Treści programowe: budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym ; rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi; kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek.
CEL OGÓLNY:
Ø Stwarzanie sytuacji edukacyjnych motywujących dzieci do podejmowania działań matematycznych. Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania z wykorzystaniem dłoni oraz liczydła.
CELE OPERCYJNE:
Dziecko:
· reaguje na określone sygnały,
· przeliczy wskazane przedmioty np. obrazki tulipanów
· potrafi wskazać cyfry od 1 do 10
· potrafi porównać ilość kwiatów na rabatce i określić o ile jest więcej a o ile mniej.
METODY:
Ø słowna
Ø oglądowa
Ø metoda pedagogiki zabawy,
Ø „Tańce, pląsy i zabawy przy muzyce..” KLANZA
FORMY:
Ø zbiorowa,
Ø indywidualna.
POMOCE: :sylwety rabatek oznaczone cyfrą, sylwety kwiatów z działaniami matematycznymi.
PRZEBIEG:
Powitanie:
- „Iskierka” – wędrujący uścisk. Nauczyciel wypowiada słowa: „Puszczam iskierkę w krąg- niech wróci do moich rąk”. Przyjazny uścisk wędruje po kole i wraca do nauczyciela. Jest to nasz ukryty znak, że jesteśmy do siebie przyjaźnie nastawieni.
- „Zawiążemy koło”- taniec w kręgu na powitanie:
Zawiążemy wielkie koło dziś na powitanie.
Kto się zechce bawić z nami niech w tym kole stanie.
Prawa noga- lewa noga, ręka lewa, prawa.
Ukłon w prawo, ukłon w lewo, to cała zabawa.
- Zaśpiewanie swojego imienia w określony sposób- wesoło.
Część właściwa:
Przebieg zajęć:
- „Tulipany”.
Na tablicy rozłożone sylwety 9 tulipanów w dwóch kolorach: czerwonym i żółtym.
-Przeliczanie tulipanów oraz wskazanie cyfry przedstawiającej ilości tulipanów określonego koloru.
Zadanie dla dzieci zdolnych- umieszczenie pomiędzy cyframi znaków: ”+” oraz ”=”.
Tworzenie działania matematycznego oraz jego wyniku.( Działanie układają i rozwiązują chętne dzieci, które wykazują chęć aktywnego udziału w zajęciach).
– Dołożenie kolejnego tulipana – przeliczanie liczebnikami głównymi i wskazanie cyfry określającej ilość kwiatów.
– Omówienie kształtu cyfry 10. Rysowanie jej palcem w powietrzu.
2. „Na wiosennej rabatce”- zabawa dydaktyczna. Nawiązanie do hodowli roślin na rabatkach.
Przebieg:
– Rozdanie sylwet tulipanów z działaniami matematycznymi w zakresie 10 (dodawanie).
– Każde dziecko kolejności czyta działanie oraz stara się podać jego rozwiązanie.
– Przeliczanie działań na palcach lub na liczydle.
– Umieszczanie kwiatów na rabatkach z cyframi zgodnymi z wynikiem działania np. tulipan z działaniem 1+2 umieszczamy na rabatce z cyfrą 3
-Dzieci wybierają sylwety tak długo aż wszystkie sylwety będą znajdować się na rabatkach.
-Przeliczanie tulipanów na każdej rabatce oraz porównywanie , na której najwięcej, na której najmniej, o ile więcej o ile mniej.
-Rozdanie sylwet bratków, rozwiązywanie działań matematycznych (odejmowanie)
– Porównywanie ilości bratków i tulipanów.
3. Karta pracy- utrwalenie nazw kwiatów kwitnących wiosną w ogródku takich jak: tulipan, fiołek, stokrotka, kaczeniec. Nazywanie i przeliczanie kwiatów. Dorysowywanie kwiatów w wazonach wg działań matematycznych. Kolorowanie kwiatów.
Zakończenie zajęć:
Ewaluacja zajęć- podsumowanie wiadomości:
– Przeliczanie tulipanów zamieszczonych na początku zajęć na tablicy liczebnikami porządkowymi.
– Przypomnienie znaków graficznych cyfr.
– Kończenie zdań: „Na zajęciach podobało mi się…”
mgr Agnieszka Matysiak