Grupa wiekowa:
dzieci sześcioletnie
- Tematy ośrodkowe:
– Tygodniowy: Jesteśmy mieszkańcami planety ziemi
– Dzienny: Przyglądamy się motylom. Rozwijanie umiejętności liczenia
- Rodzaje aktywności:
Ø aktywność emocjonalna
Ø aktywność intelektualna
Ø aktywność werbalna
Ø aktywność ruchowo – muzyczna
Ø aktywność plastyczno- konstrukcyjna
Ø aktywność sensoryczna
- Literatura:
a. metodyczna: pomysł własny
b. merytoryczna: John Still, Zdumiewające motyle, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1991;
red. Wiesława Krauze, Owady, Arkady, Warszawa 1991;
Josef Reinchholf, Obserwujemy motyle, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 1993
I. Problemy (cele):
Ø zdobywanie wiedzy o budowie anatomicznej motyla
Ø zdobywanie wiedzy na temat różnorodności motyli (motyl dzienny, motyl nocny)
Ø utrwalanie liczb w zakresie 1-10
Ø ćwiczenie spostrzegawczości
Ø ćwiczenie umiejętności malowania (motoryki małej)
Ø rozwijanie wrażliwości słuchowej
Ø kształtowanie umiejętności stosowania się do podanych zasad gry.
II. Zadania – pytania dla dzieci (uszczegółowienie problemów):
Ø Jaki jest nastrój mużyki, której słuchasz (wesoły czy smutny)?
Ø Jakie zwierzęta chodzą na czterech łapach (wymień przynajmniej dwa)?
Ø Jakie zwierzęta dają nam mleko?
Ø Ile skrzydeł ma kura?
Ø Ile palców u rąk ma człowiek?
Ø Z jakich części składa się ciało motyla?
Ø Ile nóg ma motyl?
Ø Ile czułek ma motyl?
Ø Ile dzieci znajduje się w danym okręgu?
III. Warunki wyjściowe w zajęciu:
Ø Na tablicy umieszczony rysunek motyla zakryty sześcioma kawałkami puzzli oznaczonymi cyframi od 1 do 6.
Ø Na stolikach ułożone różne eksponaty i ilustracje motyli.
IV. Możliwości wyboru:
Ø Wybór puzzla zakrywającego rysunek motyla
Ø Wybór okręgu w zabawie ruchowej pt.: „Motyle i ćmy”
Ø Wybór ilustracji bądź eksponatu, jaki obejrzą dzieci.
V. Przebieg działalności dzieci i nauczyciela:
- Zdejmowanie ponumerowanych kwadratów z obrazka przedstawiającego motyla; zdjęcie kwadratu jest uzależnione od tego, czy dziecko poprawnie odpowie na pytanie kryjące się pod każdym z kwadratów.
- Umocowanie na tablicy słońca i księżyca (wyciętych z papieru), pod którymi odpowiednio umocowanie ilustracji motyla i ćmy.
- Pokazanie dzieciom eksponatu motyla.
- Zakwalifikowanie motyla do gatunku owadów.
- Wyróżnienie poszczególnych części ciała motyla i liczenie ich.
- Zapoznanie z funkcją tych organów.
- Zabawa plastyczna pt. „ Niedokończony motyl”; uzupełnianie brakujących elementów organizmu motyla i pomalowanie całego rysunku, przedstawiającego motyla. Umocowanie pomalowanych motyli na bluzkach dzieci.
- Zabawa ruchowa pt. „Motyle i ćmy”; rozłożenie na sali kolorowych wstążek, tak by utworzyły kilka okręgów; czarna wstążka oznacza ćmę (motyla nocnego), wstążka innych kolorów oznacza motyla dziennego. Dzieci rozpoznają nastrój muzyki: jeśli muzyka jest smutna – szukają i wbiegają do czarnego okręgu, jeśli jest radosna
– szukają i wbiegają do kolorowego okręgu. Nauczyciel wybiera jedno dziecko z każdego okręgu i poleca mu, aby policzył wszystkie dzieci w okręgu. Ćwiczenie jest powtarzane. - Zachęta to tego, by dzieci pochodziły po sali i obejrzały różne przyniesione eksponaty i ilustracje.
VI. Warunki materialne:
Ø Płyta CD A. Vivaldi pt.: “Cztery pory roku”
Ø Rysunek przedstawiający motyla i puzzle go zakrywające
Ø Ilustracja słońca i księżyca
Ø Eksponat motyla
Ø Kontury motyla do uzupełnienia i pomalowania
Ø Kolorowe wstążki
Ø Ilustracje motyli