, ocet, soda, piasek, plakietki z imieniem, płyta CD, klocki, miska z wodą, garnek z sznurówkami, kartki z bloku
PRZEBIEG:
- Przywitanie w języku włoskim z przybyłymi gośćmi
- Rozmowa z dziećmi:
– w jakim kraju mieszkamy?
– w jakim mieście mieszkamy?
3. Zaproszenie na wycieczkę do Włoch rozmowa z dziećmi:
– ile osób pojedzie (przeliczanie wszystkich dzieci przez wybraną osobę)
– kto pojedzie z nami na wycieczkę? (wyszukiwanie wizytówek z imieniem, przyczepianie do tablicy)Lecimy do Włoch – zabawa „Samoloty” Klanza
4. Dolecieliśmy do Włoch a konkretnie do Wenecji; przekazanie dzieciom najciekawszych informacji o Wenecji, oglądanie zdjęć, wyjaśnienie pojęcia „miasto na wodzie”, „gondoloa”, „Gondolier”;
5.Łódki z papieru – wykonanie łódki z pomocą rodzica według poleceń nauczyciela, puszczanie łódek na wodzie w przygotowanych wcześniej miskach z wodą, ćwiczenia oddechowe
6. Zaproszenie dzieci do dalszego zwiedzania Włoch. Z Wenecji pociągiem (muzyka jedzie pociąg z daleka, dzieci ustawione w pociąg) wybieramy się do Pizy, gdzie jest jeden z Cudów Świata Krzywa Wieża, przekazanie dzieciom najciekawszych informacji, opisywanie przez dzieci wyglądu Krzywej Wieży
7.Budowanie wieży z drewnianych kolorowych klocków. Dzieci zapamiętują kolejność ułożenia klocków następnie nauczyciel zakrywa swoją wieżę, zadaniem dzieci jest ułożenie swojej wieży zgodnie z wzorem podanym przez nauczyciela (np. klocek czerwony, zielony, niebieski), nazywanie kolorów klocków
8.Następnie „samochodem” (dzieci trzymają w rękach kolorowe krążki, naśladują odgłos) jedziemy do Sycylii, gdzie zobaczymy wulkan Etna. Przekazanie dzieciom najciekawszych informacji o Sycylii, opisywanie wyglądu wulkanu, wytłumaczenie pojęcia „wulkan”, „lawa”
9.Pokaz wybuchu wulkanu wykonany przez nauczyciela – makieta wulkanu
10.Mój wulkan – wykonanie doświadczenia wraz z rodzicami (do butelki po syropie wsypujemy sodę, czerwony barwnik, zalewamy octem)
11.Po wszystkich wyprawach jesteśmy trochę głodni. Zaproszenie do „restauracji” gdzie proponują pyszne, długie spaghetti. Praca w parze z rodzicem, wykonanie najdłuższego makaronu. Dziecko z garnka bierze sznurek, zanosi rodzicowi, aby ten związał dwa sznurki, wiążemy tak długo aż trwa muzyka bądź do skończenia sznurków, porównywanie długości „makaronów”
12.Włosi w karnawale lubią zabawę, zaproszenie rodziców do wspólnej zabawy Veo, Veo
13.Podsumowanie minkami 🙂 , 🙁
– czy Wenecja jest we Włoszech
– czy Etna to wulkan
– czy Krzywa Wieża jest w Pizie
– czy Włosi lubią makaron
14. Podziękowanie i pożegnanie