Scenariusz zajęcia z edukacji muzycznej dla dzieci 5 i 6 letnich

Temat: Tworzymy improwizacje ruchowe i instrumentalne do znanych utworów wg Batti Strauss.

Grupa: „Marzyciele” ( 5 i 6 latki)

Prowadząca: Małgorzata Maćkowiak

Cele:

  • Dowiadujemy się, co to jest partytura,
  • Doskonalimy umiejętność skupienia uwagi, spostrzegawczość,
  • Rozwijamy koordynację ruchowo – wzrokową, poczucie rytmu,
  • Wdrażamy się do współdziałania w zespole i z całą grupą.

Metody: rozmowa, pokaz, aktywne słuchanie muzyki wg B. Strauss, metoda Klanzy.

Forma: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Środki dydaktyczne: partytura obrazkowa, instrumenty perkusyjne, obrazki instrumentów, rozsypanka literowa, puzzle – instrumenty, krzesła, płyta z odgłosami instrumentów, płyta Cd. z nagranymi utworami do zabaw ruchowo – rytmicznych, niebieski apaszki, kukiełki wiosennego wiatru, opaski z kwiatami, kolorowe wstążki.

Przebieg:

  1. Zabawa integrująca na powitanie wg Klanzy : „Bardzo pięknie witam Was”.

„Bardzo pięknie witam was, na zabawę nadszedł czas.



W prawo zwrot, w lewo zwrot, i o jedno miejsce w bok”.

  1. Zabawy rytmiczne z wykorzystaniem krzeseł:
  • Zabawa rytmiczna „Pajączek” do utworu: „Le Basgue”,
  • Zabawa rąk do utworu „Taniec na wodzie”,
  • Zabawa rytmiczna „Małe pajączki”

„Mały pajączek na bębenku gra.

Palcami stuka, każdy go słucha,

Bo tak pięknie gra”.

  1. Improwizacja instrumentalna do utworu pt. „Polka Trisch – Trasch” ( tarki, trójkąty, tamburyna,bębenki) – dzieci podzielone na 4 zespoły.
  2. Zabawa słuchowa „Co to za instrument?” i po odgadnięciu pierwszych głosek nazw instrumentów odczytanie hasła: „PARTYTURA”.
  3. Zapoznanie dzieci z partyturą obrazkową do utworu pt. „Marsz Turecki”. Gra na instrumentach zgodnie z partyturą ( talerze, tamburyna, drewienka).
  4. Zabawa rytmiczna do utworu pt. „Czardasz” – rytmiczne przekładanie obrazków z instrumentami.
  5. Praca w zespołach:
  • Ułożenie puzzli – instrumenty,
  • Ułożenie napisu do obrazka.
  1. Zabawa pt. „Tańczące instrumenty” ( dzieci podzielone są na zespoły po 5 lub 6 osób, każde dziecko ma 1 instrument).

„W koło, w koło, w koło, w koło tańczą instrumenty.

Podajemy sobie ładnie, nikomu żaden nie spadnie.

Tu instrument, tam instrument, tańczą już od rana

są wesołe i radosne, fajna to zabawa”.

  1. Improwizacja ruchowa do utworu „Pizzicato” ( dzieci podzielone na 3 zespoły: kropelki, wiosenny wiatr, kwiaty ).
  2. Zabawa rytmiczna: „Wędrujące jajko”.
  3. Improwizacja instrumentalna do utworu: „Dla Zuzi” ( dzieci podzielone na 3 zespoły, każdy ma przydzielone instrumenty: kołatki, tulipanki, trójkąty, wszyscy mają kolorową wstążkę).



Być może zainteresują Cię również inne nasze materiały: