Scenariusz zajęcia plastycznego dla dzieci 4,5 letnich “Moja ulubiona zabawka”

Scenariusz zajęcia dla dzieci 4,5 letnich

Data:

Prowadzący:

Obserwujący:

Rodzaj zajęcia: z dominacją działalności artystycznej

Temat zajęcia: Rysowanie po śladzie i wypełnianie konturu „Moja ulubiona zabawka”

Treści programowe: Akt. Artystyczna/ W świecie sztuki. Plastyka/Zwracanie uwagi na barwy wokół siebie/ nazywanie podstawowych barw .. s. 51. podstawa programowa pkt 9.

Akt. Językowa/ Przygotowanie do pisania/ podejmowanie działalności plastyczno-konstrukcyjnej/ wykonywanie prac plastycznych .. s. 30 podstawa programowa pkt. 14

Cele operacyjne:

4,5 latki

  • odrysuje po śladzie wyznaczony obrazek

  • wypełni kontur, wykorzystując całą paletę barw

  • wytnie obrazek po śladzie

  • starannie wykona swoją pracę

  • uporządkuje swoje miejsce pracy

5 latek

  • narysuje swoją ulubioną zabawkę, następnie wytnie trzymając prawidłowo nożyczki

Metody: pokaz, praca praktyczna

Formy: z całą grupą, indywidualna

Środki dydaktyczne: tekst wiersza „Dziecięce zabawki”, rozwieszone w sali sylwety zabawek: samochód, miś, piłka, klocki, farby, nożyczki, fartuszki, pędzle, kubki do wody.

Przebieg zajęcia:

  1. Powitanie dzieci metodą pedagogiki zabawy połączoną z gestem powitania:

    „Witam wszystkich, którzy dzisiaj zjedli śniadanie”

    „ Witam wszystkich chłopców”

    „Witam wszystkie dziewczynki”

  2. Zapoznanie dzieci z treścią wiersza „Dziecięce zabawki”, recytacja nauczyciela.

    Raz w dziecięcym pokoiku
    rozmawiały zabawki w koszyku.
    Było cicho, dzieci spały,
    a one się przechwalały.
    Piłka okrągła jak oko,
    że odbija się wysoko.
    Misio, że jest taki miły,
    aby dzieci się tuliły.
    Samochodzik, nie bez racji,
    że uczy motoryzacji.
    Klocki rzekły bez bojaźni:
    “My uczymy wyobraźni,
    jak należy się zachować,
    aby domek wybudować”.
    Byłyby się pokłóciły,
    tylko dzieci się zbudziły
    i jak zwykle pośród wrzawy
    przystąpiły do zabawy.

  1. Rozmowa na temat wiersza:

    – jakie zabawki kłóciły się w wierszu?

    – o co kłóciły się zabawki?

    – odszukajcie te zabawki w sali i przynieście na środek – dzieci gromadzą zabawki na środku sali

  2. Wyszukanie sylwety zabawki. Dzieci losują sylwety, następnie dopasowują do zabawki. Następnie pyta: „Czy domyślacie się, co będziemy dziś malować?”

  3. Prezentacja wykonania pracy – nauczyciel dokładnie prezentuje jak należy wykonać pracę: przyłożyć sylwetę do kartonu, odrysować ciemną kredką, pomalować farbami – 4 latki, pięciolatki mogą namalować wybraną przez siebie zabawkę, po wyschnięciu pracy wyciąć.

  4. Pokaz przykładowej pracy.

  5. Przystąpienie do pracy, nauczyciel przypomina o zaplanowaniu pracy. Dzieci zakładają fartuszki, przynoszą z kącika plastycznego pędzle, farby, kubki do wody. Mogą wymienić się sylwetami.


  6. Porządkowanie stanowisk pracy.

  7. Prezentacja prac w formie galerii zabawek.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: