Scenariusz zajęcia terapeutycznego z wykorzystaniem relaksacji wg koncepcji Wintreberta

Temat: „Nasze podróże”

Cele

Dziecko:

–      Aktywizuje lewą i prawą półkulę mózgową

–      Rozluźnia swoje mięśnie, zmniejsza napięcie emocjonalne

–      Rozwija aktywność twórczą

Pomoce: tamburyno, materace, muzyka relaksacyjna, farby, pędzle.

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie. „Iskierka radości” Siad w kole z podaniem dłoni. Dzieci posyłają kolejno „iskierkę” poprzez delikatny uścisk dłoni.
  1. „Pociągi” Dzieci ustawiają się w rzędzie, tworzą „pociąg”. Prowadzący gra na tamburynie. „Pociąg jedzie” w rytm słyszanej melodii. Gdy prowadzący gra wolno – jedzie pociąg towarowy, trochę szybciej – osobowy, bardzo szybko – pośpieszny.
  1. „Rowerek” – ruchy naprzemienne wg metody P. Dennisona Dzieci leżą na plecach. Dotykają na przemian prawym łokciem lewego kolana, lewym – prawego. Nogi wykonują ruchy płynne jak przy jeździe na rowerze.
  1. Relaksacja wg koncepcji Wintreberta Dziecko kładzie się w pokoju przyciemnionym i odizolowanym od hałasu na kocu lub dywanie. Prowadzący nawiązuje z nim kontakt werbalny nacechowany życzliwością. Wyjaśnia łagodnie swoje oczekiwania w stosunku do dziecka, prosi, by leżało nieruchomo, pozbyło się własnej inicjatywy i poddało się jego woli. Od tej pory prowadzący będzie sam wywoływał ruchy u dziecka.


Ruchy dłoni:

1. Balansowanie dłonią. Prowadzący bierze dłoń dziecka i nadaje jej 10 ruchów balansowania z góry w dół, 2 ruchy na sekundę, podtrzymując przedramię na poziomie łokcia.

2. Wznoszenie i opuszczanie dłoni. Prowadzący podtrzymuje przegub dziecka dłonią. Drugą dłonią podtrzymuje dłoń dziecka za palce podnosząc ją aż do pionu i pozwala jej opaść. Ruch ten wykonuje się 10 – 20 razy.

3. Balansowanie poziome dłoni wzdłuż jej osi. Przedramię dziecka ustawione w pozycji pionowej, dłoń jego zgięta i rozluźniona, prowadzący nadaje jej ruch poziomy tam i z powrotem w rytmie: 1 ruch całkowity na 1 sekundę zataczając łuk dłonią ( 10 – 20 ruchów ).

  1. „Podróż w krainę wyobraźni” Dzieci zamykają oczy wyobrażają sobie gdzie chciałby wyjechać w podróż swoich marzeń. Malują palcami lub pędzlem przy cichym podkładzie muzycznym.
  1. Prezentacja prac. Nagrodzenie ich brawami.
  1. Pożegnanie. Ukłonami wymyślonymi przez dzieci.

Opracowała mgr W.Puz




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: