SCENARIUSZ ZAJĘCIA ORTOFONICZNEGO
- Osoba prowadząca: Marta Nowajczyk- Piela
- Grupa: III, „ Smoki”
- Miejsce: sala przedszkolna, Przedszkole nr 61 w Warszawie
- Temat kompleksowy: „ Witaj wiosno”
- Temat zajęcia: „ Wiosenne porządki”
- Metody pracy: waloryzacyjne ( pokaz, metoda przykładu, żywego słowa), praktyczne ( ćwiczenia, metoda zadań stawianych dziecku), asymilacyjne ( wierszyk).
- Formy pracy: zajęcia z cała grupą, zabawy ruchowe, praca indywidualna dzieci.
- Cele zajęcia:
- Usprawnianie narządów mowy poprzez ćwiczenia języka i warg, ćwiczenia w naśladowaniu głosów zwierząt ( powtarzanie zgłosek, np.: pi, kle, ko, muu, bzz, hau, miau ).
- Ćwiczenia oddechowe- wydłużanie fazy wydechowej
- ćwiczenia słuchu fonematycznego ( wyróżnianie głoski s, sz, w nagłosie wyrazu- przez przedłużanie nagłosu).
- Aktywizowanie myślenia ( układanie zagadek).
- Wdrażanie dzieci do utrzymywania porządku i zachęcanie do czynnego uczestnictwa w drobnych pracach domowych.
- Pomoce dydaktyczne:
– karteczki z rysunkami przedstawiającymi przedmioty rozpoczynające się na głoskę „ sz” i „ s” ( m.in .szafa, szalik, szczotka, szufelka, szczoteczka, szuflada, szelki, szklanka, spódnica, sukienka, spodnie, skarpetki, samochodzik, samolot, statek, skarbonka).
– wierszyk pt. „ W szufladzie” ( z książki pt. „ Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy” autorstwa J. Styczek, G. Demel, D. Antos).
– biedronki wycięte z bibułki
– zajączek do pomalowania dla każdego dziecka
– kaseta z muzyką ( Francisko Goya).
- Przebieg zajęcia:
- Rozmowa z dziećmi na temat wiosennej pogody
- Ćwiczenia języka i warg w formie opowieści o smakołykach, które chcielibyśmy zabrać na wiosenną wycieczkę do lasu:
– wysuwanie języka do przodu i cofanie go
– unoszenie języka na górną wargę
– kierowanie języka w kąciki ust
– unoszenie języka za górne zęby i „ głaskanie’ podniebienia
– język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie zębów- ruch okrężny
– oblizywanie warg ruchem okrężnym- usta szeroko otwarte
– mlaskanie czubkiem języka
– szerokie otwieranie i zamykanie ust
– wysuwanie warg do przodu, jak przy głosce „u”
– rozchylanie warg, jak przy głosce „ e”
– parskanie
– cmokanie
- Wybieramy się z dziećmi na wycieczkę- marsz w rytm tamburyna
- Razem z dziećmi wyobrażamy sobie, że jesteśmy na wsi, ćwiczenia oddechowe
( wdychamy powietrze nosem- wydychamy ustami ), zdmuchiwanie biedronek z
dłoni- wydłużanie fazy wydechowej ( kolejność oddawania biedronek uzależniona od ilości kropek)
- Szumi wiatr- duzy „ sz….”, i mały „ s….”
- Naśladowanie głosów zwierząt spotykanych na wsi ( w gospodarstwie, w lesie i na łące )- np. pi, ko, kle, muu, hau, miau, bzz…..).
- Zabawa ruchowa „ Powrót do przedszkola”
- Robimy w domu wiosenne porządki, głośno omawiamy rysunki na karteczkach
( wyraźne wymawianie wyrazów),
- Dzieci losują karteczki przedstawiające różne przedmioty, które należy posprzątać
- Dzieci zadają innym dzieciom zagadki ( aby odgadły co one wylosowały)
- Zabawy ruchowe ( dzieci biegają, spacerują w rytm grany na tamburynie, gdy muzyka cichnie:- dzieci dzielą się na dwa zespoły- pierwszy zespół to dzieci, które wylosowały ( posprzątały) przedmioty rozpoczynające się głoską sz, drugi zespół to dzieci, które wylosowały przedmioty rozpoczynające się głoską s.
– następnym razem łączą się w pary dzieci z przedmiotami na głoskę sz i na głoskę s.
– kolejnym razem dzieci z przedmiotami na głoskę sz ustawiają się w kole, pozostałe wchodzą do koła) itp.
- Słuchanie wiersza pt. „ W szufladzie’ ( wyraźne, głośne, przedłużone akcentowanie przez nauczycielkę spółgłoski przedniojęzykowo-dziąsłowej „ sz” ).
– proszę dzieci, aby:- w trakcie mojego czytania, gdy usłyszą wyraz z głoską „sz”, klasnęły
– wymieniły wyrazy z głoską „sz”, które przeczytałam w wierszu
– postarały się policzyć ile jest tych wyrazów.
- Zabawa ruchowa ( dzieci biegają w rytm wygrywany na tamburynie, gdy gra cichnie i nauczycielka wymienia wyraz rozpoczynający się na głoskę „sz”- dzieci stają nieruchomo, jeżeli nauczyciel powie wyraz na głoskę „s”- dzieci kucają ).
- Odpoczywamy ( dzieci układają się luźno na dywanie, zamykają oczy i wyobrażają sobie gdzie chciałyby pojechać na majówkę)
- Relaks przy muzyce ( ok. 2-3 minut)
- Dzieci siadają w półkolu, na dywanie, każde dziecko w nagrodę otrzymuje zajączka do pomalowania
- Dzieci wymyślają dla zajączka imię, które ma rozpoczynać się głoską „sz” ( np. szaraczek, szaruś).
- Dziękuję dzieciom za wspólną zabawę.
Marta Nowajczyk- Piela
Przedszkole nr 61 w Warszawie