GRUPA DZIECI 6-LETNICH
PROWADZĄCA – ANITA SCHUBERT
Blok tematyczny: Przedszkolak bezpieczny na drodze
Temat szczegółowy: Zebra na ulicy
Cel ogólny: utrwalenie zasad bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię
Cele szczegółowe: (dziecko):
– doskonali słuch fizyczny; wyodrębnia i rozpoznaje odgłosy ulicy,
– udziela konkretnych odpowiedzi na konkretne pytania do wysłuchanego tekstu,
– reaguje w ustalony sposób na zmiany w muzyce,
– pracuje zgodnie w małych zespołach,
– doskonali syntezę wzrokowo-ruchową; układa obrazek z puzzli,
– dokonuje oceny postępowania konkretnych osób w danej sytuacji,
– zna zasady bezpiecznego przechodzenia przez jednię w sytuacjach kiedy jest sygnalizacja świetlna lub jej brak,
– bezpiecznie przechodzi przez jezdnię po „zebrze”,
– zna symbolikę świateł w sygnalizacji świetlnej zarówno dla pieszych, jak i dla pojazdów,
– odróżnia i nazywa prawą i lewą stronę,
– zna i recytuje treść wiersza,
– bierze udział w zabawach ruchowych,
– samodzielnie uzupełnia kartę pracy
Przebieg zajęcia:
- Powitanie piosenką ”Wszyscy są, witam Was…”; puszczenie iskierki przyjaźni.
- Wprowadzeni do tematu zajęć – zagadka słuchowa „Odgłosy ulicy”.
- Wysłuchanie opowiadania M. Terlikowskiej „Zebra na ulicy” i omówienie jego treści.
- Zabawa muzyczno-ruchowa „Pojazdy i piesi” – reagowanie na zmiany utworu muzycznego. Podział na dwie grupy :pojazdy i piesi, którym przypisany zostaje odpowiedni fragment muzyczny. W zależności od granego fragmentu piesi przechodzą przez jezdnie lub samochody jeżdżą po drodze.
- Podział dzieci na grupy – układanie przygotowanych puzzli przedstawiających różne sytuacje i zachowania osób w trakcie przechodzenia przez jezdnię.
- Omówienie zasad bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię w sytuacjach, kiedy jest sygnalizacja świetlna lub jej brak. Prezentacja sygnalizatorów świetlnych dla pieszych i dla pojazdów, omówienie znaczenia konkretnego palącego się światła.
- Zabawa muzyczno – ruchowa „Woogi – boogi” utrwalająca znajomość lewej i prawej strony z wykorzystaniem zielonych i czerwonych frotek.
- Nauka wiersza H. Łochockiej „5 zasad”. Zabawa ruchowa z wierszem utrwalająca sposób bezpiecznego przechodzenia przez jezdnie po „zebrze”. Dzieci w parach ustawionych naprzeciwko siebie recytują wiersz i wykonują wskazane w nich czynności.
Na chodniku przystań bokiem,
popatrz w lewo bystrym okiem,
skieruj w prawo wzrok sokoli,
znów na lewo spójrz powoli.
Jezdnia wolna, wiec swobodnie
mogą przez nią przejść przechodnie.
- Karta pracy – „Ulica”. Dorysowywanie przejścia dla pieszych w odpowiednim miejscu na obrazku oraz kolorowanie na właściwy kolor palącego się światła w sygnalizacji świetlnej w zależności od zaistniałej sytuacji na jezdni.
Metody: słowna, oglądowa, działań praktycznych
Formy: indywidualna, zespołowa, grupowa
Środki: nagranie CD „Odgłosy ulicy”, odtwarzacz CD, tekst opowiadania M. Terlikowskiej „Zebra na ulicy”, krążki gimnastyczne, podkład muzyczny do zabaw muzyczno-ruchowych „Woogi-boogi” i „ Pojazdy i piesi”, obrazki sytuacyjne pocięte w puzzle, obrazki przedstawiające rodzaje sygnalizatorów świetlnych, zielone i czerwone frotki, tekst wiersza H. Łochockiej „5 zasad”, karty pracy, kredki