W krainie smoków

Scenariusz zajęć
Opracowanie i prowadzenie: Marta Galińska-Falaki
Grupa wiekowa: 6-latki
Data: 05.05.2010.
Temat: W krainie smoków

Cel główny:
• kształcenie umiejętności zadawania pytań i udzielania konkretnej odpowiedzi na określony temat

Cele szczegółowe:
Dziecko:
• zna znaczenie słów: reporter, wywiad
• potrafi twórczo myśleć i ćwiczą pamięć
• uczy się spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni, potrafi również odpowiednio zareagować na polecenia n-la
• potrafi przeliczać w zakresie 10
• ćwiczy sprawność i szybkość
• zna treść bajek
• potrafi zadawać pytania i udzielać konkretne odpowiedzi, a także wypowiada się zdaniami zlożonymi
• potrafi pracować w grupie, doskonali swe umiejętności plastyczne, potrafi zaplanować i odpowiednio dorysować odpowiedni element

Przebieg zajęcia
1. Powitanie piosenką „Wszyscy są”
2. Jak sobie wyobrażam smoka? – ćwiczenie twórczości werbalnej, nawiązanie do „Legendu o smoku wawelskim”.
3. Oglądanie ilustracji przestawiajacych różne smoki, opisywanie i porównywanie wyglądu smoków
4. Zabawa integracyjna „ Smocze imiona”
– wymyślenie dla siebie smoczego imienia i zaprezentowanie go dzieciom
4. Zabawa „ Znajdź podobnego smoka”
– przywitaj się z innym smokiem: łapą, nogą, ogonem
– znajdź smoka tej samej płci i utwórzcie 2 długie węże
– podaj rękę smokowi, którego lubisz
– poszukaj smoka o takim samym kolorze włosów i stańcie do siebie tyłem
– pokaż jak porusza się rodzina smoków, do której należysz
5. Zabawa „ Smoki o 12 głowach”
– dzieci ustawiają się i tworzą smoki o liczbie głów podanych przez n-la lub odczytując cyfrę z kartonika, wybrane dziecko przelicza i sprawdza czy dzieci ustawiły się prawidłowo
6. Zabawa „ Smoczy berek” – zab. orientacyjno-porzadkowa
7. Zabawa dydaktyczna „ Czy znasz tą bajkę” przy pomocy pytań stawianych dzieciom
przykładowe pytania:
– Są smoki dobre i złe. Kto pokonał złego smoka w bajce o smoku wawelskim ?
– Pewna królewna została wygnana do lasu przez złą macochę, co tam znalazła?
– Czym zatruła się królewna Śnieżka?
– Co zgubił Kopciuszek na balu?
– Jakim zwierzątkom pomógł Szewczyk Dratewka?
8. Wywiad ze smokiem – układanie pytań jaki mozna zadać smokowi.
Wyjaśnianie pojęć: reporter, wywiad
– przykładowe pytania:
– Gdzie mieszkasz? Jak się czujesz? Co lubisz robić? Co lubisz jeść? Czego się boisz? W co lubisz się bawić? Jak wygląda Twój najlepszy przyjaciel? Czy znasz jakąś królewnę itp.
Pytania zadaje n-l, później również wybrane dziecko
9. Zadanie plastyczne w grupach „ Nasz portret smoka”
– dzieci kolejno podchodzą do arkusza papieru i malują farbami wylosowaną część ciała smoka.
10. Prezentacja wspolnej pracy plastycznej oraz jej ocena




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: