Uczymy się zdrowo odżywiać

„Uczymy się zdrowo odżywiać” to program autorski, który opracowałam i wdrożyłam do realizacji w grupie dzieci 6-letnich.

Program obejmował 10 spotkań, podczas których dzieci samodzielnie przygotowywały zdrowe posiłki. Tak więc robiliśmy: sałatkę owocową, sałatkę jarzynową, szaszłyki owocowe, zdrowe kanapki z użyciem ciemnego pełnoziarnistego pieczywa, sok owocowy i koktajl mleczny wzbogacony owocami sezonowymi.

Uzupełnieniem spotkań były pogadanki z panią kucharką na temat BHP, pielęgniarką na temat właściwego odżywiania się oraz uczennicami Liceum Medycznego, które poznały dzieci z różnymi rodzajami witamin i produktach, w których można je znaleźć.

Program zaplanowałam tak, aby dziecko miało świadomość, które produkty i potrawy są zdrowe i niezbędne dla prawidłowego rozwoju organizmu, a jakich należy unikać, bądź ograniczać.

Dzieciom wiele radości sprawiało samodzielne przygotowywanie potraw, które zjadały bądź wypijały z wielką ochotą. Ponadto zapraszały na degustację swoich potraw panie pracujące w przedszkolu.

Do każdych zajęć dzieci musiały specjalnie się przygotować. Dzieci przynosiły z domu: fartuszki, chusteczki na głowę, deskę do krojenia, nóż i produkty potrzebne do wykonania danej potrawy.

Dzięki tym zajęciom dzieci nie tylko poznały smak potraw, ale także nauczyły obsługiwać się: malakser (koktajl), sokowirówkę (soki owocowe) oraz poznały zasady BHP.

Pamiętać należy, że najlepiej smakują potrawy wykonane własnoręcznie. I ta maksyma sprawdziła się tu doskonale, gdyż nierzadko największe niejadki podchodziły po dokładkę i zjadały swoją porcję z apetytem.

Dzieci również układały całodzienny jadłospis przestrzegając zasady, aby do każdego posiłku dołączyć owoc lub warzywo.

Wspólnie stworzyliśmy „drzewo zdrowia”, gdzie dzieci na karteczka samodzielnie bądź przy mojej pomocy próbowały odpowiedzieć na pytanie: „Co robimy, żeby być zdrowym?”.

Najczęściej powtarzającą się odpowiedzią było:„jeść dużo owoców i warzyw, zjadać dużo surówek”.

Pamiętać należy, że wiek przedszkolny jest najbardziej elastyczny i podatny na wpływy wychowawcze i kształtowanie się nawyków oraz postaw niezbędnych dla zdrowia. Jeżeli odpowiednio pokierujemy działaniem i myśleniem dziecka stosując odpowiednie formy i metody, to dziecko stanie się twórcą własnego stanu zdrowia i zawsze będzie chciało być zdrowe. Zdrowe i szczęśliwe to efekt naszej wspólnej pracy.

Opracowała mgr Dorota Perkowska z Przedszkola nr 22 w Koszalinie.




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: