Temat zajęć: Zabawy z motylkami.
Cele: Kształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadek. Rozwijanie orientacji w przestrzeni.
Doskonalenie umiejętności segregowania przedmiotów wg kolorów. Kształtowanie umiejętności liczenia. Gromadzenie doświadczeń plastycznych. Rozwijanie umiejętności estetycznego poruszania się przy muzyce. Wdrażanie do czerpania radości z podejmowanych działań i ich wyników.
Metody pracy: słowna, praktycznego działania
Formy pracy: indywidualna, zespołowa, grupowa
Środki dydaktyczne: Duży motyl, zagadki, sylwety roślin i owadów, małe papierowe motyle, kwiaty z
papieru, farba klejowa, kartki z przeklejonym odwłokiem motyla, fartuszki,
odtwarzacz CD, płyta z piosenką „Bal na łące”, piłka.
Przebieg zajęć:
I. Powitanie się piosenką „Witaj…” z wykorzystaniem piłki.
II. Rozmowa z motylkiem, który zabłądził i trafił do sali.
III. Rozwiązywanie zagadek słowno – obrazkowych.
Obrazkowe rozwiązania zagadek przypinane są do tablicy. Dzieci nazywają miejsce przedstawione za pomocą obrazków, w ten sposób dowiadują się gdzie mieszka motyl – na łące.
- Gdy przychodzi wiosna, ona się pojawia
Jest zielona……trawa
- Gdy się schowa za chmury świat się robi ponury,
Jest żółte i gorące. Czy wiecie co to? To… słońce
- Gdy boćka zobaczy nawet z daleka, czym prędzej w wodę z pluskiem ucieka.
Jest zielona, muchy zjada. Kto to taki? To jest …..żaba.
- Chodzi koło stawu w czarno-białym fraku,
Gdy go ujrzy żaba ucieka ze strachu. bocian
- Lata nad łąką w czerwonej kapotce
A na tej kapotce kropka na kropce. biedronka
- Są kolorowe, rosną na łące
A ich główki są bardzo pachnące. kwiaty
IV Naśladowanie sposobu poruszania się motyla, żabki, bociana.
V Szukanie małych motylków schowanych w sali.
Motylek prosi dzieci, aby pomogły mu odnaleźć w sali pozostałe zabłąkane motylki.
VI Zabawa z motylkami. Układanie motylków przed sobą, za sobą, obok, na głowie.
Motylki chcą się przyjrzeć dzieciom, które je odnalazły, chcą je obejrzeć z przodu,
z tyłu, z boku, z góry.
VII Segregowanie motyli według kolorów, układanie ich na kwiatek w takim samym kolorze w jakim one
są.
Motylki chcą trochę odpocząć, dzieci kładą je na taki kwiatek w jakim są one kolorze.
VIII Liczenie motyli każdego koloru. Określanie których jest najwięcej, a których najmniej.
Dzieci przeliczają motylki, aby mieć pewność że już żaden się nie zgubi.
IX Wykonanie motyli przez odbicie pomalowanych farbami klejowymi dłoni na kartce.
X Taniec wokół kwiatów zgodnie z rytmem piosenki z przyklejonymi na ubranie motylkami.
Motylki chciałyby potańczyć, ale nie potrafią. Proszą dzieci, aby zatańczyły z nimi.
XII Pożegnanie motyla
XI Przeliczenie się w kole z wykorzystaniem piłki. (Jest to znak dla dzieci ze skończyła się zabawa z
nauczycielką i mogą rozpocząć dowolną zabawę)
Opracowała mgr Anna Sankowska- Przedszkole Miejskie nr 4 w Łukowie