Szukamy prezentów od Świętego Mikołaja

ZABAWA  TROPIĄCA

I  SPOTKANIE  ZE  ŚWIĘTYM  MIKOŁAJEM

Opracowanie scenariusza: Celina Marszałek

UCZESTNICY

sześciolatki i/lub pięciolatki (mogą być połączone dwie grupy)

CELE OGÓLNE

  • wprowadzenie niecodziennego nastroju oczekiwania, niespodzianki, zaskoczenia, tajemniczości, radości,
  • rozbudzenie motywacji do wysiłku intelektualnego oraz samodyscypliny.

CELE SZCZEGÓŁOWE

Dziecko

  • potrafi poruszać się w przestrzeni według określonych wskazówek,
  • rozwiązuje zadania matematyczne z zakresu dodawania,
  • odczytuje sylaby i składa z nich imiona reniferów Mikołaja,
  • świadomie operuje głosem śpiewając piosenkę cicho lub głośno,
  • prawidłowo formułuje pytania zamknięte i otwarte,
  • umiejętnie współpracuje w parach i zespole,
  • odważnie i odpowiednio głośno wygłasza wiersze (indywidualnie i zbiorowo).

POMOCE DYDAKTYCZNE

●   list od Mikołaja do dzieci wyjaśniający jego nieobecność  ●  listy z zadaniami dla dzieci  ●   kostium Mikołaja  ●  napisy: rozcięte na sylaby imiona reniferów  ●   pusty worek i worki z prezentami

MIEJSCE ZABAWY

Zabawa tropiąca odbywa się poza salą grupy. Wykorzystujemy różne pomieszczenia przedszkola: korytarz, szatnię, salę zabaw innej grupy, gabinet dyrektora, a nawet takie pomieszczenia, do których dzieci zwykle nie maja wstępu, np. piwnicę czy strych.

Spotkanie z Mikołajem ma miejsce odpowiednio przygotowanej sali.

PRZYGOTOWANIE DO ZABAWY

  • Wcześniej dzieci wspólnie z nauczycielką przygotowują krótki występ dla Mikołaja złożony z wierszy i piosenek oraz dekorują salę, w której odbędzie się spotkanie z Mikołajem.
  • Nauczycielki przygotowują (dzieci o tym nie wiedzą) trasę zabawy tropiącej, tzn. naklejają lub rysują kredą w odpowiednich miejscach strzałki określające kierunek poruszania się oraz symbole kopert informujących, że w pobliżu ukryty jest list. Listy z zadaniami do rozwiązania chowają tak, żeby były „na pierwszy rzut oka” niewidoczne.
  • Przed spotkaniem z Mikołajem dzieci i nauczycielki mogą założyć sobie na głowę „mikołajowe” czapeczki.

PRZEBIEG ZABAWY

1. Czekamy na Mikołaja…

Dzieci gromadzą się w sali, którą wspólnie z nauczycielkami przygotowały na spotkanie z Mikołajem. Czas mija, a Mikołaj nie przychodzi. Nauczycielka zaczyna się niepokoić i głośno zastanawia się, dlaczego Mikołaj jeszcze nie przyszedł. Zachęca dzieci do zaśpiewania piosenki „Przyjedź do nas, Mikołaju”, ale to nie pomaga – Mikołaja w dalszym ciągu nie ma.

2. Dostaliśmy list od Świętego Mikołaja…

Po około 10 minutach do sali wchodzi ktoś z pracowników (dyrektor, nauczycielka innej grupy, woźna) i informuje, że ma list dla dzieci z grupy, np. IV. Nauczycielka pokazuje list i wspólnie z dziećmi zastanawia się, kto jest nadawcą listu. Po otwarciu koperty, czyta treść listu.

Przykład listu:

Drogie dzieci.

Mam dla Was dwie widomości: dobrą i złą.

Chcę wam najpierw przekazać niezbyt miłą wiadomość: prawdopodobnie do Was nie przyjadę. Bardzo mi przykro z tego powodu. Zobaczyłem na mojej liście przedszkoli, które zamierzam odwiedzić, że Wasze przedszkole ma ostatni numer. Przedszkoli jest bardzo dużo, więc obawiam się, nie zdążę przyjechać do Was, przed zamknięciem przedszkola. Na pewno rozejdziecie się już do domów.

Dobra wiadomość jest taka: wczoraj wieczorem byłem w Waszym przedszkolu i zostawiłem dla Was prezenty, a właściwie ukryłem je gdzieś na terenie przedszkola. Musicie je odszukać według moich wskazówek przedstawionych w listach, które też musicie odszukać.

Moja pierwsza wskazówka: Wyjdźcie – za chwilę – z sali. Odszukajcie czerwone strzałki i idźcie w kierunku, które one wskazują. Idąc patrzcie uważnie na boki. Gdy zobaczycie rysunek koperty, zatrzymajcie się i poszukajcie gdzieś w pobliżu listu. Niech pani go Wam odczyta, a wy wykonajcie zadanie, które dla Was wymyśliłem. Potem możecie iść dalej.

Życzę miłej zabawy i dużo radości z prezentów.

Wasz Mikołaj.

3. Szukamy prezentów…

Zabawa przebiega według schematu:

–     Dzieci szukają kolejnego listu według wskazówek zawartych w liście poprzednim.

–     Nauczycielka odczytuje treść zadania dla dzieci.

–     Dzieci wykonują zadanie.

–     Nauczycielka odczytuje wskazówki dotyczące odszukania następnego listu.

Zadania do wykonania przez dzieci (przykłady).

a)  Zaśpiewajcie piosenkę

Ustalcie, jaką piosenkę zaśpiewacie (może być o Mikołaju – będzie mi miło)… Wasza pani będzie dyrygentem. Gdy pokaże Wam otwartą dłoń, będziecie śpiewać głośno. Gdy zaciśnie dłoń w pięść, zaśpiewacie cicho.

b)  Policzcie i dodajcie

Szybko połączcie się w pary…  Niech każdy z was schowa za plecami swoją dłoń i zegnie kilka palców – jeden, dwa, trzy, cztery albo pięć…  Gdy pani klaśnie, wyciągnijcie dłonie zza pleców i policzcie wyprostowane palce – ile jest na każdej dłoni i ile jest razem na obu dłoniach.

c)  Odczytajcie imiona reniferów

(Do listu dołączone są wyrazy rozcięte na sylaby)

Szybko połączcie się w pary (w trójki lub w czwórki)…Pani rozda Wam porozcinane wyrazy. Są to imiona moich reniferów. Odczytajcie sylaby i ułóżcie z nich imię renifera…

d)  Prawda to czy fałsz?

Pani przeczyta wam kilka informacji, a wy powiecie czy są prawdziwe czy fałszywe.

Mikołaj ma długą brodę…. Sanie Mikołaja ciągnie psi zaprzęg… Mikołaj zabiera dzieciom zabawki… Mikołaj mieszka w afrykańskiej dżungli… Dom Mikołaja jest w Laponii…  W Dniu Dziecka Mikołaj rozdaje prezenty dzieciom…. W grudniu Mikołaj odwiedza dzieci.


4. Zadania wykonane, a prezentów nie ma…

Dzieci odnajdują ostatni list. Nauczycielka czyta jego treść, na przykład:

Kochane dzieci. Czy rozwiązałyście wszystkie zadania?…  Nadszedł czas na prezenty. Znajdziecie je… (np. pod największą choinką, w szafie, w gabinecie pani dyrektor). Miłej zabawy.  Mikołaj.

Dzieci udają się we wskazane w liście miejsce, ale zamiast prezentów znajdują tam pusty worek. Nauczycielka inicjuje rozmowę na temat: „Dlaczego nie ma prezentów? Co się stało?”. Po chwili proponuje dzieciom powrót do sali.

5. A to niespodzianka: Mikołaj czeka na nas…

Dzieci – w niezbyt radosnym nastroju – wchodzą do sali.   Tu widzą, że na krześle siedzi  Mikołaj (wszedł pod ich nieobecność ). Dzieci  zapewne są mile zaskoczone. Mikołaj wyjaśnia, jak bardzo się starał, aby zdążyć na spotkanie z nimi.

6. Wiersze i piosenki dla Świętego Mikołaja…

Dzieci śpiewają piosenki i wygłaszają wiersze przygotowane wcześniej.

7. Mikołaju, powiedz nam…

Nauczycielka proponuje zabawę w „konferencję prasową z Mikołajem”. Dzieci w roli dziennikarzy zadają różne pytania, na które Mikołaj (improwizując) odpowiada.

8. Dostaliśmy prezenty…

Mikołaj rozdaje dzieciom prezenty i indywidualnie rozmawia z dziećmi.

9. Życzymy Ci, Mikołaju…

Na pożegnanie chętne dzieci składają Mikołajowi życzenia.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: