Wielkanocna niespodzianka – wspólne zabawy z rodzicami.

SCENARIUSZ ZAJĘCIA OTWARTEGO Z RODZICAMI
Temat: Wielkanocna niespodzianka – wspólne zabawy z rodzicami.

Cele ogólne:
• poszerzanie wiadomości dzieci o zwyczajach i obrzędach świątecznych,
• prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania, wyciągania wniosków, współdziałania w grupie,
• ćwiczenie w zakresie przeliczania elementów oraz segregowania ich ze względu na określoną cechę,
• poznanie nowej techniki plastycznej – quilling,
• doskonalenie sprawności dłoni w pracy plastycznej,
• wywoływanie radości z powodu zbliżających się świąt oraz uczestnictwa bliskich osób we wspólnej zabawie,
• wzmacnianie więzi emocjonalnej, społecznej w grupie przedszkolnej i w gronie rodzinnym.

Cele szczegółowe, dziecko:
• zna symbole i tradycje Świąt Wielkanocnych,
• poprawnie przelicza i nazywa kolory,
• współdziała w grupie,
• prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
• rozwiązuje zagadki,
• zna technikę quillingu,
• wykonuje wspólnie z rodzicami pracę przestrzenną wg wzoru.

Metody:
• słowna- rozmowa, objaśnienia, czytanie listów,
• swobodnej ekspresji,
• aktywizująca- zagadki, zabawy dydaktyczne.

Formy pracy:
• praca grupowa,
• praca indywidualna,
• praca razem z rodzicem.

Metody pracy:
• słowna – rozmowa,
• czynnościowa – bezpośredniego działania dziecka,
• aktywizująca – zabawa ruchowa.
Środki dydaktyczne: list Zajączka, płyty CD z nagraniami piosenek, obrazki przedstawiające potrawy wielkanocne, koszyki, wykałaczki, wydmuszki, różnokolorowe paski papieru, klej, pojemniki po jajkach niespodziankach (15 żółtych, 4 seledynowe, 3 pomarańczowe, 1 zielone, 1 duże fioletowe), koszyk z cukierkami.
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie piosenką „Gdy dobry humor masz”.
2. Zabawa „Wąż” – dzieci z emblematami pisanek w 5 kolorach dołączają do węża wg instrukcji nauczycielki.
3. Dzieci zgromadzone przed tablicą. Krótka rozmowa z dziećmi nt zbliżających się Świąt (wykorzystanie ilustracji zamieszczonych na tablicy).
• Kto wie jakie zbliżają się Święta?
• Jak wyglądają wtedy nasze mieszkania?
• Jakie potrawy przygotowuje mama?

4. Odczytanie listu Zajączka.

Drogie Dzieci!

Niedawno biegałem po polach i postanowiłem wpaść do waszego przedszkola.

Słyszałem bowiem w lesie, gdzie echo daleko niesie, że wy ze Sośni  przedszkolaki to super dzieciaki. Chętnie pracujecie, aktywnie udział w zajęciach bierzecie a Wasza pani, to pani roześmiana, która wymyśla od rana dla was zadania.

Lubicie śpiewać i tańczyć, to sam słyszałem kiedy po przedszkolu sobie kicałem. Na szczęście nikt mnie nie widział bo wpadłem do waszej sali i zostawiłem na stoliczku list dla was abyście i dzisiaj ucztowali.

Otóż wiosna –  to pora radosna a w niej Święta i to jakie!

Te radosne, kolorowe w bazie, kurki, babki i mazurki wystrojone.

Więc i Wy drogie dzieciaczki poszukajcie jajeczek, które zostawiłem dla was i wykonajcie zadań kilka, a w nagrodę otrzymacie niespodziankę z pięknego koszyczka.

 

Pozdrawiam i życzę miłej zabawy

 

Zajączek

5. Nauczycielka dzieli dzieci na grupy wg koloru pisanki, wręcza koszyczki. Zadaniem dzieci jest odszukanie jajek ukrytych w różnych częściach sali. Dzieci przy dźwiękach piosenki „Zajączek z koszyczka” poruszają się i zbierają jajka do koszyczków. Następnie przesypujemy wszystkie do dużego koszyka i przeliczamy ilość jajek.

6. Nauczycielka kieruje pytanie do dzieci: Czy wszystkie jajka są takie same? Dzieci zauważyły, że są w różnych kolorach. Których jest najwięcej?

7. Nauczycielka wyjaśnia kolejną niespodziankę. W środku jajka są dla Was zadania które musicie wykonać. Dzieci losują jajka, następnie nauczycielka (lub chętne dziecko) po otwarciu czyta treść zadania sportowego.

8. Zadania z kolejnych jajek – Dzieci segregują rzeczy potrzebne do wielkanocnego koszyczka i rozwiązują zagadki ukryte w jajkach niespodziankach.

9. Zabawa ruchowa „Wielkanocny zajączek” (dzieci w trakcie piosenki skaczą po sali naśladując zajączki, gdy dźwięk tamburyna cichnie kolejno naśladują pracę wielkanocnego zajączka np. malują pisanki, wkładają je do koszyka, dźwigają koszyczek itd.).

10. Przedstawienie kolejnego zadania zamieszczonego w ostatnim dużym jajku. Zadaniem jest wykonanie razem z rodzicami kurczątka lub baranka wg instrukcji nauczycielki.

11. Omówienie i ocena prac.

12. Otwarcie kolejnej koperty – listu Zajączka.

Kochane dzieci

 Gratuluję Wam wykonania zadań.

Chciałbym złożyć Wam życzenia:

Zdrowia, szczęścia i marzeń spełnienia!

A teraz w związku z Wielkanocnymi Świętami

Obdaruję Was zajączkowymi prezentami.

Te słodkości to skromne dary za wasze prace wraz z rodzicami.


I pamiętajcie, za rok, może krócej znowu do Was przyjdę i czymś zaskoczę.

A teraz wracam już do mojego lasu, gdzie na pewno jest mnie hałasuJ

Może i Wy mnie odwiedzicie, lecz pamiętajcie,  w lesie trzeba dbać o ciszę, nie rzucać śmieci, nie łamać gałęzi, nie płoszyć  mieszkańców, bo las to dom dla wszystkich zwierząt.
My się cieszymy z odwiedzin dzieci – lecz takich którzy kochają przyrodę i o nią dbają

13. Nauczycielka dziękuje dzieciom i rodzicom za wspólna zabawę, częstuje słodyczami.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: