Scenariusz zajęcia z zastosowaniem gimnastyki twórczej

Temat: Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z zastosowaniem twórczej metody R. Labana oraz metody Alfreda i Marii Kniessów

Grupa dzieci: 6-latki

Pomoce: magnetofon, bębenek, kręgle, wstążki, dzwonki, medale dla każdego dziecka, kaseta z nagraniem Maryli Rodowicz.

Przebieg: część organizacyjna.
Dzieci maszerują w rytmie muzyki dookoła sali. Następnie zatrzymują się (ustawienie w kole). Powitanie śpiewem. Nauczycielka wita dzieci kłaniając się i śpiewając na melodię wymyśloną przez siebie: „dzień dobry dzieci”. Dzieci odpowiadają ukłonem i śpiewają na tę samą melodię słowa „dzień dobry pani”.Każde dziecko ma dwa przybory. Marsz po obwodzie koła, rytmiczne uderzenie przyborami o siebie (wystukiwanie rytmu) 4 razy przed sobą,
4 razy nad głową i z podniesionymi rękoma.
Ćwiczenia powtarzane są 3 razy, po czym dzieci zatrzymują się i uderzają rytmicznie kręglami 4 razy przed sobą, 4 razy o kolana, 4 razy przy lewej stopie, 4 razy przy prawej stopie (ćwiczenie powtarzamy 3 razy)

· w siadzie rozkrocznym uderzanie 4 razy o barki, 4 razy skłon do lewej nogi,
4 razy uderzanie o barki i 4 razy skłon do prawej nogi (ćwiczenie powtarzamy 3 razy).
· Dzieci stojąc wymachują przyborami w górze 4 razy (od lewej do prawej strony) „tęcza”. Ćwiczenia przy szybkiej muzyce.
· Wyczucie naszego ciała. Rozwijanie gibkości ciała.
”Kwiatek”. W miejscu pozycja niska, zamknięta, całe ciało stopniowo rozwija się i rośnie do góry, dzieci pokazują, jak rośnie kwiatek (według własnych pomysłów).
· Rozwijanie obszerności ruchów.
· Taniec dowolny w rytm muzyki. Zabawa kręglami. Muzyka cichnie, dzieci biegną na palcach i odkładają przybory na wyznaczone miejsce (ćwiczenie przy szybkiej muzyce).
Naśladowanie czynności z życia codziennego „Praczki”.
· Przedzieranie się przez gęste krzaki (ćwiczenia bez muzyki). Kształtowanie umiejętności odróżniania ruchów łagodnych i mocnych
· Podglądanie gniazda os. Gdy napadły osy, dzieci odpędzają je, uciekają, tarzają się (ćwiczenie bez muzyki).
· Dzieci biorą z pojemnika po dwie wstążki i bawią się przyborami przy wolnej muzyce.
· Szybki bieg na palcach, na mocne uderzenie w bębenek wysoki wyskok
do góry i wolne przejście do leżenia.
· W dowolnej pozycji sięganie jak najdalej rękoma, głową z jednoczesnym wymachiwaniem wstążkami.
Ćwiczenie typu „Mucha”. Można powtarzać z dziećmi „Chodzi mucha po ścianie”.
· Ćwiczenia kształtujące
W siadzie skrzyżnym rytmiczne poruszanie wstążkami (ręce wyciągnięte
przed sobą) od środka na boki i z powrotem 4 razy. Następnie falowanie wstążkami trzymanymi w wyciągniętych dłoniach od lewej do prawej i z powrotem 4 razy (czyli 2 razy od lewej strony do prawej i z powrotem).
· Swobodny marsz po sali z jednoczesnym wymachiwaniem wstążkami (ćwiczenie przy szybkiej muzyce).
· Ćwiczenia uspokajające ”Ognisko” – złożenie szarf na stosie, ćwiczenia oddechowe (rozdmuchiwanie ognia), ćwiczenia bez muzyki.
· Ogrzewanie poszczególnych części ciała (kolejno nóg, rąk – klaskanie w dłonie, kolana, pośladki – uderzanie dłońmi o kolana, pośladki).
· Taniec przy ognisku
Dzieci podają sobie ręce i tańczą dookoła ogniska.
· Pożegnanie.
Dzieci stoją w kole. Nauczycielka kłaniając się śpiewa „Dziękuję dzieciom”, dzieci odpowiadają chórem śpiewająć „Dziękujemy pani”. Wymarsz z sali przy muzyce.

Opracowała:
Iwona Przybylak




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: