1.Grupa wiekowa: 5 latki
2. Osoba prowadząca: Konieczna Bożena ;
nauczyciel Samorządowego Przedszkola Nr 2 w Szubinie
3.Cel główny:
- tworzenie sytuacji doskonalących mowę, zdolność kojarzenia, skupienia uwagi
- umożliwienie dziecku dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów działań
4.Cele operacyjne:
Dziecko:
- potrafi wskazać, co jest niezgodne z treścią bajki
- wyciąga wnioski, udziela przemyślanych odpowiedzi,
- współpracuje w grupie,
- czerpie radość ze wspólnej zabawy,
- przyporządkuje obrazki do odpowiedniej ilustracji
- doskonali umiejętność wypowiadania się poprzez słowo
5.Metody pracy: praktycznego działania, podająca, problemowa
6.Środki wspomagające : , fragmenty bajek, ilustracje postaci z bajek, nagrania muzyczne, kolorowa kostka, obręcze, ilustracje bajek,
Przebieg
1. Zabawa z kostką “Jaka to bajka? – odgadywanie tytułu bajki podstawie na odkrywanych obrazków; W obręczach znajdują się ilustracje bajek (Czerwony Kapturek, Kot w butach, Kopciuszek, Królewna Śnieżka) przykryte kartami odpowiadającymi barwom (czerwony, zielony, niebieski, żółty)
- Chętne dziecko rzuca kostką, wypada kolor np. czerwony, wówczas odkrywa jeden element przykrytej bajki w/w kolorze, i próbuje podać jej tytuł, zabawa toczy się tak długo aż podane zostaną wszystkie tytuły bajek
2. Prawda czy fałsz? – dzieci słuchają fragmentów bajek, wskazują, co jest niezgodne z treścią bajki,
- Książe po balu postanowił wyruszyć w świat w poszukiwaniu pięknej księżniczki. Dotarł do domu w którym mieszkał Kopciuszek. Zaczął mierzyć pantofelek, który, o dziwo, pasował jak ulał na stopy wszystkich sióstr. Oo.…- zawołał Książę.
- Do chatki weszła mała dziewczynka w zielonej czapeczce, imieniem Czerwony Kapturek. Rozglądała się do dokoła. Zbliżyła się do łóżka. Otworzyła szeroko usta połknęła smacznie śpiącego wilka.
- Dawno temu żył młynarz , miał 3 synów, najmłodszemu pozostawił w spadku młyn i osła. – To ci dopiero majątek! – westchnął syn, ale odebrał spadek i wyruszył wraz z osłem w świat.!
- Królewna Śnieżka długo wędrowała po lesie aż dotarła do niewielkiej chatki. Weszła do niej, chatka była pusta. Postanowiła odpocząć . Po niedługim czasie krasnale powrócili po ciężkiej pracy w lesie do domu. Ujrzeli dziewczynkę i kazali jej opuścić dom.
5.Zabawa inscenizowana „Krasnal” sł. i muz. K.Komińska („Śpiewające brzdące 1”)
Krasnoludek, krasnal –mały skrzat, – dzieci maszerują po kole
to przyjaciel dobry jest i brat.
Pod krzaczkami w lesie chowa się – dzieci kucają i imitują rękoma czapeczki
krasnali
i pomoże, gdy potrzeba jest. – dzieci maszerują po kole
Ref.:
Krasnal, krasnal ładnie bawi się, – dzieci nadal maszerują po kole
krasnal, krasnal zawsze wszystko zje. – dzieci naśladują, że jedzą
Krasnal, krasnal zawsze uśmiech ma, – dzieci rysują „ręką” uśmiech na buzi
więc krasnalem jestem ja. – wskazują palcem na siebie
Zawsze wszystko bardzo czyste ma,
o porządek co dzień pięknie dba. – dzieci obracają się w kółkach zrobionych z par
Z kolegami ładnie bawi się,
bić nie wolno, o tym dobrze wie.
Ref.:
Krasnal, krasnal ładnie bawi się, – dzieci nadal maszerują po kole
krasnal, krasnal zawsze wszystko zje. – dzieci naśladują, że jedzą
Krasnal, krasnal zawsze uśmiech ma, – dzieci rysują „ręką” uśmiech na buzi
więc krasnalem jestem ja. – wskazują palcem na siebie
3. Odczytanie listu od królowej bajek.
- Witam was przedszkolaki, jestem zakłopotana. Otóż pewnego dnia zabrałam się za porządki w moim królestwie baśni ,nagle wbiegł wiatr psotnik, zrobił wielkie zamieszanie, poprzestawiał książeczki i uciekł na siódmą górę , za siódmą rzekę. Zwracam się więc do was z prośbą , pomóżcie mi w pracach.
4. Podział dzieci na 4 zespoły; każdy zespół ma za zadanie wybrać z pośród z pośród kilku obrazków tylko elementy pasujące do otrzymanej ilustracji bajki
- Zespół I – bajka „Czerwony Kapturek” (koszyk, wilk, gajowy, dom w lesie)
- Zespól II – bajka „Kopciuszek” (pantofelek, kareta, wróżka, sala balowa
- Zespół III – bajka „Królewna Śnieżka” (krasnale, lusterko, jabłko, królewicz)
- Zespół IV – bajka „Kot w butach” (młodzieniec, kot, byty, młyn
5. Do którego bohatera chciałbyś się upodobnić – dlaczego?- dziecko wypowiada się uzasadniając wybór wybranej postaci.