Tydzień to magiczna liczba 7 – zabawy w rytmy

Scenariusz zajęć w grupie dzieci 5,6-letnich.

Temat zajęcia: „Tydzień to magiczna liczba 7 – zabawy w rytmy”

Data zajęcia: 26.01.2012r.

Prowadząca zajęcia: Marzena Pucka

Cel główny: poznanie następstw dni tygodnia

Cele operacyjne:

PI – dostrzega powtarzające się elementy,

– odtwarza rytm w ruchach i gestach,

– układa graficzny kalendarz z pomocą nauczyciela,

PII – dostrzega przemienność i rytm dni tygodnia,

– samodzielnie układa graficzne kalendarze,

– dostrzega upływ czasu, orientuje się w znaczeniach słów: dziś, wczoraj, jutro.

Metody:

Słowna – wiersz, wypowiedzi dzieci, czytanie całościowe wyrazów, odimienna nauka czytania I. Majchrzak, metoda E. Gruszczyk-Kolczyńskiej

Czynna – zabawy ruchowe, układanie rytmów (karta pracy indywidualnej)

Oglądowa – ilustracje do wiersza, kalendarz tygodnia.

Formy organizacji pracy:

– indywidualna,

– cała grupa.

Środki dydaktyczne: na tablicy przypięte ilustracje przedstawiające dni tygodnia, kolorowe kartoniki z napisami dni tygodnia, kalendarz tygodnia, kartonowe paski do układania graficznego kalendarza, napisy, nagranie CD – „Laurencja”

 

Przebieg zajęcia:

  1.  Powitanie zaproszonych gości oraz dzieci:

 

Wszyscy są witam Was

zaczynamy już czas,

jestem ja, jesteś ty

razem to jesteśmy my (3x)

 

  1. „Magiczna liczba 7” – zabawa ruchowa powtarzana 3 razy. Rozmowa z dziećmi na temat co zauważyły podczas zabawy?
  2. Przedstawienie wiersza T. Fiutowskiej pt: „Co robią zimą dni tygodnia”

 

Gdy tylko słonko na niebie lśni,

bawią się zimą tygodnia dni.

Poniedziałek – zjeżdża na sankach.

Wtorek – lepi bałwanka.

Środa narty przypina.

Czwartek kije jej trzyma.

Piątek jedzie na ślizgawce

ciągnięty przez dwa latawce.

Sobota rzuca śnieżkami

i woła niedzielę:

„Hej baw się z nami!”

A niedziela, choć zdrowa,

pod pierzynę się chowa.

 

Do zaprezentowanego wiersza przez nauczycielkę dzieci układają historyjkę obrazkową przedstawiającą kolejno dni tygodnia oraz omawiają jej  kolorystykę (każda ilustracja ma określony kolor tła).

 

  1. Wspólne ułożenie kalendarza graficznego na kole. Dzieci układają kolorowe kartoniki, które odpowiadają kolorom historyjki. Dostrzegają przy tym powtarzalność dni tygodnia.

 

  1. „Tarcza zegara tygodniowego” – przeliczanie ile dni ma tydzień,

– ile dni upływa od środy do soboty,

– ile dni upływa od czwartku do niedzieli,

– ile dni upływa od wtorku od piątku,

– jaki dziś mamy dzień,

– jaki dzień był wczoraj,

– jaki dzień będzie jutro.

 

  1. Wystukanie rytmu. (1) – klaśnięcie, (2) – uderzenie P dłonią  w L ramię, (3) – uderzenie L dłonią w P ramię, (4) – uderzenie P dłonią w P udo, (5) – uderzenie L dłonią w L udo, (6) – uderzenie P dłonią w podłogę, (7) – uderzenie L dłonią w podłogę.

 

  1. Gimnastyka dni tygodnia – zabawa ruchowa.

 

Gimnastyka – dobra sprawa,

co dzień wszystkim radość sprawia.

Gdy niedziela się zaczyna,

trening tydzień rozpoczyna.

W poniedziałek dwa podskoki,

wtorek lubi kroki w boki.

Środa kręci dwa kółeczka,

no a w czwartek jaskółeczka.

W piątek szybko dwa przysiady,

a sobota robi ślady.

I tak przez tydzień cały,

dni tygodnia wciąż szalały!

 

 

  1. Układanie rytmu dni tygodnia

PI- układanie ciągów rytmicznych dni tygodnia z pomocą nauczyciela lub rodzica

PII – układanie ciągów rytmicznych dni tygodnia samodzielnie

 

  1. „Laurencja” –  zabawa ruchowa wspólnie z rodzicami.

 

 

Źródło:


  • M. Bogdanowicz, M. Rożyńska, Dni tygodnia, pory roku i miesiące. Zabawy i scenariusze zajęć rozwijających funkcje językowe. Wyd. HARMONIA
  • M. Bogdanowicz, M. Rożyńska, Dni tygodnia, pory roku i miesiące. Zabawy i scenariusze zajęć rozwijających funkcje językowe. Karty ćwiczeń dla ucznia. Wyd. HARMONIA
  • U. Bissinger-Ćwierz, Muzyka i ruch dla każdego. Wyd. KLANZA
  • M. Tomaszewska, Pląsy z długą brodą. Piosenki dla dzieci śpiewane od pokoleń. Wyd. HARMONIA



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: