Scenariusz zajęcia terapeutycznego z elementem ćwiczeń relaksacyjnych wg Jacobsona

Temat: „Bawimy się wesoło przy muzyce”

Cele

Dziecko:

  • Umiejętnie porusza się w rytm słuchanej muzyki
  • Relaksuje się poprzez naprzemienne napinanie i rozluźnianie mięśni
  • Doskonali umiejętność współdziałania

Pomoce

Instrumenty perkusyjne, balony, płyta z utworem „Lato”, Vivaldiego, duży arkusz papieru, farby, pędzle.

Przebieg zajęć:

1. „Muzyczne powitanie”

„Dzień dobry dzieci, dzień dobry pani”

Dzieci po kolei wybierają dowolny instrument i przedstawiają się:

  • Ja jestem Kasia
  • Dzień dobry Kasiu

2. „Zabawa z balonami”.

Każde dziecko ma jeden balon. Odbija balon delikatnie w rytm muzyki. Prowadzący zachęca do estetycznych i tanecznych ruchów zgodnych z muzyką. Sam może również włączyć się do zabawy i być dla dzieci przykładem.

3. „Silny, słaby” – ćwiczenia relaksacyjne wg Jacobsona.

Dzieci leżą na materacu, nogi wyciągnięte swobodnie.

Prowadzący mówi:

  • zegnij ramie, napręż mięśnie, jesteś siłaczem, naprężaj mocno mięsień
  • a teraz jesteś słaby, rozluźnij napięte mięśnie, połóż rękę na materac, teraz czujesz jak rozluźniły się twoje mięśnie
  • druga ręka to samo ćwiczenie
  • odpocznij chwilę leż swobodnie i oddychaj
  • teraz silna i słaba będzie twoja noga
  • włóż klocek pod kolano i mocno ściśnij nogę w kolanie, a teraz noga słabnie, rozluźniasz mięśnie, wypuść klocek
  • to samo ćwiczenie z drugą nogą
  • a teraz napełń brzuch powietrzem, tak żeby był napięty jak balon, powoli wypuść powietrze i rozluźnij mięśnie
  • naciśnij mocno głową w poduszkę na której leżysz, głowa jest bardzo silna, naciskasz mocno a teraz rozluźnij mięśnie, głowa już nie naciska na poduszkę, odpoczywasz czujesz ulgę
  • jesteś niezadowolony i groźny, ktoś zniszczył twoją budowlę z klocków, marszczysz mocno czoło, jeszcze mocniej a teraz rozluźnij mięśnie, niech odpoczną, czoło jest już gładkie.

4. „Kolorowa muzyka”– Dzieci siedzą lub stoją przy jednym stole, na którym położony jest duży arkusz papieru. Słuchając muzyki malują wspólny obraz.

Instrukcja:

Będziecie malowali wspólnie muzykę, którą za chwilę usłyszycie.
Nie zastanawiajcie się, niech waszą dłoń prowadzi muzyka i zapełni arkusz.
Pamiętajcie, że malujecie na jednym kartonie.

Omówienie i prezentacja pracy. Dzieci dzielą się swoimi refleksjami na temat malowania muzyki. Czy trudno wam było malować razem? Jeśli tak, to dlaczego?

5. „Pożegnanie”- Dzieci żegnają się w sposób przez siebie wymyślony np. ukłonami, skinieniem głowy, machaniem ręki itp.

Opracowała mgr W.Puz




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: