“Smacznie i zdrowo” – scenariusz zajęć dla dzieci 5- i 6-letnich.

Temat: Smacznie i zdrowo.

Cel główny:

  • Zapoznanie z zasadami zdrowego odżywiania.
  • Uświadomienie wpływu odżywiania na nasze samopoczucie.

Cele operacyjne – dziecko:

  • odgaduje zagadki;
  •  rozpoznaje warzywa i owoce;
  • opisuje warzywa i owoce pod względem ich budowy, koloru, kształtu, zapachu;
  • segreguje produkty żywnościowe na zdrowe i niezdrowe;
  • uczestniczy w zabawach ruchowych zgodnie z ich zasadami;
  • współpracuje w grupie;
  • przygotowuje zdrowy deser.

Metody: praktycznego działania, słowna, pedagogiki zabawy.

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa.

Środki dydaktyczne: obrazki przedstawiające produkty żywnościowe, produkty żywnościowe, zagadki, miseczki, łyżeczki, nożyki, ściereczki, deseczki, produkty potrzebne do przygotowania zdrowego deseru, owoce, warzywa, duży arkusz papieru, klej.

  1. I.                    Faza początkowa:
    1. „O co chodzi?” – dzieci odgadują zagadki czytane przez nauczyciela. Po odgadnięciu dziecko przypina na tablicy obrazek przedstawiający hasło, o którym była mowa w zagadce. Po odgadnięciu wszystkich haseł dzieci oglądają przyczepione na tablicy obrazki i próbują zgadnąć, o czym będzie mowa na zajęciach.
  • Dobra gotowana, dobra i surowa. Choć nie pomarańcza to pomarańczowa. Kiedy za zielony pochwycisz warkoczyk i pociągniesz mocno, wnet z ziemi wyskoczy.
  • Kto z was owoc smaczny i soczysty zna, w którego nazwie na początku znajduje się słówko „ja”.
  • Choć dziurek w nim sporo, łatać ich nie trzeba. Zjem go z apetytem razem z kromką chleba.
  • Ten biały napój daje ci zdrowie. Nie możesz zgadnąć? Kotek ci powie.

 

  1. II.                  Faza realizacji:
    1.  „Warzywa i owoce” – grupowanie warzyw i owoców. Określanie ich kształtu, barwy, zapachu, wyglądu.
    2. „Robimy zakupy” – dzieci podzielone są na grupy. Zadaniem jednej jest wybranie ze sklepu zdrowych produktów żywnościowych, a drugiej niezdrowych produktów żywnościowych. Następnie dzieci uzasadniają swój wybór.
    3. Rozmowa na temat wpływu pokarmów, które spożywamy na nasze samopoczucie. Oglądanie piramidy zdrowego odżywiania.
    4. „Nasze samopoczucie” – zabawa ruchowa z elementami technik dramowych.

Dzieci stoją w rozsypce. Nauczyciel prosi, aby najpierw pokazały, jak zachowują się, gdy czują się dobrze i zdrowo. Następnie dzieci mają pokazać, jak czują się, gdy są chorzy, coś je boli, nie czują się dobrze.


  1. „Jadłospis” – układanie zdrowego jadłospisu. Spośród różnych obrazków przedstawiających produkty żywnościowe dzieci wybierają zdrowe, z których można przygotować zdrowe śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację.
  2. „Sałatka owocowa” – zabawa ruchowa. Dzieci siedzą w kręgu na krzesełkach. Nauczyciel zamienia kolejno dzieci w owoce. Następnie podaję nazwę owocu. Wówczas wywołane dzieci zamieniają się miejscami, a nauczyciel siada na pierwszym wolnym krześle. Dziecko, dla którego zabrakło krzesła podaje hasło do kolejnej zmiany. Na hasło sałatka owocowa wszyscy zamieniają się miejscami.
  3. III.                Faza końcowa:
    1. „Zdrowy deser” – wykonanie zdrowego deseru.

 



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: