Scenariusz zajęcia koleżeńskiego
przeprowadzonego w grupie czterolatków, w dniu 12 stycznia 2011 r. przez Barbarę Błaż
Temat: Śniegowa kula – zapoznanie z figurą geometryczną przestrzenną kulą.
Cele ogólne:
– zapoznanie z pojęciem oraz figurą geometryczną przestrzenną – kulą.
Cele operacyjne:
– zna obraz figury przestrzennej kuli,
– odróżnia koło od kuli,
– dostrzega różnice między kołem a kulą,
– potrafi wymienić przedmioty o kształcie koła i kuli,
– toczy kule z plasteliny.
Metody:
– słowna (objaśnienia),
– czynna (zadań stawianych do wykonania),
– oglądowa (pokaz zadania).
Forma: grupowa jednolita.
Pomoce: różnego rodzaju piłki, obręcze, krążki, gazety, przedmioty o kształcie kuli: globus, pomarańcza, balon, koralik, klocki, przedmioty w kształcie koła: zakrętka od słoika, koło od samochodu, serso, talerzyk, moneta, plastelina, podkładki.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
- Zabawa integrująca „Witam wszystkich, którzy…”
Wykonywanie powitania zgodnie z instrukcją słowną nauczyciela:
- Witam tych, którzy wcześnie dzisiaj wstali (machanie prawą ręką);
- Witam tych, którzy przyszli rano do przedszkola (machanie lewą ręką);
- Witam tych, którzy są uśmiechnięci (machanie obydwoma rękami);
- Witam tych, którzy są smutni (klaskanie w ręce nad głową);
- Zapraszamy do zabawy nasze główki (kiwanie głową oraz głaskanie po głowie);
- Zapraszamy do zabawy nasze ręce (klaskanie);
- Zapraszamy do zabawy nasze nogi (podskoki).
- Rozwiązywanie zagadki.
Toczę, toczę się wesoło,
I do wszystkich macham w koło,
Początku nie mam ani końca,
Podobne jestem do słońca,
Wszyscy mnie doskonale znacie,
Myślę, że gotową odpowiedź już macie! (koło)
- Zabawa dydaktyczna – „Szukamy ukrytych w sali figur geometrycznych”. Wyszukiwanie w sali przedmiotów w kształcie koła.
- Słuchanie wiersza:
“Śnieżki”.
Czas się bawić w śnieżki
Ulep Jasiu ulep śnieżno – białą kulę.
Są na śniegu dzieci rzucą kulą – niech leci.
Jedna kula poleciała za kołnierz Michała.
Michał znalazł za kołnierzem topniejący śnieg.
Dla rozgrzewki skoczył, sam kulę utoczył.
Rzucił śnieżną kulę, trafił w kaptur Julę.
Śmiech dzwoni, śnieg świeci weselą się dzieci.
A to wszystko dała zima śnieżnobiała.
- Rozmowa na temat treści wiersza.
- Zapoznanie z pojęciem kula; porównywanie figury płaskiej – koła z figurą przestrzenną – kulą.
- Rozpoznawanie wśród zgromadzonych przedmiotów tych, które mają kształt kuli.
- Plastelinowe kule – praca indywidualna przy stolikach.