Spotkania z muzyką poważną – scenariusze zajęć

Opracowanie:

Urszula Frąszczak, Renata Jankowska

Publiczne Przedszkole nr 10

Ostrów Wielkopolski

SCENARIUSZ NR 1

 

TEMAT:   A. Vivaldi „Wiosna” – nabywanie estetyki ruchów podczas zabaw przy muzyce

 

CELE:

  • kształtowanie umiejętności słuchania prostych utworów muzycznych;
  • odbieranie i nazywanie wrażeń słuchowych;
  • rozwijanie ekspresji ruchowej;
  • rozwijanie umiejętności wypowiedzi twórczych językiem plastycznym;

 

METODY:

  • analityczno-percepcyjna;
  • ekspozycji;

 

FORMY:

  • słuchanie muzyki;
  • ruch przy muzyce;
  • malowanie;

L.p

SYTUACJE EDUKACYJNE

CELE OPERACYJNE

ŚRODKI DYDAKT.

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawa wstępna „Nadejście wiosny”

Dzieci przyjmują pozycję „na czworakach”, są „paczkami kwiatów”, które jeszcze nie rozkwitły. Na tle muzyki :Wiosna” A.Vivaldiego jedno dziecka „Pani wiosna” krąży między kwiatami co chwila dotykając kwiaty swoją czarodziejską różdżką. Muśnięte różdżką kwiatki rozchylają się, rozwijają i rosną /unoszenie ciała do wspięcia na palcach/. Kiedy wszystkie kwiaty rozkwitną zaczynają swój taniec kwiatów – dowolna improwizacja ruchowa będąca ilustracją słuchanej muzyki.

 

Opowieść ruchowa „Wiosna na łące” połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi

Dzieci ilustrują ruchem i głosem opowiadanie nauczyciela na tle muzyki A.Vivaldiego „Wiosna”: …Pewnego dnia wczesnym rankiem przedszkolaki wybrały się na spacer na łąkę. Słońce powoli wstawało i ogrzewało budzące się rośliny i zwierzęta. Wkoło panowała cisza, dlatego dzieci poruszały się na paluszkach – łąka powoli budziła się do życia. Najpierw dzieci usłyszały bzykanie pracowitych pszczółek /bzz..bzz..bzz../, które przelatywały z kwiatka na kwiatek i zbierały słodki nektar. Po łące spacerowały również mrówki. Było ich bardzo dużo, ale chodziły tak ostrożnie, że się wzajemnie nie potrącały. Na zielonych listkach trawy siedziały świerszcze i poruszały łapkami strząsając z nich krople porannej rosy, cykały cichutko: cyk, cyk, cyk. Dzieci wąchały pachnące kwiatki i dmuchały na dmuchawce, których nasiona unosiły się w powietrzu, wirując w kółeczko. Wtem usłyszały kumkanie – kum, kum, kum – to żabki nawoływały się na poranny spacer, skakały wysoko obserwując, czy nie zbliża się jakieś niebezpieczeństwo. Nagle niespodziewanie pojawił się bocian krocząc dostojnie i wysoko unosząc nogi. Zatrzymał się, stanął na jednej nodze i zaczął nawoływać: kle, kle, kle. Przestraszone żabki pochowały się w trawie. Przyglądał się temu wróbelek, który fruwał nad łąką w poszukiwaniu pożywienia dla swoich dzieci. Trzepotał swoimi skrzydełkami i cicho ćwierkał: ćwir, ćwir, ćwir. Bocianowi znudziło się szukanie żabek, rozwinął więc swoje długie skrzydła i odleciał z łąki. Dzieci już miały wracać do przedszkola, gdy zauważyły ślimaka, który wolno sunął między łodygami kwiatów. Kiedy tylko napotkał na jakąś przeszkodę, szybko chował się do swojego domku, który niósł na grzbiecie. Dopiero po chwili powoli wystawiał głowę i rozglądał się dookoła wygrzewając się w promieniach wiosennego słońca….

 

 

Zagadki słuchowe połączone z ćwiczeniami ortofonicznymi „Odgłosy wiosny”

Dzieci słuchają i odgadują oraz naśladują głosem nagrane odgłosy przyrody np. kumkanie żab, klekot bociana, itp.

 

Zabawa przy muzyce wg K.W.Vopla „Ptasie gniazdo”

Dzieci odtwarzają ruchem opowiadanie nauczyciela…..Wyobraźcie sobie, że jesteście małymi pisklętami, które mieszkają jeszcze w gnieździe. Ja jestem ptasią mamą. Zbudujemy najpierw na środku Sali gniazdo z koców…Teraz wszyscy w nim usiądziemy…włączę cicho muzykę  i opowiem wam co się zdarzyło / utwór „Wiosna” A.Vivaldiego/. Nasze przytulne, ciepłe gniazdko jest wysoko na drzewie i wiatr kołysze je delikatnie. Jest to wspaniałe uczucie tak razem się huśtać…Po chwili wiatr dmie coraz mocniej. Nagle gniazdo się przewraca a wy musicie rozłożyć skrzydła i machać nimi, aby nie upaść na ziemię. Rozłóżcie szeroko ramiona i latajcie po sali, używając przy tym ptasiego języka „Piii…piii…pii…” do czasu, aż nie naprawię gniazda i z powrotem was do niego nie przyniosę /Nauczyciel naprawia gniazdo i przynosi do niego jedno pisklę za drugim/. Teraz znów siedzimy w naszym ciepłym gniazdku i łagodnie się kołyszemy. Przykro mi. Muszę Was przeprosić, że nie zbudowałam mocniejszego domku. Jestem przecież waszą mamą i chcę was chronić. Mam nadzieję, że wiatr nie będzie już wiał tak mocno…Ojej, nadchodzi burza. Nasze gniazdo znów się przewraca. Rozłóżcie skrzydła i latajcie  wkoło po Sali, powtarzając przy tym „Piii…piii…piii…”Poruszajcie swoimi ramionami mocno, aby wasze skrzydła stały się silne. Chcę naprawić gniazdo i zanieść do niego wszystkie pisklęta. Teraz znowu możemy wszyscy razem siedzieć w ciepłym domku. Przykro mi, że nasze gniazdo znowu się popsuło. Naprawdę się o was bałam. Nie byłam pewna, czy wasze skrzydła są już tak mocne, że możecie same unosić się w powietrzu. Sądzę jednak, że umiecie już całkiem dobrze latać i że wasze skrzydła będą wystarczająco silne, gdy wiatr znów wygna nas z naszego gniazda. Znowu nadchodzi burza… Uciekajcie i trzepoczcie mocno skrzydłami. Tym razem nie będę się już martwić, bo widzę, że moje małe pisklęta umieją już latać…Rozwińcie swoje skrzydła. Teraz latacie już bardzo pewnie i możecie całkiem same wrócić do gniazda. Przylećcie do gniazda i usiądźcie w nim…Jestem z was bardzo dumna z moich pięknych, mądrych piskląt….

 

 

 

 

Słuchanie utworu „Wiosna” A.Vivaldiego

Rozpoznawanie instrumentów, wybieranie ilustracji przedstawiających określony instrument i naśladowanie sposobu gry na tym instrumencie.

 

Zabawa relaksacyjna przy muzyce „Wiosna” A.Vivaldiego wg K.W.Vopla „Złota żaba”

Przy bardzo cichej muzyce dzieci słuchają opowiadania nauczyciela …..Chciałabym zaprosić was do zabawy, w czasie której musimy wszyscy siedzieć bardzo cicho – inaczej nie będziemy mogli złapać tego, co może później złapiemy.  Usiądźcie wszyscy na podłodze i skrzyżujcie nogi. Zamknijcie oczy…..Czy widzieliście kiedykolwiek małą, złotą żabkę, która siedzi na dużym liściu lilii wodnej cicho – cichutko – tak cicho, że nic się nie porusza, a żabka wygląda, jakby spała. Dzisiaj wszyscy będziemy takimi żabkami. Wyobraźcie sobie, że siedzicie na liściu lilii wodnej, pośrodku stawu….Siedzicie tam, jak ta żabka, bardzo cicho i oddychajcie powoli. W ten sposób żaby łapią muchy na kolację – siedzą tak cicho, że muchy ich po prostu nie widzą. Nagle wyciągają swój długi język i łapią muchę. Czy potraficie tak szybko wyciągnąć język ?….A teraz siedźcie spokojnie, a ja będę udawać brzęczącą muchę. Za każdym razem, jak wydam z siebie taki dźwięk możecie wystawić język i złapać muchę. Na koniec będziecie mogli szepnąć mi na ucho ile much złapaliście….

Nauczyciel co pewien czas „brzęczy” jak mucha – bzz,bzz…….

 

Malowana muzyka

Słuchanie utworu  „Wiosna” A.Vivaldiego i malowanie farbą plakatową do utworu; prezentacja; omówienie prac

 

DZIECKO:
  • reaguje odpowiednim ruchem ciała na bodziec;
  • ilustruje ciałem charakter muzyki;

 

 

  • improwizuje ruchem własnego ciała;
  • potrafi podporządkować się zasadom zabawy;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • prawidłowo rozpoznaje i nazywa odgłosy przyrody

 

 

  • odtwarza ruchem opowiadanie nauczyciela

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • prawidłowo kojarzy brzmienie instrumentu z jego wyglądem

 

  • szybko reaguje na sygnał słuchowy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • tworzy pracę wg własnego pomysłu;
  • umie opowiedzieć o własnym utworze plastycznym;
 
  • przebranie dla „Pani wiosny” i różdżka;
  • utwór „Wiosna” A.Vivaldiego;

 

 

 

  • utwór „Wiosna” A.Vivaldiego;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • płyta z nagranymi odgłosami przyrody;
  • utwór „Wiosna” A.Vivaldiego;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • utwór „Wiosna” A.Vivaldiego;
  • ilustracje instrumentów muzycznych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • utwór „Wiosna” A.Vivaldiego;
  • farby, pędzle, kartki

 

 

 

SCENARIUSZ NR 2

 

 

TEMAT: „Walc kwiatów” P.Czajkowski – ukazywanie piękna muzyki poważnej poprzez emocjonalne odczuwanie jej charakteru;

                    wyrabianie poczucia swobodnego ruchu

 

 

CELE:

  • rozwijanie wyobraźni  i wyzwalanie chęci wyrażania myśli i uczuć za pomocą ruchu oraz słowa
  • wyzwalanie inicjatywy własnej dziecka

 

METODY:

  • ekspozycji
  • analityczno-percepcyjna

 

FORMY:

  • słuchanie muzyki
  • improwizacja ruchowa

 

L.p

SYTUACJE EDUKACYJNE

CELE OPERACYJNE

ŚRODKI DYDAKT.

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muzyczne powitanie – zabawa inhibicyjno-incytacyjna „Spacer na łąkę”

Nauczyciel zaprasza dzieci do podróży na łąkę. Przy akompaniamencie ćwierćnutowym dzieci parami maszerują po obwodzie koła, gdy akompaniament zmienia się na ósemkowy /szybszy/ dzieci poruszają się podskokami.

 

Paczka od kwiatowej wróżki – rozwiązywanie zagadek o kwiatach

Po spacerze wszyscy siadają na łące. Nadchodzi kwiatowa wróżka /nauczyciel/ z paczką do dzieci. Paczka zawiera płytę, kartkę z zagadkami i apaszki. Polecenie od kwiatowej wróżki – po rozwiązaniu zagadek nagroda – do wysłuchania utwór P.Czajkowskiego „Walc kwiatów”

Zagadki:

 

Bywa czerwona, biała, różowa, a mówią o niej „Kwiatów królowa”…..        /RÓŻA/

 

Sto płatków biało-różowych dookoła żółtego środka

Każdy chyba odgadnie, że to……/STOKROTKA/

 

Nie jest to róża, nie jest to jeż

Rośnie na polach, kłuje w nogi bose

A nazywa się……./OSET/

 

Żółty kwiatek, potem cały

Zamienia się w puszek biały   /MLECZ/

 

Po rozwiązaniu zagadek dzieci słuchają utworu P.Czajkowskiego „Walc kwiatów”

 

Tworzenie opowiadania do muzyki

Wspólne układanie tekstu, w którym bohaterami będą kwiaty, o których mowa w zagadkach

 

Zabawa rytmiczno-taneczna z wykorzystaniem apaszek

Przygotowanie do zabawy: każde dziecko decyduje, rolę jakiego kwiatka z powstałego opowiadania będzie odgrywało podczas tańca; wybór apaszki i stworzenie z niej „kostiumu” dla wybranego kwiatka.

Taniec z apaszkami przy ponownym słuchaniu utworu P.Czajkowskiego „Walc kwiatów” – wyrażanie myśli i uczuć za pomocą ruchu.

 

Ćwiczenie oddechowe „Zapachy łąki”

Po tańcu dzieci biorą głęboki wdech i wolno wydychają powietrze /kilkakrotnie/ a następnie opowiadają, jakie zapachy „poczuły” na łące.

 

Muzyczne zakończenie – zabawa „Powrót do przedszkola”

Powrót do przedszkola może wyglądać tak samo jak wyprawa na łąkę.

 

DZIECKO:
  • potrafi ruchem reagować na zmieniającą się muzykę;

 

 

  • rozwiązuje zagadki;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • tworzy opowiadanie o kwiatach;

 

 

  • improwizuje ruchem;

 

 

 

 

  • kształci głęboki oddech;

 

 

  • reaguje ruchem na zmieniającą się muzykę;
 
  • bębenek;

 

 

 

  • pudło z płytą „Walc kwiatów’ P.Czajkowskiego, zagadkami i apaszkami;
  • strój kwiatowej wróżki;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • apaszki;
  • utwór P.Czajkowskiego „Walc kwiatów’;

 

 

 

 

 

  • bębenek;

 

SCENARIUSZ NR 3

 

TEMAT: „Karnawał zwierząt” C.SAINT-SAENS – rozwijanie wyobraźni w czasie zabawy z muzyką


CELE:

  • rozwijanie inwencji twórczej
  • kształtowanie orientacji przestrzennej
  • kształcenie umiejętności ekspresji własnego ciała
  • podnoszenie umiejętności percepcji muzyki

 

METODY:

  • ekspozycji
  • analityczno-percepcyjna

 

FORMY:

  • słuchanie muzyki
  • gra na instrumentach
  • ruch przy muzyce

 

L.p

SYTUACJE EDUKACYJNE

CELE OPERACYJNE

ŚRODKI DYDAKT.

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawa wstępna – nadawanie tytułu utworowi muzycznemu.

Dzieci słuchają utworu C.Saint-Saens’a „Karnawał zwierząt” i proponują swoje tytuły, później porównują z tytułem oryginału.

 

Zabawa rytmiczna.

Dzieci słuchają utworu C.Saint-Saens’a „Karnawał zwierząt” i próbują przedstawić jego rytm w różny sposób: wyklaskiwanie, wytupywanie, pokazywanie ruchem ciała, uderzanie o różne przedmioty znajdujące się w pobliżu dzieci.

 

Zabawa muzyczno-ruchowa „Rozmowa przy pomocy instrumentów”.

Dzieci dobierają się parami i siadają naprzeciw siebie z instrumentami perkusyjnymi w dłoniach. Zabawa polega na prowadzeniu rozmowy między sobą tylko za pomocą instrumentów, np. kłótnia dwóch wiewiórek o orzeszek.

 

Zabawa „Treser zwierząt”.

Wybieranie tresera, wymyślanie gestów, znaków, które będzie pokazywał dzieciom – zwierzętom. Słuchanie utworu C.Saint-Saens’a „Karnawał zwierząt”, „treser” pokazuje „zwierzętom” sposoby poruszania się przy muzyce.

 

Zagadki.

Nauczyciel wymawia samymi ustami bezdźwięczne nazwy różnych zwierząt a dzieci próbują odczytać z ruchu warg, jakie to zwierzę.

 

Zabawa „Zwierzęta zdrowe – zwierzęta chore”.

Dzieci – zwierzęta odpowiednio reagują na muzykę cichą i głośną / utwór C.Saint-Saens’a „Karnawał zwierząt”/ w przypadku muzyki głośnej – wesoło brykają. W momencie zmiany muzyki na cichą – las został zatruty przez dymiące kominy fabryk i zwierzęta są chore – dzieci starają się ruchem przedstawić stan choroby.

 

 

Zabawa muzyczna z elementem liczenia „Kocie rozmowy”.

Nauczyciel – kot uderza pałeczką w bębenek określoną ilość razy, dzieci liczą w „pamięci”, a następnie tyle samo razy na sylabie „miau” odpowiadają nauczycielowi – kotu.


 

Zabawa z elementem relaksacji „Zasypianie zwierząt”.

Dzieci – zwierzęta poruszają się w dowolny sposób w trakcie słuchania utworu C.Saint-Saens’a „Karnawał zwierząt”. Po intensywnym ruchu „zwierzęta” są zmęczone, przeciągają się ,ziewają, układają do snu i zasypiają.

DZIECKO:
  • potrafi nadać tytuł utworowi;

 

 

  • przedstawia rytm utworu w różny sposób;

 

 

 

  • rozwija inwencję twórczą i umiejętność ekspresji muzycznej;

 

 

  • reaguje odpowiednim ruchem na sygnał wzrokowy;

 

 

  • rozwiązuje zagadkę;

 

 

  • reaguje ruchem na zmiany dynamiki utworu muzycznego;

 

 

 

 

  • sprawnie przelicza dźwięki z otoczenia;

 

 

 

 

  • dostosowuje tempo utworu do rytmu i tempa słuchanej muzyki;
  • improwizuje ruchem;
 
  • utwór C.Saint-Saens’a „Karnawał zwierząt”;

 

 

 

 

 

 

  • instrumenty perkusyjne;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • utwór C.Saint-Saens’a „Karnawał zwierząt”;

 

 

 

 

 

 

  • bębenek;

 

 

SCENARIUSZ NR 4

 

TEMAT: A.R.Rossini „Wiliam tell Overture” – kształcenie poczucia rytmu i pamięci muzycznej podczas zabaw z muzyką

 

CELE:

  • rozwijanie słuchu rytmicznego i poczucia tempa w muzyce
  • integracja grupy podczas zajęć z muzyką
  • doskonalenie sprawności fizycznej poprzez zabawy ruchowe
  • kształcenie wrażliwości na dźwięk i ciszę w muzyce

 

METODY:

  • ekspozycji
  • analityczno-percepcyjna

 

FORMY:

  • słuchanie muzyki
  • zagadki słuchowe
  • ruch przy muzyce
  • zabawy rytmiczne

 

L.p

SYTUACJE EDUKACYJNE

CELE OPERACYJNE

ŚRODKI DYDAKT.

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawa rozluźniająca „Zrób śmieszną minę”.

Dzieci siedzą w kole. Zabawę rozpoczyna jedno z dzieci wymyślając jakąś śmieszną minę i przekazując ją sąsiadowi. Zadaniem sąsiada jest zapamiętać ją i pokazać następnemu dziecku. W tym samym czasie pierwsze dziecko wymyśla inną minę i pokazuje ją drugiemu sąsiadowi. Ten z kolei pokazuje ją następnemu. Zadaniem dzieci jest możliwie najwierniejsze odtwarzanie min wymyślonych przez pierwsze dziecko.

 

Słuchanie utworu.

Dzieci słuchają utworu A.R.Rossini „Wiliam tell Overture”, określają charakter muzyki, nastrój, tempo, wyróżniają i nazywają słyszane instrumenty.

 

Zabawa taneczna z miotłą.

Dzieci ustawione w dwóch rzędach naprzeciwko siebie w odległości około 2-3 metrów. Jedno dziecko pośrodku rzędów stoi z miotłą. Gdy muzyka gra każde dziecko tańczy samo w dowolny sposób, a dziecko mające miotłę tańczy z miotłą. Gdy muzyka milknie – dziecko tańczące z miotłą rzuca ją i szybko szuka pary do tańca, pary szukają  również dzieci tańczące dotychczas w rzędach. Dziecko, które pozostanie bez pary zabiera miotłę. Po krótkim tańcu w parach muzyka ponownie milknie, a dzieci ustawiają się znowu w dwóch rzędach. Dziecko z miotłą pozostaje na środku.

 

Zabawa rytmiczna „Głuchy telefon inaczej”.

Dzieci pozostają w dwóch rzędach, dziecko tańczące w poprzedniej zabawie z miotłą odkłada rekwizyt i dochodzi do jednego z rzędów. Dzieci siadają jedno za drugim. Ostatnie dziecko w rzędzie wymyśla rytm i wypukuje go na plecach poprzedzającego go kolegi. Następnie dziecko zapamiętuje i odtwarza rytm na plecach kolegi siedzącego z przodu, itd.

 

Zabawa rytmiczna „Nietypowe instrumenty muzyczne”.

Każde dziecko wybiera sobie z otoczenia instrument muzyczny, np. blat stołu, podłoga, oparcie od krzesła, kartka papieru itp. Słuchając muzyki  A.R.Rossini „Wiliam tell Overture” dzieci grają na wybranych przez siebie instrumentach.

 

Zabawa z latarką.

Dzieci siedzą na dywanie i słuchają muzyki. Co pewien czas nauczyciel nadaje latarką sygnały długie i krótkie. Sygnały te mają na celu spowodować odpowiednią reakcję dzieci. Aby dzieci wiedziały, co mają robić przed zabawą wspólnie z nauczycielem ustalają, co będzie oznaczał dany sygnał, np.:

  • długi-krótki – stanąć na baczność;
  • trzy długie-położyć się, itp.;

 

Zabawa z instrumentami „Odgadujemy brzmienie instrumentów perkusyjnych”.

Dzieci siedzą tyłem do nauczyciela, który ma przed sobą trzy różne instrumenty perkusyjne. Nauczyciel uderza w dowolny instrument jeden raz, a dzieci odgadują, co to był za instrument. Za każdym razem liczba uderzeń zwiększa się o jedno. Zadaniem dzieci jest rozpoznanie brzmienia instrumentu i ustalenie kolejności gry.

 

Zabawa odprężająca przy muzyce „Wielki wzór”.

Dzieci siedzą w dużym kole. Dwoje dzieci ma duży kłębek włóczki. Dzieci słuchają utworu A.R.Rossini „Wiliam tell Overture” tocząc jednocześnie kłębki wełny do dowolnie wyznaczonego kolegi, który posyła kłębek dalej, itd.

 

DZIECKO:
  • odtwarza mimiką widziane sytuacje;

 

 

 

  • określa charakter muzyki;

 

 

 

 

  • reaguje odpowiednim ruchem na dźwięk i ciszę w muzyce’;

 

 

 

 

  • zapamiętuje i odtwarza odczuwalny rytm;

 

 

 

 

  • rozwija wyobraźnię twórczą;
  • tworzy akompaniament do utworu;

 

 

  • reaguje ruchem na sygnał świetlny;

 

 

 

 

  • prawidłowo rozpoznaje i nazywa instrumenty perkusyjne;

 

 

 

  • tworzy wzór z kolorowej włóczki;

 

 

 

 

 

 

 

 

  • utwór A.R.Rossini „Wiliam tell Overture”;

 

 

 

  • utwór A.R.Rossini „Wiliam tell Overture”;
  • miotła;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • instrumenty z otoczenia;
  • utwór A.R.Rossini „Wiliam tell Overture”;

 

 

  • utwór A.R.Rossini „Wiliam tell Overture”;
  • latarka;

 

 

 

  • trzy różne instumenty perkusyjne;

 

 

 

 

  • utwór A.R.Rossini „Wiliam tell Overture”;
  • kłębki kolorowek włóczki’

 

 

SCENARIUSZ NR 5


TEMAT: „Marsz gladiatorów” – doskonalenie umiejętności improwizowania ruchem ciała muzyki i reagowanie na zmianę jej charakteru

 

CELE:

  • kształcenie poczucia przestrzeni i świadomości własnego ciała
  • kształtowanie umiejętności reagowania na muzykę

 

METODY:

  • samodzielnych doświadczeń
  • zadań stawianych przez nauczyciela
  • odtwarzania

 

FORMY:

  • słuchanie muzyki
  • gra na instrumentach
  • improwizacje ruchowe

 

L.p

SYTUACJE EDUKACYJNE

CELE OPERACYJNE

ŚRODKI DYDAKT.

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawa ruchowo-naśladowcza „Czary-mary”.

Nauczyciel zamienia się w czarownicę i czaruje:

„Czary-mary, aby-laby

wszystkie dzieci to są żaby.

Czary-mary, chody-mody

teraz zmieniam was w samochody.

Czary-mary, fiki-miki

wszystkie dzieci to pajacyki.

Czary-mary, powcy-owcy

wszystkie dzieci to cyrkowcy”.

Dzieci reagują odpowiednio do rymowanek i zostają już cyrkowcami”.

 

Zabawa „Taniec cyrkowców”.

Przy utworze „Marsz Gladiatorów” każde dziecko indywidualnie porusza się w dowolny sposób w rytm muzyki. Gdy muzyka milknie nauczyciel mówi: „Ucho do ucha”. W tym momencie dzieci zatrzymują się, szukają najbliżej stojącego partnera, dotykają się uszami i próbują kilka kroków zatańczyć. Po chwili muzyka zaczyna grać znowu, każde dziecko znów tańczy indywidualnie by zatrzymać się na przerwę w muzyce. Nauczyciel wydaje wtedy inne polecenie, np. kolano do kolana itd.

 

Zabawa z instrumentami „Cyrkowcy muzykują”.

Dzieci siedzą na dywanie. Na czas zabawy mają zasłonięte oczy. Każde z nich trzyma dowolny instrument perkusyjny. Nauczyciel gra na swoim instrumencie dowolny rytm a zadaniem dzieci jest odtworzenie tego rytmu.

 

Zabawa muzyczno-ruchowa „Ukłony cyrkowców”.

Dzieci poruszają się w rytm muzyki „Marsz Gladiatorów” w dowolny sposób. Na przerwę w muzyce – natychmiast zatrzymują się i kłaniają się najbliżej stojącej osobie. Pokłony trwają aż do momentu ponownego pojawienia się muzyki.

 

 

 

Zabawa z wiaderkami „Cyrkowe sztuczki”.

Dzieci siedzą w kole, w środku koła nauczyciel, trzy jednakowe wiaderka i kula z gazety. Pod jedno z wiaderek nauczyciel wkłada gazetową kulę, wymawia czarodziejskie zaklęcie i cały czas przesuwa wiaderka zmieniając ich położenie, aby dzieci nie wiedziały, pod którym z nich jest gazetowa kula. Gdy nauczyciel zakończy „czarowanie” zadaniem dzieci jest odgadnięcie, pod którym wiaderkiem jest gazetowa kula.

 

Zabawa „Cyrkowcy-gazetowcy”.

Dzieci siedzą w rozsypce, każde ma przed sobą gazety. Dzieci słuchają utworu „Marsz Gladiatorów”, drą gazetę na paski, ugniatają z pasków gazetowe kule i toczą kule po podłodze z ręki do ręki, podrzucają ni starają się je złapać.

 

Cyrkowe sztuczki – zabawa utrwalająca orientację w schemacie własnego ciała.

Taniec przy muzyce „Marsz Gladiatorów” – gdy muzyka milknie dzieci wykonują określone polecenia, np. chwyć się prawą ręką za lewe ucho, lewym łokciem dotknij lewej pięty itp.

 

Zabawa relaksacyjna „Słucham bicia twojego serca”.

Dzieci dobrane parami, jedno z pary leży na plecach a drugie pochyla się i dotyka uchem lewej części ciała – wsłuchuje się w bicie serca kolegi. Zmiana ról w parach.

 

DZIECKO:
  • reaguje ruchem na polecenia słowne;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • improwizuje ruchem przy muzyce;
  • odpowiednio reaguje na przerwę w muzyce;

 

 

 

 

  • odtwarza usłyszany rytm;

 

 

 

 

  • improwizuje ruchem zgodnie z nastrojem wynikającym z muzyki;
  • reaguje ruchem na przerw

 

 

 

  • koncentruje uwagę;

 

 

 

 

 

  • drze i ugniata gazety;
  • toczy i podrzuca gazetowe kule;

 

 

 

  • różnicuje stronę lewą i prawą swojego ciała;

 

 

 

  • koncentruje uwagę;
  • czarodziejska różdżka;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • utwór „Marsz Gladiatorów”;

 

 

 

 

 

  • instrumenty perkusyjne;
  • opaski na oczy;

 

 

 

  • utwór „Marsz Gladiatorów”;

 

 

 

 

 

  • trzy wiaderka;
  • gazetowa kula;

 

 

 

 

  • gazety;
  • utwór „Marsz Gladiatorów”;

 

 

 

  • utwór „Marsz Gladiatorów”;

 



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: