Sposób na odpady

Cel główny:

Dziecko wie, jak należy postępować, aby chronić środowisko naturalne.

Cele operacyjne:

Dziecko:

– potrafi dostrzec dodatnie i ujemne zjawiska w otaczającym nas środowisku i wyciągnąć z tego odpowiednie wnioski,
– zna ekologiczny sposób wyrzucania śmieci,
– potrafi podać cele i sposób segregacji odpadów,
– wie, ze wszyscy ludzie muszą dbać o środowisko naturalne,
– ma poczucie odpowiedzialności za środowisko, w którym żyje.

Metody:

Sytuacja problemowa, rozmowa, pokaz, obserwacja, metoda ćwiczeń praktycznych, metoda gier i zabaw dydaktycznych, metoda zabaw i gier ruchowych z elementami tańca, inscenizacja.

Formy:

– zbiorowa,
– indywidualna,
– grupowa,

Materiały:

Kartoniki i flamastry dla rodziców, dwa sklejone ze sobą szare papiery w formie dużego koła, śmieci do inscenizacji wiersza Igora Sikiryckiego pt.„Sznurek Jurka”, kaseta z nagraniem melodii „Samoloty”, rekwizyty do teatrzyku „Nie tylko dzieci segregują śmieci”- skecz Agnieszki Kijewskiej, podpisane kolorowe pojemniki na odpady: czerwony-szkło, niebieski- papier, żółty-plastik i puszki , zielony-inne odpady, oznakowanie produktów do ponownego przetworzenia, gazety do „Tańca z gazetami”, oznakowanie dla trzech grup – samoprzylepne kółka w kolorach: żółty, czerwony, niebieski, duże pionki w tych samych kolorach, zasady gry edukacyjno-ekologicznej „Wielka stopa” oraz potrzebne materiały do realizacji poszczególnych zadań, gazeta do wykonania czapki z papieru, list do dzieci, duże pudło niespodzianka a w nim torba z materiału w której znajdują się ulotki dotyczące racjonalnego gospodarowania odpadami oraz plastikowa butelka, materiały potrzebne do wykonania pracy plastycznej nt.„Stworek – Śmieciorek.

Przebieg zajęcia:

Przed rozpoczęciem zajęcia nauczycielka rozdaje rodzicom kartoniki i flamastry. Zadaniem rodziców jest wypisanie drukowanymi literami najczęściej spotykanych w swoich domowych koszach odpadów (śmieci).

· Powitanie:

Nauczycielka wita wszystkich tak, aby każdy czuł się indywidualnie powitany:

– witam wszystkich tych, którzy są dzisiaj w radosnym nastroju (machanie ręką),
– witam wszystkich, którzy są dzisiaj smutni i życzę, aby dzisiejszy dzień przyniósł im wiele radosnych wrażeń,
– witam wszystkie dziewczynki,
– witam wszystkich chłopców,
– witam serdecznie wszystkich gości, którzy nas odwiedzili.

· Inscenizacja:

Nauczycielka zaprasza wszystkie dzieci do skupienia uwagi.

(na dywanie rozłożone dwa sklejone ze sobą szare papiery w formie dużego koła).

Wprowadzenie do tematu zajęć. Dzieci siadają w kręgu, nauczyciel inscenizuje wiersz pt. „Sznurek Jurka”, rzucając na duży arkusz szarego papieru poszczególne rzeczy, o których jest mowa w wierszu. Tworzy się wielkie dzikie wysypisko.

Tuż za szkołą, bardzo blisko,
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
Poplątany, stary sznurek.
A nazajutrz obok sznurka
Od banana spadła skórka.
Wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
Wyrzucili bez wahania
Swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
Wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
Jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków,
Pustych kubków moc z plastiku,
Wyskubane słoneczniki,
Jeden kalosz, nauszniki,
Stare trampki, piłka z dziurą,
Połamane wieczne pióro,
Kilka opon od rowerów
I ogromny stos papieru.
Oto tak, od sznurka Jurka.
Wnet urosła śmieci górka.
A z tej górki wielka góra,
Której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisko,
Lecz śmietnisko mamy blisko.

(N. dorzuca jeszcze plastikowe butelki, szklane słoiki, puszkę po napoju, tekturkę, starą książkę, zeszyt, gazety, reklamówka, puszka po konserwie).

· Rozmowa na temat wiersza:

– W jaki sposób boisko zamieniło się w śmietnik?
– Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
– Czy Jurek przewidywał konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?

· Taniec integracyjny „Samoloty”

Dzieci wybierają się na wycieczkę samolotem, aby sprawdzić jaki jest stopień zanieczyszczenia naszej Ziemi.
Dzieci zajmują miejsce na dywanie przed okienkiem teatrzyku.

· Teatrzyk „Nie tylko dzieci segregują śmieci”

Kosz I (mozolnie): Dzień dobry…
Kosz II: Raczej zły, niż dobry.
Kosz I: Tak, masz rację źle się czuję. Taki pełny jestem od wszelkiego rodzaju śmieci.
Kosz II: Ludzie nie myślą, tylko wrzucają wszystko jak leci. Przecież butelki szklane mogli sprzedać.
Kosz I: Makulaturę też. Papier da się przetworzyć na kartonowe pudełka i inne potrzebne rzeczy. A butelki plastikowe mogli zgnieść, by więcej w nas było na inne odpady.
Kosz II: O takim zachowaniu możemy tylko pomarzyć.
Kosz I: Oj tak, tak…

(Kosze przechodzą na bok. Wchodzą ładne kosze z napisami: plastik i puszki, papier, szkło).

Kosz Szkło: Dzień dobry!
Kosz Plastik: Oj tak, nawet bardzo dobry.
Kosz Plastik: To dobrze, że ludzie wiedzą co do nas wrzucać!
Kosz Szkło: Racja, słońce ładnie świeci, a my mamy w sobie to co lubimy..
Kosz Plastik: W porównaniu do tych dwóch mamy o wiele lepsze życie. Spójrzcie tylko.
Kosz Papier: Co wam dolega?

Kosz I: Źle się czujemy, bo nie dajemy sobie rady z tymi wszystkimi śmieciami!
Kosz II: Racja, może nam pomożecie?

Kosz Szkło: Mam pomysł! Stańmy obok siebie. Ludzie zamiast wszystko wrzucać do jednego z nas, zaczną segregować. Każdy z nas dostanie to co lubi.

Kosz I i II: Hurra! Hej!

(wszystkie kosze stają w rzędzie)

Chłopiec do dziewczynki: Zobacz, nowe kosze!

Dziewczynka: Widzę. Do tego wrzucę plastikowe butelki i puszki, a tu butelki szklane. Tu gazety.

Wszyscy: I tak zawsze powinno być!

· Rozmowa na temat inscenizacji.

– O kim było przedstawienie?
– Czym różniły się te kosze?
– Co znajdowało się w tych koszach? (Nauczyciel wskazuje Kosz I i II) (Odpady).
– Czym są odpady?

(Wyjaśnienie pojęcia Odpady- to nieużyteczne produkty wyrzucane przez ludzi).

– Co zobaczył chłopiec i dziewczynka? (Nowe kolorowe kosze, do których można wrzucać tylko odpowiednie odpady).

· Ćwiczenie „Co zrobić z …”:

Wspólne zastanowienie się nad problemem śmietniska. Propozycje dzieci.

Może i my wspólnie spróbujemy przyporządkować nasze odpady z inscenizacji do odpowiednich pojemników. Mam tutaj przygotowane kolorowe i podpisane pojemniki. Zastanówcie się jakie odpady trafią do pojemnika z napisem: papier, szkło, plastik i puszki, inne odpady.

a) papier (niebieski) – książka, zeszyt (bez zszywaczy), patyczki drewniane po lodach sznurek, tekturka, papierki po cukierkach, gazety, bombonierka, stos papieru (gazety), ścierka (dodawane są tekstylia do masy papierowej)
b) szkło (czerwony) – szklane słoiki,
c) plastik i puszki (żółty) – plastik: torby po śniadaniu, plastikowe butelki, reklamówka, kubeczek po jogurcie i śmietanie, wieczne pióro (obudowa plastikowa); puszki: puszki po napojach i konserwie,
d) inne odpady – (zielony) – pozostałe śmieci: kalosz, piłka, opona, trampki – utylizacja odpadów czyli przetwarzanie lub unieszkodliwianie ich; banan i skórka po bananie – kompostowanie czyli jest to wartościowy nawóz organiczny użyźniający glebę; Ubrania – pojemnik PCK.

· Dzieci dokonują segregacji odpadów przy piosence „Duszki, duszki”.

Zadaniem dzieci jest wyciagnięcie tych śmieci. Żadne dziecko nie może dotknąć koła. Wielkość koła nie pozwala na to, aby jedno dziecko samodzielnie wyciągnęło śmieci. Dzieci muszą się trzymać za ręce, aby prawidłowo wykonać zadanie.

Wniosek: Jeden człowiek nie może sam nic zdziałać na rzecz ochrony środowiska. Ludzie muszą zrozumieć, że trzeba chronić wspólnie przyrodę.

· Nawiązanie do obserwacji i doświadczeń dzieci.

Na świecie rosną coraz wyższe góry odpadów i śmieci. Każdy z nas w ciągu roku wyrzuca kilkaset kilogramów śmieci!

– Co robicie ze śmieciami w swoim domu?
– Kto w Twoim domu odpowiada za wynoszenie śmieci?

Wyjaśnienie pojęcia – Segregacja – sposób gromadzenia odpadów, polegający na ich podziale ze względu na rodzaj materiału z którego zostały wytworzone, celem ich jest powtórne wykorzystanie.

· Stworzenie sytuacji problemowej.

Dzieci zgromadzone przed pojemnikami z odpadami.

Ze zbierania i segregowania śmieci płyną liczne pożytki.

– Jaki jest dalszy los tych odpadów?

(Z makulatury i starych szmat produkuje się papier. Dzięki temu nie trzeba ścinać drzew, których drewno też jest używane do produkcji papieru.


Złom jest przetapiany w hutach na metale, potem produkuje się z nich np. karoserie samochodów. Aluminiowe puszki po napojach skupują huty aluminium – powstają nowe puszki. Z plastikowych odpadów, po ich zmieleniu i rozpuszczeniu, powstają tworzywa sztuczne i pianki oraz nowe opakowania plastikowe. Szkło przetapiają huty szkła – służą do wyrobu nowych opakowań szklanych).

Każdy z was słyszał kiedyś takie słowo jak: recykling. Oznacza ono powtórne wykorzystanie materiałów (posegregowanych odpadów) do ponownego przetworzenia.

· Oznakowanie produktów:

Pokaz znaczków zamieszczanych na produktach, które kupujemy. Informują one o opakowaniach, które można poddać recyklingowi. Wybierając w sklepie towary z tymi znaczkami przyczyniamy się do ochrony naszego środowiska.

· Zabawa ruchowa „Czarodziejskie sprzątanie”

Nauczyciel ustawia oznakowane pojemniki w 4 miejscach sali. Dzieci otrzymują wyrazy z nazwą odpadów, które wymienili rodzice na kartonowych karteczkach. Zadaniem dzieci jest odczytać ich nazwę (pomoc nauczyciela przy trudniejszym wyrazie). Na hasło „porządek” dzieci gromadzą się wokół wybranego przez siebie kosza. Wyznaczone przez N-la dziecko ma powiedzieć, jakiego rodzaju ma odpadek. Sprawdzenie, czy ustawił się przy odpowiednim koszu.

· Zabawa ruchowa „Taniec z gazetami”

Uczestnicy dobierają się parami i tańczą w rytmie muzyki trzymając gazetę między wymienionymi częściami ciała: między dłońmi, brzuchem, łokciami, kolanami itp., ale bez pomocy rąk.

· Zaśpiewanie przedszkolnego hymnu ekologicznego (na melodię „Kiedy wiosna przyjdzie do nas”)
Śmieci świat opanowały, całą ziemię zasypały

Przyrodę zasmuciły, ciężko jej tak żyć.

Ref. Nie chcemy śmieci, zwierzęta i my dzieci.
Lubimy dom z ogrodem i świeżą czystą wodę.
Kochamy słońce i piegi na biedronce.

Przedszkolak każdy wie, ekologia ważna rzecz.
Gimnastykę uprawiamy o przyrodę zawsze dbamy
Nie śmiecimy i czyścimy co się tylko da.

Ref. Nie chcemy śmieci…
Szanuj lasy i zwierzęta, niechaj każdy zapamięta

Ziemię piękną i zieloną wszyscy chcemy mieć.

Ref. Nie chcemy śmieci…

· Gra dydaktyczno-ekologiczna „Wielka stopa”:

Podział dzieci na 3 grupy – kolory: zielony, czerwony i żółty. Na dywanie rozłożona trasa do pokonania w postaci stóp. Każda grupa otrzymuje duży pionek w kolorze danej grupy. Pionki ustawiają z napisem START. Dzieci rzucając kostką wyznaczają o ile pól przesunie się pionek. Na drodze czeka zawodników i grupę trochę wysiłku umysłowego i fizycznego. Kiedy zawodnicy dotrą już do mety czeka na nich niespodzianka w postaci listu.

· List do dzieci.

Zadanie 1

„Wykonaj czapkę z papieru.”
Zadaniem dzieci jest według instrukcji nauczyciela wykonanie czapki z papieru.

Zadanie 2
Zaszyfrowane zadanie: „Idź na hol i odszukaj niespodziankę”

Kiedy dzieci dostarczą pudło na salę, następuje otwarcie niespodzianki.(Jest to torba z materiału w której znajdują się ulotki dotyczące racjonalnego gospodarowania odpadami oraz plastikowa butelka)

Zadanie: wspólne z rodzicami wykonaj z plastikowej butelki pracę plastyczną pod tytułem: „Stworek – Śmieciorek”.

· Wykonanie pracy plastycznej: dzieci i rodzice wspólnie tworzą ‘Stworka – Śmieciorka”.
· Wystawka prac plastycznych.
· Ewaluacja zajęć

Dzieci i rodzice otrzymują zielone kółka i odpowiadają na pytanie

– Jaki był Wasz nastrój podczas dzisiejszych zajęć?

Zaznaczają kółkiem w odpowiednim miejscu.

Opracowała i prowadziła:
mgr Lidia Szołdra



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: