Cel główny: Wyzwalanie i rozwijanie kreatywności dzieci na temat jesiennych kolorów i zjawisk atmosferycznych
Umiejętności dzieci:
– potrafi zaprezentować przed gośćmi piosenkę
– śpiewa prawidłowo melodię
– wykorzystuje proste formy ruchu jako rodzaj akompaniamentu podczas śpiewania
– potrafi prawidłowo odczytać ruch określający zmiany dynamiczne
– płynnie i lekko w zależności od nastroju muzyki porusza się w jej
– kształtuje w sobie poczucie własnej wartości
– potrafi na instrumentach wystukać refren piosenki
Metody:
Pobudzające: – odkrywanie różnych sposobów wywołania dźwięku
eksponujące: – przeżywanie treści muzycznych i literackich
praktyczne: – tworzenie muzycznych ilustracji oraz improwizacje ruchowe
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa
PRZEBIEG ZAJĘCIA
1. Dzieci wchodzą na sal w rytm marszu, nauczyciel z dziećmi wita wszystkich przybyłych gości
2. Zabawa z reakcją na zmianę akompaniamentu: marsz, bieg, podskoki
W trakcie marszu rozdaje dzieciom szarfy w 4 kolorach ( niebieski, czerwony, żółty, zielony)
– co macie na sobie?
-Jaki masz kolor szarfy?, a ty? (pytam, aby powiedziały 4 kolory)
– ile kolorów bawi się dzisiaj z nami?
– Zabawimy się teraz w kolorowe koła, zobaczę czy potraficie utworzyć 4 kolorowe koła. Na moje klaśnięcie tworzymy koła: żółte, czerwone, zielone i niebieskie.
3. A teraz pan nam zagra (melodia do podskoków), a na przerwę w muzyce utworzycie kolorowe koła.
Podczas przerwy śpiewam piosenkę:
“Patrzcie, patrzcie jak wesoło 4 kółka krążą w koło
4 kółka krążą wraz o jak że to cieszy nas.
W górę rączki podnosimy, dookoła się kręcimy
jedną nóżką tupnę raz i do tego klasnę raz
drugą nóżką tupnę raz i do tego klasnę wraz” – zabawę powtarzam 3x
4. Odwróćcie się teraz do rodziców i zaśpiewamy piosenkę o jesiennych owocach „Już owoców pełen kosz”
5. Zaproszenie do pianina (dzieci siadają)
Posłuchajcie zagadki muzycznej „Na polanie w lesie…”, Pan zagra melodię, a wy spróbujcie odgadnąć co to za piosenka.
– Każda piosenka zbudowana jest ze zwrotek i refrenu. Refren się powtarza po każdej zwrotce
– Ja zaśpiewam piosenkę a wy spróbujcie odgadnąć gdzie jest refren piosenki
– Mam dla was niespodziankę, rozdam każdemu instrument muz. (Kołatka, bębenek, trójkąt, tamburyno, grzechotka). Posłuchajcie uważnie, zaśpiewamy piosenkę jeszcze raz, kto potrafi śpiewa ze mną, a refren zagracie na instrumentach. Tylko refren.
6. Ilustracja ruchowa do piosenki „Chodzi sobie jesień”
Zamieniam dzieci w koraliki, jedną osobę wybieram – będzie to pani Jesień. Koraliki rozsypują się po leśnej polanie, a Pani Jesień za zadanie ma te koraliki pozbierać. Chodzi po lesie i dotknięty koralik wstaje podając jej rękę, a następny podaje rękę koralikowi.
– Gdzie spacerowała Pani Jesień? – po lesie, po polanie.
– Co rośnie na polanie w lesie? – grzybki
– Na zakończenie zaśpiewamy piosenkę o grzybkach.
7. Śpiew zbiorowy piosenki „Kurki, rydze i maślaki”
8. Ewaluacja
Dziękuję za udział w zajęciu i proszę o wpisanie się na listę obecności oraz o zaznaczenie X, czy zajęcie się podobało, czy nie.
Opracowała: Anna Kwiatkowska nauczycielka Przedszkola Miejskiego Nr 10 w Jaśle