Cele:
Dziecko:
- wymienia niebezpieczeństwa grożące lasom ze strony człowieka,
- właściwie zachowuje się w lesie,
- nazywa chronione gatunki kwiatów ( np. konwalia majowa, sasanka, zawilec, krokus)
Metody:
- czynne:zadań stawianych dziecku,
- słowne: przekaz żywym słowem utworu, rozmowa,
- drama.
Formy pracy: z całą grupą, zespołowa
Środki dydaktyczne: kukiełki, scenka teatralna, obrazki kwiatów ( sasanka, krokus, zawilec, konwalia majowa, fiołek, stokrotka), obrazki zwierząt leśnych, nagranie śpiewu ptaków, odtwarzacz CD.
Przebieg zajęcia
- Podanie dzieciom celu zajęcia kryteriów sukcesu. Zachęcenie do obejrzenia teatrzyku pt. “Czy Agata kocha się w kwiatach?” M. Kownackiej
Agatka: Jestem sobie Agatka,
bardzo kocham się w kwiatkach.
Gdzie tylko zakwitnie kwiatuszek,
ja go zerwać muszę.
Zerwę, co tylko spotkam.
O, tu …krokus, tu …stokrotka.
Tu jest … fiołek, tu … sasanka,
Zerwę, wplotę je do wianka.
Tu … konwalia, tu … zawilec,
Zerwę, będę miała tyle.
Och, wiewiórka?
Wiewiórka: Wiewióreczka hop- sa -sa
po lesie sobie hasa.
Posuwiście i gładko
poskacz ze mną Agatko.
Agatka: Hop – sa- sa dookoła,
przeszkadzają mi zioła.
Buch ten wieniec na trawę,
z wiewióreczką się pobawię.
Razem: Hop- wiewiórko, hyc – z Agatką,
Hop-sa- sa z prawa , z lewa,
słonko świeci, szumią drzewa.
Wróżka: Jestem leśna wróżka,
wędruję po leśnych dróżkach.
Mam włosy z leśnych porostów
i las kocham po prostu.
Hej! A któż to w lesie zerwał i rzucił kwiaty?
Czy wiecie, czyja to sprawka? ( Agaty)
A to się popisała.
Przyszła do lasu i połamała kwiaty.
Czy można pochwalić te czyny Agaty?
2. Rozmowa z dziećmi na temat teatrzyku. Co robiła w lesie Agatka? Jakie rosły tam kwiaty? Czy można pochwalić zachowanie dziewczynki?
3. Wyjaśniamy dzieciom potrzebę ochrony niektórych gatunków kwiatów przed całkowitym wyginięciem. Wspólnie oglądamy obrazki i nazywamy gatunki kwiatów, które są pod ochroną.
4. Recytacja wiersza pt. “O co prosi las” W. Badalskiej.
Szumi las, szumi gaj,
szumi w lesie rzeczka,
przyjechała z miasta
wesoła wycieczka.
Ktoś gwiżdże, ktoś śpiewa,
ktoś goni zające,
ktoś głośno pohukuje,
budzi echo śpiące.
Na gałązce brzozy
ptaszek się kołysze.
Kochana wycieczko,
prosimy o ciszę.
5. Dzieci przedstawiają prośby lasu.
6. Zabawa z elementem dramy. Dzieci spacerują po sali – lesie przy dźwiękach śpiewu ptaków. Gdy milknie śpiew zatrzymują się i naśladują zwierzęta leśne pokazane na obrazkach np. lis, wiewiórka, niedźwiedź itp.
7. Praca w zespołach. Prosimy dzieci, by wykonały znaki do następujących haseł:
- Nie hałasuj!
- Nie śmieć!
- Nie pal ogniska!
- Zakaz wjazdu pojazdów.
- Uwaga na zwierzęta.
8. Omawiamy z dziećmi znaczenia każdego znaku i ustalamy zasady właściwego zachowania się w lesie.
9. Podsumowanie zajęć. W jaki sposób dzieci mogą zostać strażnikami przyrody?