Woda

Zajęcie poprzedzało szereg różnych działań dotyczących żywiołu jakim jest woda, np.:

– wycieczka nad rzekę Odrę,
– zabawa badawcza – dzieci poznały i nazywały różne stany skupienia wody,
– zabawa z piaskiem i wodą – „budowanie” rzeki – dostrzegały różnice doty­czące zjawiska przenikania wody (piasek, papier, folia, płytka chodnikowa, liście, itp.)
– obserwowanie kałuży – dzieci zrozumiały zjawisko pary wodnej
– oglądanie albumów, zdjęć, zapoznanie z oznaczeniem wód na mapie,
– życiodajna woda – obserwowanie wpływu wody na rośliny,

Przeprowadzone działania utrwaliły w świadomości dzieci przekonanie, że woda jest niezbędnym składnikiem życia, nie tylko ludzi, ale także zwierząt i roślin. Dzięki nim dzieci zrozumiały konieczność „szanowania” wody.

CELE:

– pobudzanie wyobraźni dzieci poprzez działania o charakterze intelektualno-emocjonalnym,
– łączenie elementów poznania zmysłowego (słuchu i wzroku) i racjonalnego
– rozpoznawanie dźwięków z natury,
– swobodne działania dzieci w sferze ruchowej i plastycznej.

PRZEBIEG:

1. Rozpoznawanie dźwięków z natury: deszcz, burza, rwący potok, wodospad, szum fali, woda kapiąca z kranu (pomoce: kaseta z nagraniami, magnetofon, ilustracje),

2. Zabawa „Woda” – (tkanina wielkości 2 na 3 m) – dzieci trzymając tkaninę na jej brzegach naśladują różne sytuacje zachodzące na tafli wody: spokojną falę, wzburzone morze, spokojną taflę wody,


3. Układanie patyków na tkaninie – np. na wodzie spokojnej, płynącej, na „wirze”.


4. Zabawa przy muzyce -(wykorzystanie nagrań z płyty „Dreamland” – Roberta Miles’a – wiązanka utworów „Children”, „Landscape”, „Fable”, „In the dawn”) – swobodne działania dzieci.

5. Malowanie z wykorzystaniem techniki „mokre w mokrym” z wykorzystaniem utworu „Księżyc nad jeziorem”.

Opracowała:
Mgr Małgorzata Uliczka




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: