Scenariusz zajęcia z udziałem rodziców i dzieci 5-6-letnich z zakresu wiedzy ekologiczno-przyrodniczej

Osoba odpowiedzialna: Beata Gąsieniec

Miejsce: Miejskie Przedszkole Publiczne nr 5 w Bolesławcu

Cel ogólny: rozwijanie i utrwalenie wiedzy przyrodniczej przez obserwację i twórczą działalność, rozbudzanie zainteresowań związanych z ochroną środowiska przyrodniczego

Cele szczegółowe:

  • Rozbudzenie aktywnych postaw wobec ochrony środowiska
  • Uświadomienie potrzeby segregacji odpadów i ich wtórnego wykorzystania
  • Kształtowanie umiejętności wspólnego działania z rówieśnikami i rodzicami
  • Prezentacja nabytych wiadomości dotyczących wiedzy przyrodniczo-ekologicznej na forum

Metody:

– czynne: zadań stawianych do wykonania

– słowne: objaśnienia podawane pytania, zagadki

– oglądowa: pokaz

– aktywizujące: taneczno-zabawowa

Formy pracy:

-praca z całą grupą

-praca w zespołach

-praca indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zgromadzone nieużytki, kolorowe pojemniki na śmieci, zagadki, odznaki „Ekoludka”, magnetofon, płyta CD „Jesień” – utwór nr 8, kleje, nożyczki, taśmy klejące.

Przebieg:

1.  Przywitanie dzieci i rodziców, przedstawienie tematu spotkania.

2.  Wiersz pt. Ziemia” w wykonaniu dzieci

Sala była piękna

Czyste powietrze, żadnych śmieci,

Tak było dotąd, aż pojawili się ludzie

Dorośli i dzieci.

Powinniśmy zrobić wszystko,

By ratować środowisko.

Można zdziałać bardzo wiele,

Więc spróbujmy przyjaciele

Posortować w Sali śmieci.

  1. Przeglądanie zgromadzonych nieużytków – segregowanie śmieci przez rodziców i dzieci.
  2. Zabawa taneczno-ruchowa przy utworze „Rascwjetajut” w opracowaniu K. Palińskiej – rodzice i dzieci.
  3. Konkurs przyrodniczo-ekologiczny – załącznik 1
  4. Rozstrzygnięcie konkursu – nagrodzenie grup odznaką Ekoludka.
  5. Zaproszenie dzieci i rodziców do wykonania „Coś z niczego” ze zgromadzonych „nieużytków”.
  6. Zorganizowanie wystawy powstałych prac.

ZAŁĄCZNIK 1

I ZAGADKI

1. 2. 3.
„Służy do picia,

Służy do mycia,

Bez niej na ziemi

Nie byłoby życia”.

„Bywa czarny, siwy, bury,

Płynie z kominów pod chmury.”

„Pełno go wszędzie,

Choć go nie widać.

Czyste chcemy wdychać”.

II ZAGADKI „TAK CZY NIE?”

  1. W lesie łamiemy gałęzie i niszczymy gniazda ptaków?
  2. Wodę należy oszczędzać.
  3. W parku można śmiecić.
  4. Do lasu idziemy odpocząć i posłuchać śpiewu ptaków.
  5. Śmieci wrzucamy do kosza.
  6. Dymy fabryczne zanieczyszczają powietrze.
  7. Hałas szkodzi zdrowiu.

WYBIERZ PRAWIDŁOWĄ ODPOWIEDŹ

1. Puszki po napojach:
– wrzucamy do śmieci
– wrzucamy do pojemnika na metale

2.Papier po cukierkach:
– rzucamy na chodnik
– wrzucamy do kosza

3. Szklane butelki:
– tłuczemy na ziemi
– wrzucamy do pojemnika na szkło

4. Puszki i makulaturę:
– wrzucamy razem do kubła
– wrzucamy do odpowiednich pojemników

5. Puszki aluminiowe przed wrzuceniem:
– zgniatamy
– wyrzucamy całe

6. Co jest lepsze dla przyrody:
– sok w kartonie
– sok w butelce plastikowej

7. W co lepiej zapakować kupiony w sklepie towar:

– w plastikową reklamówkę

– w torbę z materiału

8. Zużyte baterie:
– wyrzucamy do kosza
– wrzucamy do odpowiedniego pojemnika

9. Co to jest recykling:
– rodzaj samochodu
– wtórny odzysk surowców

10. Czy należy segregować odpady:
– tak
– nie




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: