Prowadząca: Wiesława Kubiak
Grupa: 5- 6 latki
Cele operacyjne:
- dziecko wie, że las jest domem zwierząt i ptaków, a ludzie są w nim tylko gośćmi, nie wolno im niszczyć przyrody
- dziecko rozumie szkodliwość pozostawiania odpadów w lesie
Przebieg:
1. Teatrzyk sylwet na podstawie opowiadania nauczycielki „Goście w lesie”.
2. Omówienie teatrzyku z wykorzystaniem historyjki obrazkowej. 3. Zabawa pantomimiczna „Zwierzęta w lesie”. 4. Zabawy w teatr z wykorzystaniem „kostki z obrazkami”. 5. Zakończenie zabaw. |
„Goście w lesie”
Był upalny dzień. W lesie zwierzęta odpoczywały po zabawie, a ptaszki cicho śpiewały. Nagle odpoczynek zwierzętom przerwały czyjeś krzyki i głośna muzyka z radia. To rodzina Niedbalskich przyjechała samochodem do lasu. Tata zaczął myć samochód w małym strumyku, a mama rozłożyła koc i przygotowywała piknik. Dzieci biegały, krzyczały i łamały gałązki., by zrobić z nich szałas. Chciały zniszczyć mrowisko, ale na szczęście mrówki wiedziały, czego boją się dzieci. Już chciały rzucać szyszkami w ptasie gniazdka, kiedy nagle mama zawołała wszystkich na piknik. Tata palił akurat papierosa, niedopałek rzucił w krzaki i nie martwiąc się o nic poszedł coś zjeść. Wszyscy najedli się do syta i postanowili wrócić do domu. Dzieci chciały pozostawić po sobie miłą pamiątkę – wycięły małe serduszko w korze młodego drzewka. Rodzina Niedbalskich wróciła do domu, a w lesie został bałagan. Smutne zwierzęta patrzyły na rozrzucone papiery i butelki, połamane gałęzie, zerwane kwiaty i… „Co to?”- zawołały. Papieros tlił się jeszcze. „Co teraz będzie z naszym domem?”- wołały. Ptaki zaczęły głośno śpiewać, zwierzęta biegały i skakały przestraszone. Pan leśniczy zaniepokoił się ich zachowaniem. Przybiegł, zalał wodą niedopałek, pozbierał śmieci i gałęzie. Smutno popatrzył na zniszczone drzewka i mówił coś cicho…, ale zwierzęta nic nie usłyszały. Do późna zwierzęta cicho rozmawiały. Cieszyły się, że jest ktoś kto dba o nie i o ich piękny dom. „Tak byśmy chciały, żeby odwiedzali nas tylko ludzie, którzy szanują przyrodę, oni nam nie zrobią krzywdy.” – powiedziały zasypiając. Dzieci otrzymują obrazki dotyczące teatrzyku, rozkładają je przed sobą. Opowiadają teatrzyk układając przy tym obrazki zgodnie z kolejnością zdarzeń. Dzieci wybierają sobie opaski z sylwetami zwierząt lub ptaków. Przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej („Kojący śpiew ptaków”, dzieci poruszają się, naśladują ruchami ciała, gestami, mimiką zachowania mieszkańców lasu. Dzieci dzielą się na 5 zespołów, losując np. kolorowe kuleczki z krepy (5 kolorów). Na każdej stronie kostki jest obrazek: -wesołe zwierzęta bawią się w czystym lesie -wizyta gości – Niedbalskich -las pozostawiony po wizycie gości – smutek zwierząt -zwierzęta „wołają o pomoc” -pomoc leśniczego -radość zwierząt z uratowania ich domu Każda grupa przedstawia scenkę- pantomimiczną wg obrazka. Następnie opowiadają wylosowany fragment opowiadania, mogą go również inscenizować, tym razem wykorzystując możliwości werbalne. Ostatni obrazek przedstawia nauczycielka, aby wszystkie dzieci miały wybór. Nauczycielka prosi o krótką odpowiedź na pytanie „Jak ty zachowasz się w lesie?” Każdy „mały przyjaciel przyrody” otrzymuje zielone serduszko. |