PROPOZYCJA WPROWADZENIA W GRUPIE SYSTEMU MOTYWACYJNEGO
Wprowadzenie systemu motywacyjnego w grupie zaczęłam od zajęcia z wykorzystaniem burzy mózgów. Dzieci podawały swoje propozycje za co mogą otrzymać nagrodę. Wszystkie propozycje dzieci zapisywałam na arkuszu papieru. Po weryfikacji i uściśleniu propozycji opracowałam obrazkowy system motywacyjny (patrz niżej)
Proponowany grupowy system motywacji oparty jest o wzmocnienie pozytywne.
Mamy w grupie tablicę. Do której przyczepione są barwne koperty na nagrody z imieniem dziecka. Dziecko gromadzi nagrody w kopertach.
Najpierw kółeczka, następnie serduszka, uśmiechy, ordery. Gdy zdobędzie już wszystkie nagrody, otrzymuje dyplom wzorowego przedszkolaka.
Dzieci same siebie oceniają i decydują komu należy się nagroda lub ja wcześniej mówię, że będą przydzielane nagrody np. kto wykona najładniejszą pracę ten otrzyma nagrodę, kto nie będzie rozmawiał w trakcie zabawy otrzyma nagrodę.
Wzmocnienia są zawsze sprawą indywidualną. Czasami zwracam się bezpośrednio do dziecka. Pamiętaj możesz zdobyć nagrodę . Postaraj się!
Wdrażając ten system w swojej grupie przedszkolnej zauważyłam, że jest on bardzo skuteczny dzieci chętnie sprawdzały się w roli ,,zbieracza nagród”. Przeliczały swoje kółeczka, pokazywały je rodzicom, chwaliły się kto ma najwięcej. Naturalna potrzeba bycia docenionym, pochwalonym przez inne dzieci i nauczyciela sprawiła, że prawie całkowicie zostały wyeliminowane zachowania niepożądane, wzajemne przebywanie w takiej w grupie sprawia wiele radości i satysfakcji dzieciom i mi.
Może ktoś zechce wzorować się na moim pomyśle. Zapewniam, że naprawdę warto.
Opracowała i wdrożyła : Anna Chilimonczyk
nauczycielka Przedszkola Publicznego Nr 6 w Bartoszycach
Za co mogę zdobyć nagrodę?
Bezpiecznie bawię się na podwórku |
W ciszy pracuję przy stoliku |
Zachowuję się cicho |
Uważnie słucham na zajęciach |
Zgodnie się bawię i sprzątam zabawki |
Jestem aktywny podczas zajęć |
Kulturalnie zachowuję się w łazience i w toalecie
|
Szybko uczę się piosenek i ładnie śpiewam |
Starannie wykonałem pracę plastyczną |
Kulturalnie zachowuje się podczas posiłków
|
Jestem aktywny na ćwiczeniach
|
Przestrzegam zasad bezpieczeństwa w czasie spacerów i wyciecze |