Cele:
– dzieci rozpoznają i nazywają zabytki i ciekawe miejsca Wrocławia na podstawie ilustracji
– odczytują proste wyrazy i zdania
– postępują zgodnie z poleceniami wytyczającymi działanie
– współdziałają w zespole
– znają herb Wrocławia
Środki wspomagające: ilustracje, napisy, kolorowe kółka, plansza z krzyżówką, materiały do pracy plastycznej, herb Wrocławia, nagranie muzyczne
PRZEBIEG:
1. Dzieci przechodzą przez tunel i losują kolor drużyny.
Powitanie kolejnych zespołów
Witamy zespół czerwonych ………….(brawa)
niebieskich ………….( brawa)
żółtych…………..(brawa)
zielonych ………….(brawa)
2. Pląs integracyjny pt. „A hej, a ho” (KLANZA)
Słońce świeci, deszczyk pada, ptak wesoło śpiewa
na spacery po Wrocławiu nas wszystkich zabiera.
A hej, a ho – zabawmy się w piosence
A hej, a ho – podajmy sobie ręce
A hej, a ho – zrobimy duże koło
A hej, a ho – zatańczymy wesoło
3. Rozwiązanie krzyżówki,
LEW 1) zwierzę w herbie Wrocławia
RATUSZ 2) zabytek w centrum Rynku
ODRA 3) największa rzeka w naszym mieście
BOTANICZNY 4) znany ogród we Wrocławiu
MAŁGOSIA 5) obok Jasia w Rynku
KATEDRA 6) zabytek na Ostrowie Tumskim
WIDOK 7) z wieży roztacza się piękny ….
4. Zabawa „Znamy zabytki naszego miasta”
W zespołach podzielonych wg kolorów dzieci dobierają podpisy do ilustracji przedstawiających zabytki i inne znane miejsca we Wrocławiu. Każdy zespół dostaje podpisy i umieszcza je pod właściwą ilustracją,
5. Zabawa ruchowa „Gdzie są te zabytki?” – dzieci spacerują po dywanie, na przerwę w muzyce gromadzą się przy określonym napisie: RATUSZ, RYNEK, ZOO, IGLICA, KAMIENICZKA, MUZEUM, MOST.
6. Zabawa „Jakie jest Twoje miasto?” – ćwiczenia językowe.
Dzieci próbują opisać swoje miasto, nie mogą to być przypadkowe określenia, lecz wyrazy rozpoczynające się kolejnymi literami z wyrazu Wrocław.
Przykład:
W – wielki R – radosny O – ogromny C – czysty Ł – ładny A – atrakcyjny W – wesoły
7. Zabawa „Każde miasto ma swój herb”- nauczycielka czyta opis herbu Wrocławia, a dzieci podnoszą do góry ten element, którego opis słyszą.
W ten sposób każde dziecko tworzy herb Wrocławia, po odpowiednim złożeniu przyklejają całość na papier i kolorują zgodnie z jego autentycznym wyglądem.
8. Stworzenie sytuacji sprzyjającej refleksji na temat zajęcia – wypowiedzi w kręgu nt. „Gdybym przez moment mógł być zabytkiem i cieszyć turystów,
chciałbym być ….”
Puszczenie iskierki poprzez krąg – naszą Małą Wrocławską Ojczyznę.
opracowała: Marzanna Ławrynowicz
nauczycielka
Przedszkole Nr 57 „Mały Książe”
we Wrocławiu