Osoba odpowiedzialna: Beata Gąsieniec
Miejsce: Miejskie Przedszkole Publiczne nr 5 w Bolesławcu
Cel ogólny: rozwijanie i utrwalenie wiedzy przyrodniczej przez obserwację i twórczą działalność, rozbudzanie zainteresowań związanych z ochroną środowiska przyrodniczego
Cele szczegółowe:
- Rozbudzenie aktywnych postaw wobec ochrony środowiska
- Uświadomienie potrzeby segregacji odpadów i ich wtórnego wykorzystania
- Kształtowanie umiejętności wspólnego działania z rówieśnikami i rodzicami
- Prezentacja nabytych wiadomości dotyczących wiedzy przyrodniczo-ekologicznej na forum
Metody:
– czynne: zadań stawianych do wykonania
– słowne: objaśnienia podawane pytania, zagadki
– oglądowa: pokaz
– aktywizujące: taneczno-zabawowa
Formy pracy:
-praca z całą grupą
-praca w zespołach
-praca indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zgromadzone nieużytki, kolorowe pojemniki na śmieci, zagadki, odznaki „Ekoludka”, magnetofon, płyta CD „Jesień” – utwór nr 8, kleje, nożyczki, taśmy klejące.
Przebieg:
1. Przywitanie dzieci i rodziców, przedstawienie tematu spotkania.
2. Wiersz pt. Ziemia” w wykonaniu dzieci
Sala była piękna
Czyste powietrze, żadnych śmieci,
Tak było dotąd, aż pojawili się ludzie
Dorośli i dzieci.
Powinniśmy zrobić wszystko,
By ratować środowisko.
Można zdziałać bardzo wiele,
Więc spróbujmy przyjaciele
Posortować w Sali śmieci.
- Przeglądanie zgromadzonych nieużytków – segregowanie śmieci przez rodziców i dzieci.
- Zabawa taneczno-ruchowa przy utworze „Rascwjetajut” w opracowaniu K. Palińskiej – rodzice i dzieci.
- Konkurs przyrodniczo-ekologiczny – załącznik 1
- Rozstrzygnięcie konkursu – nagrodzenie grup odznaką Ekoludka.
- Zaproszenie dzieci i rodziców do wykonania „Coś z niczego” ze zgromadzonych „nieużytków”.
- Zorganizowanie wystawy powstałych prac.
ZAŁĄCZNIK 1
I ZAGADKI
1. | 2. | 3. |
„Służy do picia,
Służy do mycia, Bez niej na ziemi Nie byłoby życia”. |
„Bywa czarny, siwy, bury,
Płynie z kominów pod chmury.” |
„Pełno go wszędzie,
Choć go nie widać. Czyste chcemy wdychać”. |
II ZAGADKI „TAK CZY NIE?”
- W lesie łamiemy gałęzie i niszczymy gniazda ptaków?
- Wodę należy oszczędzać.
- W parku można śmiecić.
- Do lasu idziemy odpocząć i posłuchać śpiewu ptaków.
- Śmieci wrzucamy do kosza.
- Dymy fabryczne zanieczyszczają powietrze.
- Hałas szkodzi zdrowiu.
WYBIERZ PRAWIDŁOWĄ ODPOWIEDŹ
1. Puszki po napojach:
– wrzucamy do śmieci
– wrzucamy do pojemnika na metale
2.Papier po cukierkach:
– rzucamy na chodnik
– wrzucamy do kosza
3. Szklane butelki:
– tłuczemy na ziemi
– wrzucamy do pojemnika na szkło
4. Puszki i makulaturę:
– wrzucamy razem do kubła
– wrzucamy do odpowiednich pojemników
5. Puszki aluminiowe przed wrzuceniem:
– zgniatamy
– wyrzucamy całe
6. Co jest lepsze dla przyrody:
– sok w kartonie
– sok w butelce plastikowej
7. W co lepiej zapakować kupiony w sklepie towar:
– w plastikową reklamówkę
– w torbę z materiału
8. Zużyte baterie:
– wyrzucamy do kosza
– wrzucamy do odpowiedniego pojemnika
9. Co to jest recykling:
– rodzaj samochodu
– wtórny odzysk surowców
10. Czy należy segregować odpady:
– tak
– nie