Prowadząca: Wiesława Kubiak
Grupa: 5-6 latki
Cele operacyjne:
· dzieci 6-letnie
– dziecko układa proste, krótkie zdania z rozsypanki wyrazowej
– dziecko właściwie dobiera podpisy do obrazków
– dziecko zdolniejsze dobiera zdania (o zróżnicowanym stopniu trudności) do obrazków
· dzieci 5-letnie
– dziecko układa z liter wyraz -mama
– dziecko wyodrębnia spośród innych te same litery wyrazy, lub obrazki – do wyboru dzieci
– dziecko zdolniejsze dobieraj proste podpisy do obrazków
Metody pracy:
– czynnościowe
– zadania stawiane przez nauczyciela
Formy pracy:
– zabawy słowem
Środki dydaktyczne: obrazki, wyrazy, zdania, rozsypanka literowa, rozsypanka wyrazowa, wyrazy z brakującymi literami, litery, obrazki-puzzle, kartki z imionami, wizytówki, komputer, gra komputerowa „Klik uczy czytać.”
Przebieg:
1. Powitanie – Stoimy razem ramię przy ramieniu
możemy być wielcy w oka mgnieniu.
Możemy być bardzo mali,
ale nigdy nie będziemy sami.
2. Zabawy z sylabami:
a) Przedstawienie się – „Klaskanie w rytmie imion.”
b) Dzielenie podanych słów na sylaby
3. „Czy znasz te słowa?” – wyszukiwanie słów według podanej głoski.
4. Zagadka
Stoją w rzędzie jak na grzędzie
O wszystkim opowiadają choć ust nie mają
– litery
– rozpoznanie i nazwanie poznanych liter
5. Masaż relaksacyjny – Płynie, płynie rzeczka …
6. Zaproszenie do wykonania przygotowanych zadań
· 5-latki
– „Moje imię” – ułożenie imion z liter
– „Moja mama” – składanie obrazka z części i ułożenie napisu z liter – mama
– „Takie same litery” – do wyboru dzieci
– „Takie same wyrazy” – do wyboru dzieci
– „Takie same obrazki” – do wyboru dzieci
– „Obrazki i napisy” – dobranie odpowiedniego napisu do obrazka – do wyboru dzieci
· 6-latki
– „Układamy zdania z rozsypanki wyrazowej”
– „Podpisz obrazki” – praca przy tablicy magnetycznej
– praca przy stoliku
– „Układanie nazw obrazków z rozsypanki literowej”
– „Brakujące litery”
– „Poszukaj dobry obrazek” – dzieci zdolniejsze
– „Które zdanie pasuje?” – dzieci zdolniejsze
– Praca przy komputerze: „Klik uczy czytać” – wpisywanie liter z wykorzystaniem klawiatury komputerowej – dzieci zdolniejsze
7. Podsumowanie i zakończenie zajęcia.
Scenariusz opracowała:
Wiesława Kubiak
Miejskie Przedszkole Nr 3
w Chodzieży