Spotkanie z Kubusiem Puchatkiem

Temat: Spotkanie z Kubusiem Puchatkiem.

Adresat: dzieci w wieku przedszkolnym 6-latki
Czas trwania: 60 minut

Cele:
• Popularyzacja wśród dzieci książek, w których bohaterem jest Miś,
• Wdrażanie do uważnego słuchania utworów,
• Wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy,
• Rozwijanie twórczej ekspresji (ruch, muzyka, działania plastyczne),
• Aktywizowanie dzieci do działania,
• Rozwijanie kreatywności,
• Wyrobienie umiejętności wypowiadania się na temat przeczytanego tekstu.

Metody: słowne-czytanie, rozmowa, objaśnienia, czynna-wspólna zabawa z dziećmi, samodzielne doświadczenia, zadań stawianych do wykonania, aktywizujące- elementy pedagogiki zabawy, zabawy relaksacyjne-masażyki, oglądowa-wystawa książeczek z Misiami, pokaz ilustracji.

Formy: praca zbiorowa, w grupach, indywidualna.

Środki dydaktyczne: A.A.Milne wybrane fragmenty z książki o „Kubusiu Puchatku”, odtwarzacz CD, płyta CD- „Tańce integracyjne dla grupy” cz.2. Lublin: KLANZA, 2004, CD- „dr Ząbek”- utwór „Małe misie”, „Stary niedźwiedź mocno śpi”, kartki papieru, kredki, markery, pytania, zagadki- Skorek Ewa Księga Zagadek: 3000 zagadek dla młodszych i starszych dzieci. Kraków: Impuls, 2005, maskotka misia oraz misie przyniesione przez dzieci, Bogdanowicz Marta: Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki zabawy relacyjno-relaksujące.Gdańsk, ”Harmonia” , 2007, gwizdek, tekst z masażykami, krzesła, „Mruczanka Kubusia Puchatka”, przepaski na oczy, małe upominki z Kubusiem Puchatkiem, cukierki.

Przebieg:
1.Powitanie dzieci ” Małym co nieco” i utworem muzycznym „Małe misie” .

2.Integracja:
wspólne odśpiewanie „Mruczanki do Kubusia Puchatka”
„Dziwny jest niedźwiedzi ród,
Że tak bardzo lubi miód.
Bzy-bzyk-bzyk, ram-pam-pam,
Co to znaczy? Nie wiem sam”.
Maskotka misia pomoże nam bliżej się poznać się –jestem, lubię misie bo…, lubię lub nie lubię jeść miodek bo …

3.Zabawa ruchowa przy muzyce- ”Stary niedźwiedź mocno śpi”. Dzieci stoją w kole, w środku stoi dziecko, które zostało wybrane „Misiem”. Dzieci śpiewają i chodzą po kole w takt piosenki, na słowa- „jak się zbudzi to nas zje”, dzieci kucają, zadaniem Misia jest złapanie osoby, która nie zdążyła kucnąć, ta osoba wchodzi do środka i zostaje Misiem.

4.Odczytanie fragmentu książki o „Kubusiu Puchatku”, rozmowa na temat przeczytanego utworu. Omówienie bohaterów książki.

5.Zabawa ruchowa ”Burza w lesie”- dzieci siadają w kręgu na krzesłach-jedno mniej niż uczestników zabawy. Kolejno przydzielamy dzieciom nazwy zwierząt, kiedy pada komenda ”Misie odwiedzają misie”, zamieniają się miejscami. Osobie której nie udało się znaleźć miejsca prowadzi zabawę dalej.

6.Zabawa relaksacyjna z recytacją wiersza – „Urodziny Misia Zbysia”-

Dziecko leży na brzuchu
Na urodziny Misia Zbysia
Wszystkie zabawki biegają dzisiaj
Przebiegamy palcami po jego plecach,
Sunie w podskokach kot pluszowy
I kroczy ciężko smok trójgłowy.
Naśladujemy dłonią skoki, opierając ją raz na dgarstku, raz na opuszkach palców;
zdecydowanie, z wyczuciem stukamy w plecy wewnętrzną stroną dłoni,

Bum, bum, bum,
Na bębnach grają,
Wszyscy misiowi prezenty dają.
Delikatnie stukamy dłonią zawinięta w pięść,
Tra, ra, ra, trąbka wtóruje,
Misio się kłania, pięknie dziękuje.
Delikatnie stukamy opuszkami placów.
Lalka Rozalka na paluszkach
Leciutko kroczymy po plecach palcami,
Wiruje wkoło niczym muszka.
Krąży palcami,
Konik Pomponik człapie powoli,
Wolno, z wyczuciem stukamy otwartą dłonią.
Bo go dziś trochę nóżka boli.
Głaszczemy dziecko po nodze:
Bum, bum, bum,
Na bębnach grają,
Wszyscy misiowi prezenty dają.
Z wyczuciem stukamy w plecy dłonią zwiniętą w pięść,
Tra, ra, ra, trąbka wtóruje,
Misio się kłania, pięknie dziękuje.
Stukamy w nie opuszkami palców,
Pajacyk Ignacy bryka i bryka,
Koziołek Fikołek kozły fika,
Z wyczuciem stukamy w nie, opuszkami palców w różnych miejscach, naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając ją na nadgarstku i opuszkach palców
Różowe myszki przybiegają,
„Sto lat!” misiowi zaśpiewają.
Lekko, szybko przebieramy palcami, piszemy liczbę 100,
Bum, bum, bum,
Na bębnach grają,
Wszyscy misiowi prezenty dają.
Trzykrotnie z wyczuciem stukamy w plecy dłonią zwiniętą w pięść,
Tra, ra, ra, trąbka wtóruje,
Misio się kłania, pięknie dziękuje
Trzykrotnie stukamy opuszkami palców.

7.Zabawa z chustą animacyjną- „Kolorowe Misie”. Uczestnicy trzymają chustę na wysokości pasa i wachlują nią. Dzieci zapamiętują na jakich kolorach stoją. Na hasło bibliotekarza ”czerwone misie”, dzieci przebiegają pod chustą zamieniając się miejscami.

8.Podróż do krainy misiów-dzieci przedstawiają swoje Misie i opowiadają wszystkim jego historię i rolę jaką spełnia on w życiu dziecka.

9. Kubusiu, gdzie jesteś?- spośród dzieci wybieramy dwóch lub więcej chętnych Kubusiów, którym prowadzący zawiązuje oczy i daje po jednej gazecie zwiniętej w rulon. Zabawa polega na tym, że jeden Kubuś pyta drugiego Kubusia gdzie jest?, a drugi odpowiada tutaj i zaraz zmienia miejsce. Pierwszy Kubuś stara się uderzyć gazetą drugiego Kubusia, za każde celne uderzenie otrzymuje punkt.
Wygrywa ten który ma najwięcej punktów.


10.Ekspresowe zakończenie-prowadzący podaje komendę iskierki – uścisnąć jak najwięcej rąk i podskok.

11. Podziękowanie za wspólną zabawę i wręczenie dzieciom małych upominków z Kubusiem Puchatkiem pożegnanie dzieci.

Opracowała Renata Rzepecka-Stenka MBP w Gdyni



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: