Scenariusz zajęcia „Zabawy słowami, wyrazami i obrazkami”

Prowadząca: Wiesława Kubiak

Grupa: 5-6 latki

Cele operacyjne:

· dzieci 6-letnie

– dziecko układa proste, krótkie zdania z rozsypanki wyrazowej
– dziecko właściwie dobiera podpisy do obrazków
– dziecko zdolniejsze dobiera zdania (o zróżnicowanym stopniu trudności) do obrazków

· dzieci 5-letnie

– dziecko układa z liter wyraz -mama
– dziecko wyodrębnia spośród innych te same litery wyrazy, lub obrazki – do wyboru dzieci
– dziecko zdolniejsze dobieraj proste podpisy do obrazków

Metody pracy:

– czynnościowe
– zadania stawiane przez nauczyciela

Formy pracy:

– zabawy słowem

Środki dydaktyczne: obrazki, wyrazy, zdania, rozsypanka literowa, rozsypanka wyrazowa, wyrazy z brakującymi literami, litery, obrazki-puzzle, kartki z imionami, wizytówki, komputer, gra komputerowa „Klik uczy czytać.”

Przebieg:

1. Powitanie – Stoimy razem ramię przy ramieniu
możemy być wielcy w oka mgnieniu.
Możemy być bardzo mali,
ale nigdy nie będziemy sami.

2. Zabawy z sylabami:

a) Przedstawienie się – „Klaskanie w rytmie imion.”
b) Dzielenie podanych słów na sylaby

3. „Czy znasz te słowa?” – wyszukiwanie słów według podanej głoski.

4. Zagadka

Stoją w rzędzie jak na grzędzie
O wszystkim opowiadają choć ust nie mają

– litery
– rozpoznanie i nazwanie poznanych liter

5. Masaż relaksacyjny – Płynie, płynie rzeczka …

6. Zaproszenie do wykonania przygotowanych zadań

· 5-latki

– „Moje imię” – ułożenie imion z liter
– „Moja mama” – składanie obrazka z części i ułożenie napisu z liter – mama
– „Takie same litery” – do wyboru dzieci
– „Takie same wyrazy” – do wyboru dzieci
– „Takie same obrazki” – do wyboru dzieci
– „Obrazki i napisy” – dobranie odpowiedniego napisu do obrazka – do wyboru dzieci

· 6-latki

– „Układamy zdania z rozsypanki wyrazowej”
– „Podpisz obrazki” – praca przy tablicy magnetycznej
– praca przy stoliku

– „Układanie nazw obrazków z rozsypanki literowej”
– „Brakujące litery”
– „Poszukaj dobry obrazek” – dzieci zdolniejsze
– „Które zdanie pasuje?” – dzieci zdolniejsze
– Praca przy komputerze: „Klik uczy czytać” – wpisywanie liter z wykorzystaniem klawiatury komputerowej – dzieci zdolniejsze

7. Podsumowanie i zakończenie zajęcia.

Scenariusz opracowała:
Wiesława Kubiak
Miejskie Przedszkole Nr 3
w Chodzieży




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: