Cel ogólny:
- Włączenie rodziców i koleżanki do aktywnej współpracy w organizowanej formie.
- Stwarzanie wspólnego środowiska edukacyjno-społecznego poprzez uczestnictwo rodziców w organizowanej formie.
Cele szczegółowe:
- Nauka zdobywania samodzielności.
- Umiejętność akceptowania reguł wspólnego działania.
- Wyzwalanie motywacji do podjęcia pracy w trakcie wspólnych zabaw.
- Zapoznanie i utrwalenie nazw i wyglądu niektórych warzyw.
- Utrwalenie lewej i prawej strony ciała.
- Umiejętność posługiwania się ostrym narzędziem – nożem (dzieci starsze).
- Przestrzeganie higieny i estetyki przy sporządzaniu sałatki.
- Wdrażanie do porządkowania swojego stanowiska po skończonej pracy.
- Wzbogacenie dziecięcych przeżyć estetycznych.
Przebieg:
1. Powitanie gości i dzieci
- Zaproszenie rodziców do wspólnej zabawy do piosenki „Na marchewki urodziny”.
2. Zaczarowany woreczek
- Rozwiązywanie zagadek dla dzieci i rodziców. Zapraszam do siebie dzieci. Kolejno, wybrane dziecko, rodzic sięga do czarodziejskiego woreczka, w którym są przygotowane różnorodne warzywa, i stara się po dotyku rozpoznać ich nazwę.
3. Zabawa ruchowa z Klanzy pt. „Sałatka warzywna”.
4. Zagadki smakowe dla dzieci i rodziców
Zapraszam do siebie kilkoro chętnych dzieci i zawiązuję im oczy chustką. Częstuję po kolei dzieci i rodziców sałatką warzywną (różnymi kawałkami warzyw), a zadaniem jest rozpoznanie danego warzywa po smaku i jego nazwanie.
5. Przedstawienie tematu pracy – podział dzieci na trzy grupy, przypomnienie dzieciom o bezpiecznym posługiwaniu się nożem. Pomoc rodziców i pań nauczycielek, będących gościnnie na zajęciu.
- Mycie rąk
- Przystąpienie do pracy – zaproszenie dzieci do zajęcia swoich miejsc przy stolikach.
Dzisiaj będziemy robić sałatkę warzywną. Macie przygotowane na stolikach różnorodne warzywa. Waszym zadaniem będzie pokrojenie ich w kostkę nożem, pamiętajcie o bezpiecznym posługiwaniu się nim.
6. Powołanie Jury z pracowni II
- Ocenia walory estetyczne i smakowe sałatki.
7. Praca przy sporządzaniu sałatki
- Starsze dzieci i rodzice kroją warzywa.
- Dzieci młodsze ozdabiają talerze zieloną pietruszką i sałatą.
- Po skończonej pracy – odłożenie udekorowanej sałatki na oddzielnym stole.
8. Ocena sałatek przez Jury
- Podczas obrad Jury – dzieci myją ręce, składają fartuszki i zapraszają rodziców do wspólnej zabawy do piosenki „Na marchewki urodziny”.
- Wybranie najładniej tańczącej pary.
9. Ogłoszenie wyników
10. Wspólna degustacja sałatek
11. Podziękowanie dzieciom, rodzicom i koleżankom za udział w zajęciu.
Opracowała i prowadziła:
mgr Jolanta Obłój
jolanta.obloj@wp.pl