Autor: Milena Sztajerowska – Anglert
Cele ogólne:
- Stymulowanie procesów komunikacyjnych w różnych sytuacjach życia codziennego.
- Budowanie prawidłowych relacji społecznych podczas wspólnych zabaw z wykorzystaniem muzyki.
- Doskonalenie ogólnej sprawności ruchowej.
- Usprawnianie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej w czasie zabaw.
Cele operacyjne-dziecko potrafi (samodzielnie lub z pomocą):
Ad.1)
– przywitać się/pożegnać przez podanie ręki, powiedzenie „dzień dobry”, „cześć”,
– odpowiedzieć na pytanie o imię,
– wybrać etykietkę ze swoim imieniem,
– naśladować wokalnie (onomatopeje),
– nawiązać kontakt werbalny.
Ad.2)
– poruszać się w parze z drugim dzieckiem trzymając się za ręce,
– rozdawać dzieciom woreczki z pudełka,
– malować gąbką dłonie kolegi,
– nasypywać styropianki na kolegę,
– podawać instrument koledze,
– siedząc na podłodze przesuwać się wspólnie do przodu tworząc „pociąg”,
– toczyć piłkę, autko do kolegi.
Ad.3)
– rzucać woreczkiem do celu,
– nakładać krążki fakturowe leżąc na brzuchu na piłce rehabilitacyjnej,
ü wskakiwać/wchodzić do obręczy.
Ad.4)
– klaskać w dłonie kolegi,
– stemplować dłońmi i farbą wewnątrz sylwety bałwana,
– toczyć piłkę w stronę kręgli,
– dopasować ilość kręgli do wzoru na planszy.
Metody pracy: obserwacji i pokazu, kierowania własną działalnością dziecka, objaśniania i instrukcji, F.Affolter, elementy SI, pedagogiki zabawy, W.Sherborne.
Formy pracy: grupowa, indywidualna, w parach.
Środki dydaktyczne: płyty z utworami wykorzystanymi na zajęciach, grzechotka, tablica obecności, papierowa korona, piłki, woreczki, autko, kosz, krążki fakturowe i palik, obręcze, kręgle, batut, mały basen, styropianki, gąbki, farba, karton, nagrody jadalne.
Przebieg zajęć:
- Powitanie w kręgu słowami i gestem z równoczesnym zakładaniem na głowę witanego dziecka korony:
Czy ………..jest dziś z nami?
Tak, jest razem z nami!
O nasz………jest dziś z nami,
Witajmy go brawami!
ü rozpoznawanie własnego wizerunku na zdjęciu (tablica obecności), przypięcie znaczka obecności,
ü rozpoznawanie imion kolegów z grupy i etykietki z własnym imieniem.
- Zabawy integracyjne na powitanie w kole:
ü zabawa „wędrujący instrument”: dzieci siedzą w kole, kolejno przekazują sobie grzechotkę, na której każde dziecko gra przez chwilę, prowadzący wspomaga werbalnie: bum-tarara, bum-tarara, bum-tarara-bęc!,
ü siedząc razem z dziećmi w kole prowadzący toczy piłkę do każdego dziecka, następnie dzieci próbują toczyć do siebie. Zabawie towarzyszy rymowanka:
To jest piłeczka okrągła jak kuleczka,
toczy się, toczy nawet nie podskoczy.
………..ją łapie i toczy do cioci!
Na zakończenie zamieniamy piłkę na autko, które dzieci puszczają do siebie.
- Zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence „Mało nas”: prowadzący trzyma się za ręce z jednym z dzieci i obraca w koło, pozostałe dzieci poruszają się poza kołem, dziecko, którego imię śpiewa nauczyciel jest zapraszane do wspólnego koła. Na koniec wszyscy tańczą razem.
- Zabawy ruchowe z wykorzystaniem przyrządów część I:
ü rzucanie woreczkami do kosza: jedno z dzieci rozdaje woreczki z koszyczka kolegom, dzieci kolejno celują do kosza, zabawie towarzyszy rymowanka:
Rzucamy woreczkiem, raz i dwa
Do kosza rzuca…….i ja!
ü zabawy z kręglami: dziecko celuje piłeczką w kręgle, które na specjalnych planszach (dopasowywanie ilości kręgli do wzoru na karcie) ustawia dla kolega,
ü nakładanie krążków fakturowych raz jedną raz drugą ręką na drążek leżąc na brzuchu na dużej piłce rehabilitacyjnej, dziecko leżące na piłce jest asekurowane przez n-la i kolegę.
- Zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence „Kółka dwa”: taniec w parach w małych kółeczkach, klepanie w dłonie kolegi, klaskanie, powtarzanie: raz-dwa-trzy.
- Zabawy ruchowe z wykorzystaniem przyrządów część II:
ü zabawy z obręczami: wskakiwanie/wyskakiwanie lub wchodzenie/wychodzenie i obchodzenie dookoła. Zabawie towarzyszy rymowanka:
Wskocz do koła, klaśnij raz, dwa,
wyskocz z koła, klaśnij raz, dwa,
teraz wesoło obejdź ze mną koło!
Na koniec dzieci próbują skakać wspólnie: na okrzyk: „Do startu gotowi? HOP!”,
ü podskoki na batucie z asekuracją n-la i drugiego dziecka, podskokom towarzyszy rymowanka:
Skacze…….bum, bum, bum
jak mała żabka, kum, kum, kum!
Zachęcanie dzieci do naśladownictwa wokalnego, kończenia wyrazem dźwiękonaśladowczym.
- Zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence „Dwóm tańczyć się zachciało”: poruszanie się w parach po kole, przeciąganie za ręce, zmienianie pary.
- Zabawa w pociąg:
ü dzieci siadają blisko siebie, masują plecy kolegi słuchając wiersza „Lokomotywa” J.Tuwima,
ü przesuwają się do przodu na pośladkach przy piosence „Pociąg” na pauzę zatrzymują się i wołają pa-pa machając ręką.
- Zabawa plastyczna: malowanie grubym pędzlem maczanym w farbie po dłoni kolegi, wspólne odbijanie dłoni wewnątrz dużego konturu bałwana na papierze pakowym.
- Zabawa w zasypywanie: jedno z dzieci leży w małym dmuchanym basenie, pozostałe zasypują je drobnymi styropiankami, na sygnał „Do startu gotowy? HOP!” dziecko przy pomocy n-la i kolegów wstaje z basenu, wszyscy zbierają styropianki i zabawa powtarza się. Na koniec stajemy w kole trzymając się za ręce i okrzyk „Hip, hip, hura, hura, hura!” z podnoszeniem rąk do góry.
- Odpoczynek i pożegnanie przy utworze „Pa, pa”: naśladowanie ruchowe i wokalne siedząc w kole.
- Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach i nagrodzenie ich.