Grupa: Roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne
Nauczyciel prowadzący: Anita Zawadewicz
Data: 17.11.2014
Blok tematyczny: WSZYSCY MAJĄ DOMY
Temat dzienny: W domu.
Treści programowe:
Dziecko:
– potrafi uważnie patrzeć, aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach (Ad. 14, p.2),
– układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej (Ad. 14, p. 6),
– zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym (Ad. 3,p. 1),
– mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji (Ad. 3, p. 2)
– uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach (Ad. 3, p.3)
– interesuje się czytaniem, jest gotowe do nauki pisania i czytania (Ad. 14,p. 4)
– rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów (Ad. 13, p.4)
– uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej (Ad. 5, p.4)
Cele ogólne:
– budzenie przywiązania do domu rodzinnego oraz szacunku dla członków rodziny,
– zapoznanie z różnymi rodzajami budynków; nazywanie pomieszczeń w domu lub mieszkaniu i określanie ich funkcji.
Cele szczegółowe (operacyjne):
Dziecko:
– utrwala określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni,
– doskonali syntezę sylabową,
– przyporządkowuje sprzęty domowe do pomieszczeń,
– rozwija koordynację wzrokowo-ruchową,
– kształtuje poczucie rytmu,
– poszerza wiedzę o instrumentach muzycznych.
– uważne słucha utworu,
– wyjaśnia określenie perski dywan,
– globalnie czyta wyraz dywany,
– rozpoznaje dźwięki i nazywa rzeczy i zwierzęta, które je wydają.
Metody:
– słowna : rozmowa,
– oglądowa,
– poszukująca,
– ćwiczeń praktycznych
– zabaw ruchowych.
Formy pracy:
– indywidualna,
– grupowa,
Środki dydaktyczne:
Czasopisma, foldery z wystrojem wnętrz, obrazek dom piętrowy, Wyprawka Świat, nożyczki, klej, szarfy, woreczki w czterech kolorach, CD z odgłosami, obrazki dywanów, instrumenty perkusyjne- obrazki,
Przebieg zajęć:
- Zestaw ćwiczeń porannych nr 5. Kształtowanie ogólnej sprawności dzieci.
- „Wystrój mieszkania” – oglądanie katalogów. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat obrazków.
- „W domu” – praca z obrazkiem. Nazywanie pomieszczeń: kuchnia, łazienka, pokój, , sypialnia. Udzielanie odpowiedzi na pytanie Które pomieszczenia znajdują się na parterze, a które na piętrze? Wskazywanie na obrazku sprzętów, których nazwy nauczyciel wypowiada sylabami. Nazywanie pomieszczeń, w których się znajdują i stwierdzenie, do czego służą.
- „Szukaj swojego domku” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dzieci biegają w tempie podanym na instrumencie perkusyjnym. Na mocne uderzenie szukają sobie domku – woreczka – takim samym kolorze jak szarfa, którą ma na sobie.
- „W domu” – wykonanie zadania z Wyprawki Świat. Nazywanie obrazków na dole strony i określanie, w którym pomieszczeniu powinny się znaleźć.
- „Gdzie mieszkają instrumenty?”- łamigłówka. Dzieci oglądają z nauczycielem ilustracje i nazywają instrumenty. Nauczyciel krótko o nich opowiada.
- „Domek na kurzej nóżce” – zabawa z elementem równowagi. Dzieci biegają swobodnie w różnych kierunkach. Na hasło stop! zatrzymują się i nauczyciel mówi: „Domku, domku na kurzej nóżce, obróć się dookoła i stań do mnie przodem!” Dzieci obracają się dookoła i stają na jednej nodze przodem do nauczyciela. Po chwili stania biegają, zatrzymują się na słowa: : „Domku, domku na kurzej nóżce, obróć się dookoła i stań do mnie tyłem!” obracają się dookoła i stają na jednej nodze tyłem do nauczyciela.
- „Dywan” – słuchanie wiersza D. Gellner. Wyjaśnienie pojęcia perski dywan. Oglądanie obrazków przedstawiających dywany – nazywanie ich kształtów i wzorów.
- „Dywany duże i małe” – wykonanie ćwiczenia w kartach pracy. Wprowadzenie do globalnego czytania wyrazu dywany.
10. „Odgłosy domu” – ćwiczenia słuchowe. Rozpoznawanie i nazywanie odgłosów istniejących w domu.
Podsumowanie zajęć.