Turniej wiedzy ekologicznej dla dzieci 6 letnich

„Z PRZYRODĄ ZA PAN BRAT”

Autorzy; Maria Berendt, Bożena Konieczna, nauczycielki samorządowego przedszkola nr2 w Szubinie.

Cele turnieju:

– rozwijanie kontaktu dzieci z przyrodą i środowiskiem naturalnym;

– budzenie świadomości i aktywności ekologicznej;

– umiejętność wykorzystania zdobytych wcześniej wiadomości

i informacji

– zwracanie uwagi na niebezpieczeństwa związane z zanieczyszczeniami i degradacją środowiska;

– kształtowanie postawy współpracy i zaangażowania;

– sprawdzenie umiejętności i wiadomości 6-latków z obszaru edukacji ekologicznej poprzez zabawę

Regulamin Przedszkolnego Turnieju Ekologicznego

– turniej przeznaczony jest dla dzieci grup 6- letnich, z których grupa typuje trzyosobową drużynę(członkowie drużyn prezentują podobny poziom wiedzy przyrodniczej, wykazują się umiejętnością współdziałania w grupie);

– każda drużynaw drodze losowania otrzymuje kolor (zielony, czerwony, żółty, niebieski) i ustala lidera, który będzie udzielał odpowiedzi na pytania;

– materiał konkursowy obejmuje treści przyrodnicze ujęte w podstawie programowej

– nagradzani są szyscy uczestnicy a grupy otrzymują dyplom;

– nad poprawnością wykonywanych zadań czuwa powołane przez organizatorów trzyosobowe jury

– po każdym wykonaniu zadania jury ogłasza przyznane punkty, poszczególne zadania będą wykonywane na czas

– wyłonienie miejsc następuje na podstawie uzyskanych punktów

– czas trwania około 45 min.

Plan przebiegu turnieju:

I. Powitanie gości .

  • przedstawiciel Wydziału Ochrony Środowiska w Szubinie
  • pani dyr. przedszkola
  • przedstawiciel z nadlesnictwa

Witajcie młodzi przyrodnicy!

–Dzisiaj obchodzimy Światowy Dzień Ziemi. Święto to wymyślili Amerykanie 36 lat temu, początkowo tylko w Stanach Zjednoczonych, a obecnie świętujemy Dzień Ziemi w 140 krajach świata. W ten sposób ludzie chcieli wyrazić protest przeciwko dalszemu niszczeniu naszego środowiska. Nasza planeta coraz bardziej niszczeje. ZIEMIA byłaby oazą piękna i spokoju, gdyby nie my- ludzie. Zadymiliśmy ją, zaśmieciliśmy, niszczymy zieleń, zatruwamy wodę, nie pozwalając żyć roślinom, zwierzętom i sobie. Z wielką nadzieją patrzymy na ekologów, być może uda im się odwrócić zło. Dołączmy do przyjaciół Ziemi. Musimy pamiętać, że człowiek nie jest panem Ziemi, ale tylko istotą na niej żyjącą.

Dzisiaj chcę Wam przybliżyć naszą polską przyrodę: rośliny, zwierzęta chronione i nie tylko. Podróżując ze mną będziecie mogli powtórzyć sobie ciekawe wiadomości z przyrody.

Za poprawne i staranne wykonanie wszystkich zadań czekają na uczestników nagrody i dyplomy. Mam nadzieję, że będziecie solidnie pracować, nie podpowiadać i poprawnie wykonywać zadania, a także dobrze się bawić.

Plan przebiegu turnieju:

  1. II. Prezentacja zespołów i przedstawienie się drużyn.

Konkurencje:

  1. Ułóż puzzle i podaj nazwę zwierzęcia .

za poprawne ułożenie – 1 pkt, za podanie nazwy- 1 pkt- ogółem do zdobycia 2 pkt)

zestaw I dzik

zestaw II- wilk

zestaw III- jeleń

zestaw IV- lis

2.Odgłosy otoczenia -„Czyj to głos”. – ( są to tylko przykłady )

zestaw I świnka, dzięcioł, kura

zestaw II- wilk, krowa, kaczka

zestaw III- sowa, koń, indyk

zestaw IV- lis, baran, wróbel

3. Rozwiąż zagadkę „Zwierzęta i ptaki”- (po 3 zagadki w kopercie).

(ogółem do zdobycia 3 pkt)

Zestaw I.

a) Na jego widok, drżysz zuchu.

Ma mocne nogi i chodzi w kożuchu.

(baran)

b) Chodzi po podwórku

I grzebie łapami.

Jest to ptak domowy,

Nazwijcie go sami. …

(kura)

c) Nazywają go doktorem,

bo wie, które drzewo chore. …

(dzięcioł)

Zestaw II.

a) Zawsze blisko krowy i ogonem

miele, każdy już odgadnie,

bo to przecież…

(ciele)

b) Zbudowałam gniazdko

W stajni przy pułapie.

Uciekajcie muszki

Bo was w locie złapię.

Pomyśl Jasiu chwilę.

Tylko nie marszcz czółka.

Jak się nazywam?

A Jaś rzekł : …

(jaskółka)

c) Jakie zwierzę z bajek,

ma takie zwyczaje, gdy chce połknąć wnuczkę

to babcię udaje? …

(wilk)

Zestaw III.

a) Szybko biega, rży i parska.

Na śniadanie – owsa garstka.

Potem w stajni grzecznie stoi.

Czeka, aż go ktoś napoi.

Ty odważnie podejdź doń,

bo to jest po prostu …

(koń))

b) Mądre oczy, duża głowa w nocy łowi w dzień się chowa.

Zgadniesz po tych paru słowach,

że ten ptak to …

(sowa)

c) Ma długie uszy,

bardzo zwinnie skacze.

Zmyka wiec przez pola do lasu

gdy psa zobaczy. …

( zając)

Zestaw IV.

a) Beczy i potrząsa bródką ,

Chce się dostać do ogródka,

Gdzie kapusta i sałatka.

Och, nietrudna to zagadka! …

( koza)

b) Przez całą zimę słodko sobie śpi.

Wiecie, dlaczego?

Bo miód mu się śni! …

(niedźwiedź)

c) Żółciutkie kuleczki

Za kura się toczą,

Kryją się pod skrzydła,

Kiedy wroga zoczą. …

(kurczęta)

  1. Przyporządkuj ptaki i zwierzęta do odpowiedniego miejsca życia (las – zagroda wiejska )

ptaki i zwierzęta mieszkające w lesie przyporządkuj do lasu, mieszkające w zagrodzie przyporządkuj do (po 4 obrazki w kopercie).

  • za poprawne przyporządkowanie i nazwanie ptaka – 1 pkt (ogółem do zdobycia 4 pkt)

a) kaczka, świnia, koń, kukułka

Zestaw II

b) dzięcioł, sowa, lis, kurczatko

Zestaw III

c) sowa, dzik, cielę, baran

Zestaw IV

d) dzięcioł, sarna, dzik, koza

Nazwij je:

4.Włóz do jednego kosza grzyby jadalne , do drugiego grzyby trujące, nazwij je . ( Za poprawne przyporządkowanie 1 pkt, za nazwanie ogółem do zdobycia 5 pkt)

  • Zestaw I ; borowik, maślak , kozak, muchomor czerwony, muchomor sromotnikowy
  • Zestaw II ; kurka, kozak, borowik, muchomor sromotnikowy muchomor czerwony,
  • Zestaw III „maślak, muchomor czerwony, ; kurka, muchomor sromotnikowy, kozak, borowik,
  • Zestaw IV muchomor sromotnikowy, borowik, maślak ,

5.Przyporządkuj surowce wtórne do właściwych pojemników zgodnie z przeznaczeniem.

(kuferki:

  • żółty– przedmioty z plastiku i puszki
  • zielony- przedmioty ze szkła
  • niebieski– przedmioty z papieru

Zespoły otrzymują obrazki 3 pojemniki w odpowiednich kolorach oraz ilustracje, obrazki – rzeczy wykonane ze: szkła, papieru, plastiku, metal-puszki, które muszą włożyć zgodnie z kolorami pojemników do recyklingu (ogółem do zdobycia 3 pkt)


7. . „Mini – test”- odpowiedz na pytania. (ogółem do zdobycia 3 p

I zestaw

1) Przebywając w lesie:

a) kopiesz trujące grzyby;

b) chodzisz i rozglądasz się uważnie;

c) płoszysz zwierzęta.

2) Jesteś nad rzeką. Widzisz, że twój sąsiad myje w niej samochód.Co robisz?

a) mówisz mu, że zanieczyszcza rzekę;

b) pomagasz mu w tej czynności;

c) nie zwracasz na to uwagi.

3) W parku słychać śpiew ptaków. A ty…

a) celujesz do nich z kamienia;

b) słuchasz ich śpiewu;

c) krzyczysz, aby zagłuszyć ich śpiew

II zestaw

4) Napotykasz piękny „dywan” zawilców

a) zrywasz kwiatki i przyozdabiasz swój pokój;

b) patrzysz i podziwiasz jak pięknie wyglądają;

c) robisz bukieciki i obdarowujesz swoją mamę.

5) Wybierz poprawną odpowiedź:

a) wody potrzebują do życia tylko zwierzęta;

b) wody nie trzeba oszczędzać;

c) kąpiel w zanieczyszczonych wodach jest zabroniona.

6) Idąc na zakupy zabierasz:

a) foliową reklamówkę

b) torbę z materiału

c) „jednorazówkę” ze sklepu

III zestaw

7) Co robisz ze zużytymi bateriami?:

a) wrzucasz do pieca

b) wkładasz do specjalnego pojemnika

c) zakopujesz

8) Podczas ogniska skończyło się drewno. Co robią dorośli?

a) gaszą ognisko wodą

b) dokładają śmieci i palą dalej

c) łamią gałęzie i dokładają do ognia

9) Aby być przyjacielem zwierząt należy:

a) odnajdywać tropy zwierząt na śniegu;

b) oglądać obrazki;

c) systematycznie je dokarmiać w czasie zimy

IV zestaw

10) Co zrobisz z zawartością worków ze śmieciami?

a) wyrzucam na wysypisko;

b) wyrzucam do lasu

c) segreguję i wkładam we właściwe pojemniki;

11) Na łące znajdujesz gniazdo z jajkami a ty:

a) bierzesz je do ręki i oglądasz

b) depczesz gniazdo

c) natychmiast odchodzisz

12) Jak pomagasz ptakom w czasie zimy?

a) sypiesz karmę do karmnika

b) budujesz dla nich budkę lęgową

c) nie zwracasz na nie uwagi

III. Podliczenie „Kwiatowych punktów”.

IV. Werdykt jury, wręczenie nagród i dyplomów.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: