SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU matematyki

SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU MATEMATYKI

W GRUPIE VIII DZIECI 4-5 LETNICH

Osoba prowadząca:Edyta Ruta

Data: 05.11.2010r..

Grupa wiekowa: 5-latki

Temat dnia: „ Deszczowe kropelki wody”- zabawy w przeliczanie

Cele ogólne:

przeliczanie w zakresie 4,

-porównywanie wielkości- małe-duże;

-powtarzanie usłyszanego wiersza

Cele operacyjne: dziecko:

  • kształtuje koordynację ruchowo-słuchową,
  • naśladuje odgłosy padającego deszczu i szumiącego wiatru,
  • powtarza z pamięci rymowankę i wiersz,
  • prawidłowo reaguje na sygnały słowne i dźwiękowe,
  • prawidłowo liczy w zakresie 4;
  • prawidłowo porównuje i segreguje według wielkości.

Metody:

  • oglądowa- pokaz, opis, instrukcja, objaśnienia, rozmowa;
  • czynna– samodzielne, praktyczne działania dziecka, zadań stawianych do wykonania;
  • słowna– instrukcja słowna nauczycielki, swobodna wypowiedź

Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa, grupowa.

Środki dydaktyczne: fragm. wiersza D. Gellner „Pada deszcz”, rymowanka „Deszczowy spacerek”, podkład muzyczny do zabawy „Odgłosy deszczu”, folia budowlana, sylwety kropelek, parasolki,tamburyno, hula- hop.

Przebieg zajęcia:

1.Nauczycielka wita dzieci pląsem „Dobry humor” i zaprasza do wspólnej zabawy w ten jesienny deszczowy dzień mówią:.

Dobry humor dzisiaj mamy,

do zabawy zapraszamy.

I choć z nieba pada deszcz,

u nas zawsze fajnie jest.

Prawa ręka, lewa ręka,

prawa noga, lewa noga,

cały tułów oraz głowa

do zabawy jest gotowa.

2. Nauczycielka wypowiada krótki, rymowany wiersz „Deszczowy spacerek” z jednoczesnym pokazywaniem za pomocą reki i palców. Zachęca dzieci, mówiąc drugi raz wiersz do pokazywania z nią kolejnych wersów.

Poszła pani na spacerek.

Deszczowe chmury przywiał wiatr.

Gdy daleko od domu już była,

deszcz zaczął padać- parasol rozłożyła.

Gdy kropla za kropla spadała,

pani pod parasol się schowała.

Gdy deszczyk przestał padać,

parasol złożyła i do domu wróciła.

3. Ćwiczenie twórcze „Analogia”. Dzieci siedząc w kole, jedno za drugim kończą zdanie zaczęte przez nauczycielkę „ Deszcz jest jak…”

4. Zabawa „Odgłosy deszczu”

Nauczycielka mówi dzieciom „ A teraz wyobraźcie sobie, że jesteśmy na jesiennym spacerze w parku, zaczął padać deszcz, a my przeskakujemy przez kałuże i bawimy się na deszczu”

Dzieci siedzą na foli budowlanej, która pełni rolę mokrej powierzchni. W zależności od akompaniamentu dzieci wykonują następujące ruchy:

dźwięki ciche delikatnie naśladują chodzenie po mokrej ulicy

dźwięki akcentowane – rytmicznie uderzają stopami o folię naśladując skoki przez kałużę;

dźwięki zagrane szybko – dzieci wstają i tupią w miejscu naśladując ucieczkę przed padającym deszczem.

5. „Jesienny spacer wokół kałuż” nauczyciel rozkłada na podłodze wycięte z kartonu duże i małe krople deszczu. Dzieci maszerują wokół kropli z rozłożonymi parasolkami. Nauczyciel podczas marszu recytuje wiersz, a dzieci powtarzają razem z nim.

Pada deszcz, pada deszcz, pada deszcz na dworze,

taki mokry, że już bardziej mokry być nie może.

Mała mysz, mała mysz chodzi na paluszkach

i deszczowe koraliki zbiera do fartuszka.

Gdy skończą recytować wierszyk dzieci zbierają tyle kropelek ile usłyszą uderzeń w tamburyno. Każde dziecko musi uzbierać po 4 krople- duże lub małe.

6. „ Deszczowe kropelki wody” zabawa matematyczna- przeliczanie kropli w zakresie 4, porównywanie wielkości. Nauczyciel zbiera od dzieci kropelki wody i wkłada je do koszyka.

Każde dziecko ma za zadanie przeliczenie swoich kropli.

Nauczycielka rozkłada na dywanie dwa hula- hop. Prosi po kolei każde dziecko z koła o wyjęcie kropelki z koszyka i ułożenie w odpowiednim kole. Duże krople do jednego hula- hop, przy którym jest położona duża parasolka, do drugiego małe krople, gdzie jest położona obok mała parasolka. Zabawę prowadzimy do momentu wyjęcia wszystkich uzbieranych kropli

7. Ćwiczenie relaksacyjne „Szumi wiatr – pada deszcz”

Dzieci dobierają się w pary, siadają naprzeciw siebie. Jedna osoba zamyka oczy, a druga wykonuje polecenia nauczyciela: „szumi wiatr” – wachlują rękami przed twarzą współćwiczącego, tak aby ten poczuł ruch powietrza; „pada deszcz” – opuszkami palców delikatnie opukujemy twarz; „ulewa-deszcz strumieniami spływa po twarzy” – gładzi twarz kolegi. Następnie dzieci zamieniają się rolami.


8.Zakończenie zajęcia (ewaluacja).

„Wybierzcie teraz sobie taką kropelkę, która pokaże nam , jak się czujecie”.

  • dzieci wybierają spośród czarnych, smutnych kropli i niebieskich, uśmiechniętych;
  • określają dlaczego ten znaczek wybrały.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: