Witamy cztery pory roku

Cele ogólne:

– zna cztery pory roku i wie jakie są charakterystyczne cechy dlakażdej z nich
– wyrabianie umiejętności łączenia różnych form ruchu ze śpiewem; estetyczne poruszanie się w takt muzyki

Cele operacyjne:

– czyta ze zrozumieniem (przyporządkowuje napisy do danej pory roku)
– rozpoznaje piosenki nucone bez słów
– potrafi wskazać prawą i lewą rękę
– uczy się wyrażać swoje opinie i bronić swoich argumentów w sporach

Środki wspomagające: korony na głowę dla czterech pór roku; wirujące pompony wykonane z bibuły karbowanej dla każdego dziecka; nagranie z piosenką pt. „Rok”, dwa duże kartony podzielone na cztery części, dwa komplety rozsypanek wyrazowych, mazaki i kredki.

PRZEBIEG:

1. Zabawa taneczna integracyjna pt. „ Pracujące pory roku”( na melodię popularnej piosenki pt. „Praczki”)

2. Malujemy obrazy wyobraźnią – dzieci leżą na dywanie z zamkniętymi oczami; nauczyciel opowiada dzieciom to co mają zobaczyć oczami wyobraźni:

I – Jesteśmy w lesie. Spacerujemy, a pod nogami szeleszczą liście . Liści jest bardzo, bardzo dużo i mają przepiękne kolory . Zaczyna padać drobniutki deszczyk. Wszyscy chowamy się pod wielki parasol pani.

II – Teraz jesteśmy w górach.. Pada drobniutki śnieżek . Do nóg mamy przypięte narty, a na wielką górę wciąga nas wyciąg orczykowy. Podziwiamy wspaniałe zaśnieżone góry.

III – Jesteśmy w sadzie. Drzewa pokryte są różowiutkimi i białymi kwiatkami. Czujemy ich cudowny zapach. Trawa jest zieloniutka, pokryta dywanem żółtych mleczy i białych stokrotek. Słychać piękny śpiew ptaków.

IV – Jesteśmy nad morzem. Leżymy na rozgrzanym piasku. Słońce ogrzewa nasze ręce, nogi i twarze. Podnosimy się . widzimy rozbryzgujące się fale wody na brzegu. Pragniemy się w niej ochłodzić. Pędzimy co sił w nogach i rzucamy się na wodę.

3. Dzieci siadają półkolem na krzesełkach. Nauczyciel zadaje dzieciom krótkie zagadki słowne dotyczące nazw miesięcy (wynikające z treści znanej dzieciom piosenki)

– sypie śnieg na drogi
– ciągnie tuzin sani
– w wielkim śniegu zgubił buty
– słońce niesie w darze
– z kwiatów wianki plecie
– pachnie cały kraj , bo nadchodzi ……..
– niesie nam w koszu czereśnie
– jest gorący jak piec ……
– jak zniknie w lesie nie ma lata
– koszyk grzybów niesie
– idzie w płaszczu lnianym
– kiedy nie ma liści w sadzie?

4. Rozmowa pór roku – nauczyciel wybiera cztery dziewczynki na pory roku i zakłada im korony. Każda z dziewczynek może dobrać sobie spośród chłopców pomocnika. W trakcie rozmowy muszą one udowodnić, dlaczego każda jest ważna, a może nawet jest najważniejsza.
/ Nauczyciel może zapisywać niektóre argumenty na wcześniej przygotowanej tablicy. /

5. Wspólne śpiewanie piosenki pt. „Rok” . Dzieci otrzymują kolorowe pompony i w czasie śpiewu estetycznie poruszają się w rytm muzyki. Zwrócenie uwagi na dwa rodzaje nastrojów próba ilustrowania ich ruchami pomponów.

6. Przyporządkowywanie napisów do pór roku – nauczyciel dzieli dzieci na dwa zespoły. Każdy zespół dostaje duży karton podzielony na cztery części oraz komplet wyrazów do odczytania. Zadaniem dzieci jest odczytywać wyraz i przyporządkowywać je do odpowiedniej pory roku / nakleić/.

7. Na zakończenie dzieci również w zespołach wykonują kredkami i mazakami odpowiednie ilustracje rysunkowe.

8. Omówienie wszystkich ilustracji.

Opracowała: Elżbieta Miksa – Kogut
nauczycielka kl. „0”




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: