Temat: Smacznie i zdrowo.
Cel główny:
- Zapoznanie z zasadami zdrowego odżywiania.
- Uświadomienie wpływu odżywiania na nasze samopoczucie.
Cele operacyjne – dziecko:
- odgaduje zagadki;
- rozpoznaje warzywa i owoce;
- opisuje warzywa i owoce pod względem ich budowy, koloru, kształtu, zapachu;
- segreguje produkty żywnościowe na zdrowe i niezdrowe;
- uczestniczy w zabawach ruchowych zgodnie z ich zasadami;
- współpracuje w grupie;
- przygotowuje zdrowy deser.
Metody: praktycznego działania, słowna, pedagogiki zabawy.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa.
Środki dydaktyczne: obrazki przedstawiające produkty żywnościowe, produkty żywnościowe, zagadki, miseczki, łyżeczki, nożyki, ściereczki, deseczki, produkty potrzebne do przygotowania zdrowego deseru, owoce, warzywa, duży arkusz papieru, klej.
- I. Faza początkowa:
- „O co chodzi?” – dzieci odgadują zagadki czytane przez nauczyciela. Po odgadnięciu dziecko przypina na tablicy obrazek przedstawiający hasło, o którym była mowa w zagadce. Po odgadnięciu wszystkich haseł dzieci oglądają przyczepione na tablicy obrazki i próbują zgadnąć, o czym będzie mowa na zajęciach.
- Dobra gotowana, dobra i surowa. Choć nie pomarańcza to pomarańczowa. Kiedy za zielony pochwycisz warkoczyk i pociągniesz mocno, wnet z ziemi wyskoczy.
- Kto z was owoc smaczny i soczysty zna, w którego nazwie na początku znajduje się słówko „ja”.
- Choć dziurek w nim sporo, łatać ich nie trzeba. Zjem go z apetytem razem z kromką chleba.
- Ten biały napój daje ci zdrowie. Nie możesz zgadnąć? Kotek ci powie.
- II. Faza realizacji:
- „Warzywa i owoce” – grupowanie warzyw i owoców. Określanie ich kształtu, barwy, zapachu, wyglądu.
- „Robimy zakupy” – dzieci podzielone są na grupy. Zadaniem jednej jest wybranie ze sklepu zdrowych produktów żywnościowych, a drugiej niezdrowych produktów żywnościowych. Następnie dzieci uzasadniają swój wybór.
- Rozmowa na temat wpływu pokarmów, które spożywamy na nasze samopoczucie. Oglądanie piramidy zdrowego odżywiania.
- „Nasze samopoczucie” – zabawa ruchowa z elementami technik dramowych.
Dzieci stoją w rozsypce. Nauczyciel prosi, aby najpierw pokazały, jak zachowują się, gdy czują się dobrze i zdrowo. Następnie dzieci mają pokazać, jak czują się, gdy są chorzy, coś je boli, nie czują się dobrze.
- „Jadłospis” – układanie zdrowego jadłospisu. Spośród różnych obrazków przedstawiających produkty żywnościowe dzieci wybierają zdrowe, z których można przygotować zdrowe śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację.
- „Sałatka owocowa” – zabawa ruchowa. Dzieci siedzą w kręgu na krzesełkach. Nauczyciel zamienia kolejno dzieci w owoce. Następnie podaję nazwę owocu. Wówczas wywołane dzieci zamieniają się miejscami, a nauczyciel siada na pierwszym wolnym krześle. Dziecko, dla którego zabrakło krzesła podaje hasło do kolejnej zmiany. Na hasło sałatka owocowa wszyscy zamieniają się miejscami.
- III. Faza końcowa:
- „Zdrowy deser” – wykonanie zdrowego deseru.