Scenariusz zajęcia – Zabawki na choinkę

GRUPA DZIECI 6-LETNICH
PROWADZĄCA – BOŻENA FORJASZ

Temat kompleksowy : Tradycje Świąt Bożego Narodzenia
Temat dzienny : Zabawki na choinkę

Cele:

  • wdrażanie do uważnego słuchania tekstu czytanego,
  • zachęcenie do używania określeń charakteryzujących stany uczuciowe własne oraz bohaterów opowiadania,
  • próba opisu zachowań bohaterów opowiadania,
  • zapoznanie dzieci z dawnym i obecnym sposobem strojenia choinki,
  • utrwalenie znajomości liter poprzez czytanie i dopasowywanie wyrazów do ozdób choinkowych,
  • zachowanie środków ostrożności przy posługiwaniu się zapałkami i zapalaniu świeczki,
  • stwarzanie atmosfery wychowawczej opartej na życzliwości, przyjaźni i wzajemnej pomocy,
  • wyrażanie własnych przeżyć w twórczości plastycznej, zainspirowanych utworem literackim,
  • rozbudzanie zaufania we własne możliwości twórcze,
  • budzenie radości z powodu wykonania zabawek na choinkę.

Środki dydaktyczne:

  • materiał plastyczny- glina, koraliki, cekiny, piórka, papier kolorowy, bibuła, folia aluminiowa, drut, wstążeczki, srebrna nitka;
  • zabawki choinkowe dawne i współczesne;
  • choinka, świeczki;
  • napisy do ozdób choinkowych;
  • magnetofon, kasety z muzyką.

Przebieg zajęcia:

1. Stworzenie świątecznej atmosfery poprzez zapalenie świec, zapalenie lampek
choinkowych, zgromadzenie się wokół choinki.
2. Wprowadzenie do tematu poprzez element zaciekawienia:
– przebranie nauczycielki w strój Mikołaja,
– nawiązanie do świąt, prezentów pod choinką,
– pokazanie worka z niespodzianką dla wszystkich dzieci, którą poznają na koniec zajęcia.
3.Rozmowa z dziećmi na temat dawnego sposobu strojenia choinki ( jabłka,
cukierki, pierniki, zabawki z papieru, z gliny, zwykłe świeczki ) i obecnego
( gotowe ozdoby, kolorowe, błyszczące bombki, zabawki, łańcuchy, lampki elektryczne ).
4. Słuchanie bajki Cz. Janczarskiego “Baletniczka i Kominiarczyk”.
– wypowiedzi na temat wysłuchanej bajki,
– wyrażanie swoich uczuć i uczuć bohaterów opowiadania,
– próba opisu zachowań bohaterów opowiadania, wskazanie
momentu, który decyduje o zmianie stosunku Baletniczki do Kominiarczyka,
– zwrócenie uwagi na takie wartości jak: przyjaźń, pomoc, miłość i odwzajemnianie tych uczuć.
5. Odczytywanie i dopasowywanie wyrazów do ozdób choinkowych ( jabłko, piernik, cukierek, Mikołaj, ptak, Baletniczka, Kominiarczyk, Alladyn ).
6. Zabawa ruchowa- “Bal zabawek”.
Marsz, bieg, podskoki po całej sali w takt akompaniamentu. Na przerwę w muzyce dzieci stają w rozkroku i czekają na wywołanie określonej zabawki (hasło do dalszej zabawy). Zgodnie z akompaniamentem naśladują daną zabawkę:
– pajace – dzieci skaczą w miejscu, rozkładając ręce i nogi jak pajac,
-lalki – stoją na rozstawionych nogach, rozkładają ręce, kręcą głową,
– misie – poruszają się wolno na czworakach po całej sali,
-piłki – skaczą obunóż w miejscu, okręcając się dookoła.
7. Zachęcenie dzieci do wykonania zabawki na choinkę dawnym sposobem – z gliny, wykorzystując dodatkowo elementy dekoracyjne (koraliki, cekiny piórka, papier kolorowy, folia aluminiowa,
bibuła , drut, wstążeczki).
Praca przy cichej muzyce.
8. Zakończenie zajęć:
-zachęcenie dzieci do swobodnych wypowiedzi na temat wykonanych prac,
– ustawienie prac na półkach indywidualnych,
– podziękowanie dzieciom za udział w zajęciu,
– wyjęcie z worka niespodzianek i rozdanie dzieciom.

Opracowała:
mgr Bożena Forjasz
MP 23 Słupsk




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: