Temat: W Krainie Jesieni ( grupa 4-5- latki )
Prowadząca Iwona Mochocka
Cele ogólne:
• Rozwijanie ekspresji twórczej i wyobraźni
• Stymulowanie rozwoju uwagi i pamięci
• Rozwijanie zmysłu słuchu i dotyku
• Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat
• Integracja środowiska dzieci i rodziców poprzez stwarzanie im możliwości wspólnych działań
Cele szczegółowe:
• Dziecko umie wyrazić ruchem muzykę
• Potrafi naśladować gestem czynność
• Umie nazwać kolory
• Zna nazwy figur geometrycznych
• Potrafi podzielić wyraz na sylaby oraz wyróżnić głoskę w nagłosie
• Umie podzielić zbiór elementów na podzbiory
• Potrafi w prosty sposób wyjaśnić pojęcie „muzyka”
• Potrafi określić uczucie smutku
Metody: aktywizujące
Formy pracy: indywidualna, zespołowa
Środki wspomagające działanie: strój podróżnika dla nauczyciela, nagrania, puzzle z kartonu, owoce, kosz z darami jesieni, trzy klucze, ilustracja smutnej Pani Jesieni, , obrazki z ilustracjami przedmiotów, gazeta, łyżeczka, drewniany klocek, ołówek, plastikowe pojemniczki,
Przebieg zajęć:
1. Zabawa integracyjna „Powitanie”– dzieci poruszają się w rytm muzyki, na przerwę w muzyce witają się poszczególne części ciała ( ręce, stopy, kolana ,łokcie, ) .
2. Prośba podróżnika– nauczycielka przebrana za podróżnika z latającym dywanem. Dzieci mają razem z podróżnikiem udać się do Krainy Jesieni, gdyż Jesień potrzebuje pomocy. Muszą podczas podróży zdobyć 3 klucze otwierające bramę do Krainy.
3. ,, Latający dywan’’– dzieci muszą zapamiętać odgłosy jakie słyszały podczas lotu.
4. ,, Czarodziejski kosz’’– 1 klucz- dzieci rozpoznają dotykiem ( mają zawiązane oczy ) dary jesieni
5. ,,Podróż’’ – zabawa pantomimiczna
• Przedzieranie się przez krzaki ( pokaz ruchem )
• Podnoszenie ciężkich kamieni
• Przeskoki przez kałuże
• Przechodzenie przez kłujące kamyki
• Przejście przez niski tunel Przejście przez błoto (pokaz ruchem ciała)
6. Kolorowe grupy – 2 klucz, -dzieci podzielone na 3 grupy
• Puzzle figury geometryczne
• Podział elementów na zbiory – owoce, przeliczanie elementów
• Losowanie obrazków- wyróżnianie głoski w nagłosie, podział wyrazu na sylaby
6. ,,Statek’’ –podróż po kolejny klucz
7. „Jesienny taniec”– swobodna improwizacja ruchowa do utworu „Jesień” Vivaldiego –3 klucz
8. Wejście do krainy- obserwacja ilustracji przedstawiającej smutną Panią Jesień
• Odgadnięcie nastroju
• Rozmowa na temat smutku, kiedy jesteśmy smutni, z jakich powodów
• Poinformowanie o przyczynie smutku Jesieni ( zabrano muzykę z jej krainy)
9. Swobodne wypowiedzi na temat co to jest muzyka, jak ją tworzymy, próby wydobycia muzyki z prostych przedmiotów ( kubek, łyżeczka, klocki itp.)
10. Prośba Pani Jesieni: przygotowanie wraz z rodzicami instrumentów z różnorodnych materiałów ( na zajęciach lub w domu)