Opracowała: mgr Renata Stachowicz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZYCH DLA DZIECI 5,6 – LETNICH
HASŁO PROGRAMOWE: „ Poznajemy przedszkole”
TEMAT DNIA: „ Jestem przedszkolakiem”
CEL GŁÓWNY: Poznanie nowych kolegów i koleżanek, utrwalanie imion, nawiązywanie bliskich relacji, wspólne zabawy.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
1. Pobudzanie dzieci do samodzielnej aktywności.
2. Rozwijanie sprawności manualnej.
3. Kształtowanie skupienia uwagi.
4. Kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy wzrokowej.
5. Rozwijanie analizatora słuchowego.
CELE OPERACYJNE:
DZIECKO:
1. Zna zasady pobytu w przedszkolu.
2. Wspólnie z dziećmi opracowuje kodeks przedszkolaka.
3. Potrafi wyodrębnić zachowania prawidłowe i niewłaściwe.
4. Rozpoznaje kolegów i koleżanki po głosie.
5. Potrafi naśladować ruchy.
6. Potrafi przeliczać w zakresie 1 – 5.
7. Wie, jak porusza się pociąg.
8. Bierze udział w opowieści ruchowej.
9. Wykorzystuje w swojej zabawie nietypowe przedmioty np. sznurówki.
METODY PRACY:
Zabawy ruchowe, zabawy słuchowe, obserwacja, pokaz
FORMY PRACY:
Indywidualna i grupowa.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
Arkusz szarego papieru, mazaki, farby, ściereczki, sylwety pociągów i wagoników, płyta Cd, tunel.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Powitanie dzieci piosenką „ Witam was”.
2.Zabawa „ Kto mnie woła” – rozpoznawanie po głosie swoich kolegów i koleżanek z grupy, utrwalanie imion. Wszystkie dzieci siedzą w kole, jedno dziecko wybrane przez nauczyciela wychodzi i zamyka oczy. Nauczyciel wskazuje palcem dziecko, które woła je po imieniu. Dziecko siedzące w środku koła próbuje odgadnąć, kto je woła.
- Zabawa „ Zrób to co ja” – naśladowanie ruchów, bądź ćwiczeń zaproponowanych w zabawie. Nauczyciel wykonuje np. podskoki, a dzieci naśladują i powtarzają za nauczycielem wszystkie ruchy. Następnie dzieci prezentują wymyślony przez siebie ruch.
- Opracowanie „ Kodeksu Przedszkolaka” – którego wszystkie dzieci będą przestrzegać. Wyjaśnienie znaczenia słowa kodeks. Nauczyciel pisze zaproponowane reguły dotyczące współdziałania dzieci w grupie. Arkusz papieru może przypominać np. grzybek krasnoludka i obok niego dzieci odciskają swoja dłoń, na znak że się zgadzają. Zawieszenie kodeksu w widocznym miejscu w sali przedszkolnej.
5.Zabawa matematyczna „ Zabawki jada na wycieczkę” – doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie 1 – 5. Nauczyciel opowiada dzieciom historyjkę i przypina do sylwety pociągu, pluszowe zabawki. Jednocześnie nauczyciel posługuje się różnymi wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi tak, aby każde zwierzątko miało przypisany dźwięk.
- Zabawa ruchowa „ Pociągi” – dzieci ustawione w pociągi poruszają się po sali. Na sygnał nauczyciela pociągi się zatrzymują i dojeżdżają do różnych stacji.
I stacja – układanie z kolorowych sznurówek torów dla pociągu,
II stacja – pociąg wjeżdża w tunel, przejście przez tunel,
III stacja – pasażerowie wysiadają na spacer do lasu. Opowieść ruchowa „ Wędrówka po lesie”.
IV stacja – zagadki słuchowe – synteza sylab. Nauczyciel wypowiada sylabami nazwy zwierząt spotkanych na spacerze w lesie, a dzieci dokonują syntezy i wypowiadają całość.
- Zabawa dydaktyczna „ Prawdziwe przedszkolaki” – dzieci podzielone zostają na grupy. Zadaniem każdej z grupy jest zebranie, jak najwięcej punktów. Nauczyciel wypowiada zdania prawdziwe oraz fałszywe, dzieci decydują podnosząc do góry emblemat uśmiechniętej lub smutnej buźki. Za prawidłowe odpowiedzi przyznawane są punkty – piłeczki.
– Dzielimy się zabawkami.
– Nie myjemy rąk przed posiłkami.
– Przedszkolaki mogą krzyczeć na siebie.
– Przedszkolaki wyrywają z książek kartki…. Itp.
- Ćwiczenie grafomotoryczne „ Którędy do przedszkola” – odszukanie w plątaninie linii właściwej drogi małego misia do przedszkola. Poprawienie po śladzie, kolorowanie rysunku.
9.Pożegnanie dzieci.